لزوم استفاده از ابزار هنر و رسانه برای انتقال مفاهیم قرآنی به اقشار مختلف
کد خبر: 3641532
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
حجت‌الاسلام حشمتی بیان کرد:

لزوم استفاده از ابزار هنر و رسانه برای انتقال مفاهیم قرآنی به اقشار مختلف

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه اگر بخواهیم مفاهیم قرآن را به اقشار مختلف جامعه و جوانان منتقل کنیم، نیازمند این هستیم که از ابزار هنر و رسانه استفاده کنیم.

لزوم استفاده از ابزار هنر و رسانه برای انتقال مفاهیم قرآنی به اقشار مختلف
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در سی و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و حضار در مراسم ازجمله داوران و متسابقان، اظهار کرد: در بین معجزات انبیاء(ع)، معجزه پیامبر اکرم(ص) معجزه‌ای ویژه است؛ چرا که معجزات بقیه انبیاء(ع) قابل حس است و این معجزات با چشم دیده می‌شد و ایمان آوردن مردم نیز براساس حس و مشاهده بود اما معجزه پیامبر ما معجزه‌ای است که از جنس حس نیست که ما بتوانیم آن را مشاهده کنیم بلکه معجزه‌ای است که می‌توان آن را با عقل، تعقل و تفکر درک کرد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تفاوت اعجاز پیامبر اکرم(ص) با پیامبران دیگر در همین زمینه است و رمز ماندگاری این معجزه نیز به خاطر این است که این معجزه با فکر و عقل سازگار شده و فکر و عقل و دانش نیز ماندگاری دارد. چون خداوند متعال منشأ علم و تفکر و عقل است، این معجزه الهی نیز که بر همین پایه قرار گرفته است، ماندگاری خواهد داشت. در رابطه با بقیه معجزات پیامبران الهی همانطور که می‌دانیم حتی از سوی برخی انکار صورت گرفته است، مثلا اگر معجزات حضرت موسی(ع) که در آیات قرآن به چند مورد آن‌ها اشاره می‌شود و حتی برخی تا هشت معجزه نیز برای ایشان برمی‌شمارند، در تاریخ نقل شده است که حتی پس از مشاهده این معجزات، برخی آن‌ها را انکار کردند. امروزه نیز این معجزات در بخش تاریخی قرار گرفته است و دوره‌ آن‌ها نیز تمام شده است حتی شکافته شدن رود نیل که شاید بزرگترین معجزه حضرت موسی(ع) است و یا عصای آن حضرت امروز وجود ندارد و این اعجاز تنها نقل تاریخی می‌‌شود.

حشمتی تصریح کرد: اما در مورد قرآن کریم اینگونه نیست. خود قرآن حتی دشمنان خود را به تفکر دعوت می‌کند و در این زمینه جز تفکر و تعقل ابزار دیگری در کار نیست و آیات الهی قرآن به همگان اشاره می‌کنند که شما چرا در مورد آیات خدا تفکر و تعقل نمی‌کنید؟. بخش مهمی از آیات قرآن انسان را وادار می‌کند که در مورد آیات و نشانه‌های الهی هم آیات راجع محیط اطراف ما هم آیات قرآن کریم و هم آیاتی که در درون خود ما وجود دارد، تفکر کنیم که نتیجه این تفکر منجر به برداشتی از سوی انسان خواهد شد که آن برداشت معجزه است که ماندگار بوده و ماندگار نیز خواهد ماند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این زمینه پیمایشی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده که هم‌اکنون نیز موج سوم این پیمایش به نام پیمایش ملی ارزش‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: در این پیمایش یک نتیجه‌گیری نه چندان خوبی به دست آمده است که برخی مسائلی که در این موج مورد بررسی قرار گرفته، نشان می‌دهد به میزانی که تحصیلات بالا رفته، علاقه‌مندی و دلبستگی به مظاهر ایمانی کم شده است این درحالی است که باید این نتیجه‌گیری برعکس می‌شد و ما باید به میزانی که علممان بالا می‌رفت، از این معجزه الهی بیشتر استقبال می‌کردیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خلاصه این پیمایش نشان می‌دهد که باید میزان نزدیکی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به قرآن، بر اساس توان علمیشان باشد چون موضوع ما علم و تفکر است و ما در مورد اندیشه صحبت می‌کنیم. باید دانشگاه‌ها بر اساس تحصیلات بالاتر از این اعجاز الهی بیشتر استفاده و استقبال می‌کردند ولی این تحقیق برعکس این قضیه را نشان می‌دهد و برای مثال در مورد دلبستگی به قرآن کریم مشاهده می‌کنیم که مراتب تحصیلی پایین‌تر بیشتر دلبسته به آیات الهی هستند.

حشمتی افزود: بنده به عنوان کسی که در حوزه قرآن خدمتگزار هستم اعلام می‌دارم انتظاری که از حوزه‌های دانشگاهی می‌رود این است که ما جشنواره‌ها و مسابقات را تنها هدف ندانیم بلکه اینجا آغازی است تازه برای اینکه ما در آن علم و هنر و رشته‌ای که در آن تبحر و تخصص داریم شروع به تولید کنیم و با تولید ماست که می‌توانیم مقالات خوب، هنر خوب و ... را تولید کنیم و برای مثال در زمینه قرآن کریم صوت و یا حفظ خوبی داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق در محیط پیرامون و جامعه خود به ویژه فضای مجازی که شدیدا نیازمند تولیدات علمی و قرآنی همه ماست تأثیرگذار باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید جشنواره‌های دانشگاهی ما با جشنواره‌های دیگر در سازمان‌ها و نهادهای مختلف تفاوت داشته باشد. هم‌اکنون نزدیک به صد جشنواره و مسابقه در سطح کشور برگزار می‌شود که در این زمینه جشنواره‌های دانشگاهی ما باید حتما با جشنواره‌های دیگر حتی در رشته‌های جشنواره‌ها تفاوت داشته باشد. شاید درست نباشد که ما رشته‌هایی را در این جشنواره‌ها شرکت دهیم که برای مثال در وزارتخانه‌ها یا نهادهای دیگر نیز شرکت داده می شود. ما از جامعه دانشگاهی انتظار داریم که مباحث علمی، مقالات خوب، آثار ادبی و هنری که برخی در این جشنواره شرکت داشتند را در جشنواره‌های ویژه دانشگاهی به ویژه در حوزه فیلم و هنر ارائه دهند.

حشمتی ادامه داد: ما امروزه اگر بخواهیم مفاهیم قرآن را به جامعه و جوانان و اقشار مختلف جامعه منتقل کنیم، نیازمند این هستیم که از ابزار هنر و رسانه استفاده کنیم و تولیدات خود در این زمینه را افزایش داده و محصولات زیبایی را خلق کنیم چراکه امروزه خلق اثر است که در مخاطب ما تأثیر می‌گذارد ولو این اثر یک نگارگری زیبا، شعر زیبا، رمان، قصه کوتاه و ... باشد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوار هستم تا با ارائه و تولید آثار مختلف قرآنی که در سطح جامعه تأثیرگذار باشند، موضوع فهم قرآن در میان اقشار مختلف جامعه تحقق پیدا کند و این امر نیز مقدمه‌ای برای عمل به قرآن باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۹:۴۳
0
0
موضوعات و مباحث دینی و مذهبی به شکل درست و دقیق نشر پیدا کند
captcha