برخی مداحان بزرگی نکرده بزرگ شدند/ مفهوم «میم»، «دال»، «الف»، «ح»
کد خبر: 3641396
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
خورسندی:

برخی مداحان بزرگی نکرده بزرگ شدند/ مفهوم «میم»، «دال»، «الف»، «ح»

گروه جامعه: رئیس خانه مداحان ضمن اشاره به مفهوم مداح اصیل و اهل بیت(ع) پسند به آفت جامعه مداحی اشاره کرد و گفت: برخی افراد در جامعه مداحی از طریق رسانه و برخی دستگاه‌ها بزرگ شده‎ اما بزرگی یاد نگرفته‎اند؛ حال اینکه آنها نیاز دارند زیر سایه بزرگترها به جایگاه بزرگی در این عرصه برسند.

مصطفی خورسندی، مدیرعامل خانه مداحان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت جایگاه مداحی و ستایشگری و فرصت تبلیغ دین و مفاهیم قرآنی در ایام محرم و صفر، اظهار کرد: بهترین فرصت برای اینکه یک اتفاق زیبا در زندگی همه ما رخ دهد توسل به خاندان عصمت و طهارت(ع) در ایام محرم و صفر است.

وی افزود: ذاکرین اباعبدالله الحسین(ع)، به عنوان رسانه بی‌بدیل شیعه بهترین فرصت را دارند، برای اینکه بتوانند در تمامی اموری که مورد نیاز امروز جامعه است از مبانی و مفاهیم دینی و قرآنی، آنچه که در توان دارند برای موفقیت مجالس و محافل اهل بیت(ع) و تبلیغ شعاعر دینی انجام دهند.

رئیس خانه مداحان کشور با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری به جامعه مداحان، گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر این است که آن مسائل و محتوایی را که قدما به آن توجه می‌کردند همچون خواندن پندیات و مسائلی از این دست را در هیئت‎ها فراموش نکنند. اخلاق را سرلوحه کار خودشان قرار دهند و به درستی دین را تبلیغ کنند.

خورسندی تصریح کرد: ایام محرم فرصت بسیار خوبی است که ذاکرین از آن استفاده کنند تا بیشترین تأثیر را بگذارند؛ لذا در مباحثی مثل سبک زندگی اسلامی، توجه به نماز اول وقت، خمس، زکات، حجاب، مباحث اخلاقی و مباحثی از این دست را باید در هیئت‎ها بیان کنند.

وی ادامه داد: بحث ظلم ستیزی و مبازره با ظالم، انقلابی‌گری و مواردی از این دست نیز از جمله  دغدغه‌هایی است که اباعبدالله الحسین(ع)، داشتند و یکی از مواردی که تأکید ایشان بود، هیهات من ذله بود و اینها چیزهایی است که باید مورد توجه مادحین قرار گیرد.

رئیس کانون مداحان کشور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آفت مداحی امروز و دلایل آسیب آن چیست، گفت: یکی از مشکلاتی که جامعه مداحان دارد این است که کسانی که استاد ندیده‎اند، گاهی احساس بزرگی می‌کنند و همین رفتار باعث بروز آسیب و مشکل در این جامعه می‎شود.

وی افزود: کسانی که بزرگتر بالای سرشان بوده همیشه احساس و ابراز خاکساری می‌کنند و یقینا این مشکلات و آسیب‎ها از کسانی است که بزرگتر بالای سرشان نبوده است. آنهایی که بزرگتر بالای سرشان بوده همیشه خودشان را در دستگاه امام حسین(ع) کوچکتر احساس می‌کنند.

خورسندی با بیان اینکه برخی افراد در جامعه مداحی از طریق رسانه و برخی دستگاه‌ها بزرگ شده‎، اما بزرگی یاد نگرفته‎اند، تصریح کرد: این افراد در این دستگاه به تنهایی و بی‏‌جهت احساس بزرگی می‎کنند، آنها از طریق دستگاه‎های مختلف، رسانه‎ها و سیستم‏‌های رسانه‎ای بزرگ شده‌اند و حال اینکه نیاز دارند زیر سایه بزرگترها به جایگاه بزرگی در این عرصه برسند.

رئیس خانه مداحان کشور با اشاره به معنی و مفهوم مداحی، اظهار کرد: مداح یعنی میم، دال، الف، ح؛ اگر ما به لغت مداح توجه کنیم، «میم»، مداح یعنی متدین بودن، لذا ابتدا به خودم و بعد به همه مداحان تأکید می‌کنم که زینت اهل بیت(ع) باشیم و با تدین، اخلاق، تواضع و رفتار خود دیگران را جذب کنیم.

وی ادامه داد: «دال» مداح، یعنی بدون دانش پشت میکروفون نرویم و زمانی که پشت میکروفون می‌نشینیم دانش کافی را نسبت به آنچه که می‌خواهیم بیان کنیم، داشته باشیم. استاد ما گاهی به شوخی می‎‌گفت: «اگر می‌خواهید دروغ هم بخوانید، از روی کتاب بخوانید».

خورسندی افزود: «الف» مداح، نیز یعنی اخلاص، ادب، اخلاق؛ چیزی که مردم امروز شاهد آن هستند رفتارهای توأم با اخلاق است و باید سعی کنیم مردم را به این مسیر به صورت درست هدایت کنیم البته نه فقط با زبان خود بلکه با رفتار و اخلاقمان هم باید اینکار را انجام دهیم. این موضوع یکی از مهمترین مسائل در زمینه مداحی است.

رئیس کانون مداحان در ادامه گفت: «ح» مداح یعنی حسن سلیقه داشتن؛ چه چیزی را کجا و چگونه بخوانم؛ برخی مواقع جایگاه بهترین شعر و یا نوحه در یک مجلس نیست و به عنوان مثال باید برای یک بچه ابتدایی با یک فرد بالغ تفاوت قائل بود. یا در یک جمع دانشجویی این نوع بیان متفاوت است.

خورسندی با تأکید بر اینکه حسن سلیقه یکی از موضوعات مهم در مداحی است، تصریح کرد: باید به‎گونه‎ای حسن سلیقه داشته باشیم که به عنوان مثال برای عالمان دینی به فراخور آنها، برای دانشجویان، فراخور آنها و برای کارگر هم به فراخور آنها شعر و مداحی خوانده شود.  مخاطب شناسی در مداحی بسیار مهم است؛ اینکه چه چیزی را بخوانم و چگونه بخوانم؛ استادم می‌فرمودند «همیشه به این نکته توجه کنید که چه چیز را در کجا بخوانید و چه چیز را در کجا نخوانید. گاهی اوقات مستمع آماده دعا کردن است، خواندن حتی یک بیت در این مواقع اشتباه است».
captcha