خانه‌داری زن ضدارزش نیست/ حقوق عادلانه اسلام برای زن و مرد
کد خبر: 3641567
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
آیت‌الله العظمی سبحانی:

خانه‌داری زن ضدارزش نیست/ حقوق عادلانه اسلام برای زن و مرد

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان جهان تاکید کرد: برخلاف دنیای غرب که خانه‌داری را خانه‌نشینی تعبیر کرده و آن را ضد ارزش می‌داند، اسلام تربیت فرزند را یکی از بهترین اعمال برشمرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز 22 شهریورماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه خواهران و جامعة الزهراء(س) گفت: قبل از اسلام کسی برای زن ارزشی قائل نبود که قرآن با صراحت فرموده است که وقتی دختری متولد می‌شد ضد ارزش بود و او را زنده به گور می‌کردند و چهره آنان از این مولود، سیاه می‌شد.

وی با بیان اینکه باید آیات قرآن را با مقتضیات زمان و مکان تفسیر کنیم عنوان کرد: جایی که خداوند برای بنی آدم تکریم قائل شده میان زن و مرد فرقی قائل نیست و طبیعت مرد و زن هر دو مصداق آیه «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا »(70 اسراء) است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: طبیعت در هر دو موجود یعنی زن و مرد یکی است؛ همان طور که فرموده است: «مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ» نیز میان زن و مرد فرقی نگذاشته است و کشتن هر انسانی اعم از زن و مرد را به مثابه کشتن تمامی انسان‌ها بیان کرده و در آیه قصاص نیز این حقوق عادلانه دیده شده است. 

وی افزود: در مقام قصاص میان زن و مرد فرقی نیست اما در دیه چون جبران ضرر مادی است دیه زن نصف است چون مرد، نان‌آور خانه است البته ما در نظام اسلامی داریم بحث می‌کنیم و نه نظام غربی که ساختار متفاوتی دارد.

این مجتهد و فقیه برجسته با بیان اینکه قرآن ساخته و پرداخته انسان نیست و از وحی است گفت: کجا هستند قلم‌شکستگانی که در مورد زن مسایلی را می‌گویند که خلاف قرآن است؛ از جمله در مورد ارث بر خلاف حرف‌هایی که گفته می‌شود در همه جا این طور نیست که حقوق زن از مرد کمتر باشد؛ مسایل ارث سه نوع است؛ گاهی زن و مرد مساوی می‌برند مانند وقتی که پسری می‌میرد مادر و پدر او یکسان ارث می‌برند؛ گاهی عکس این مسئله است و مردم کمتر و زن بیشتر می‌برد، مثلا اگر مادر بمیرد شوهرش کمتر از دخترش می‌برد بنابراین در همه جا حق زن کمتر از مرد نیست بلکه در مواردی مصلحت ایجاب می‌کند که مرد دو برابر ارث ببرد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خداوند بر استقلال اقتصادی زن تاکید دارد گفت: این استقلال و شخصیت دادن به زن در دوره ای است که عرب جاهلی دختر را زنده به گور می‌کرد.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند مهریه خرید زن است، بیان کرد: مهریه تکریم و احترام زن است تا برای روز مبادای او در آینده به درد او بخورد و خرید و فروش نیست و تعبیر قرآن بر صدقه نیز موید این مسئله است.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: قرآن در جایی فرموده است، مبادا اگر زنی را طلاق دادید از مهریه او بکاهید و این‌ها نمونه‌هایی از حقوق زنان در قرآن کریم است؛ بنابراین در آفرینش میان زن و مرد یکی است اگر چه در حقوق تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: خداوند وقتی این همه ارزش برای زن قائل شده در مقابل آن چیزی طلب کرده است که اولین حق، حقی است که ولد بر گردن مادر دارد برخلاف تربیت غربی که تربیت اولاد، نامش خانه‌نشینی شده است و برخی تصور می‌کنند خانه‌داری ضدارزش و در ادارات با مرد بیگانه نشستن، ارزش است در حالی که اسلام چنین چیزی را قبول ندارد.

این مرجع تقلید با اشاره به بحث عدالت و مساوات تصریح کرد: در زمان آیت الله بروجردی این بحث حقوق مساوی زن و مرد در روزنامه‌ها بیان می‌شد ولی ایشان فرمود در اسلام عدالت مطرح است نه مساوات؛ زیرا گاهی مساوات ضدارزش است درست مانند فرد درس‌خوانی که با فرد تنبل یکی دیده شود.

سبحانی تاکید کرد: تمامی قوانین مجلس شورای اسلامی باید بر مبنای عدالت و نه مساوات باشد و شورای نگهبان نیز از این منظر آن را مورد بحث قرار می دهد.

وی افزود: نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین نباید تنها به مردان توجه کنیم؛ جامعه ما مرکب از دو جنس است و در قوانین و رفتار و گفتار باید این مسئله رعایت شود لذا عنایت به آنان عین نظر اسلام است و تشکیل مراکزی مانند الزهراء(س) نیز از مقوله همین عنایت است زیرا شاهدیم زنان به راحتی می توانند تحصیل کنند.

آیت الله سبحانی بیان کرد: همان طور که زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند دشمنان نیز زنان را هدف قرار داده‌اند و زنان باید حواس خود را جمع کنند؛ برنامه‌هایی که استکبار دنبال می‌کند و وارد همه خانه‌ها هم شده است که باید جلوی آن گرفته شود زیرا نمی شود میکروب را پخش کنیم و بعد دنبال مداوا برویم.

وی افزود: منابر مبلغان زن می‌تواند در زنان اثر بیشتری بگذارد تا مردان؛ زیرا همان طور که انبیاء به لسان قوم فرستاده شده‌اند همجنس نیز اثر بیشتری دارد و باید بتوانید این تاثیرگذاری را زیادتر کنید.

این مفسر قرآن ادامه داد: طلاب در الزهراء(س) باید ده درصد در مسیر اجتهاد بروند و باید مابقی برای تبلیغ تربیت شوند؛ زیرا نیاز در این عرصه بسیار زیاد است و ما مبلغات کم داریم.

وی افزود: یکی از تکالیف مهم زنان در جامعه اسلامی، روش برخورد با شوهر و فرزندان است تا بتوانند با اخلاق و رفتار خود فکر آنان را اصلاح کنند.

captcha