کشورهای اسلامی روابط اقتصادی با میانمار را تعلیق کنند/ تبیین ابعاد خطرناک اقدام نظامی
کد خبر: 3641577
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
حسین شیخ‌الاسلام:

کشورهای اسلامی روابط اقتصادی با میانمار را تعلیق کنند/ تبیین ابعاد خطرناک اقدام نظامی

گروه سیاسی: مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به ضرورت استفاده کشورهای اسلامی از اهرم فشارهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی علیه دولت میانمار گفت: کشورهای اسلامی باید روابط اقتصادی با میانمار را تحریم کرده و مبادلات کالا با این کشور را ملغی کنند تا دولت میانمار وادار به عقب‌نشینی شود و از این نسل‌کشی دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه این هفته به تبیین ابعاد فاجعه نسل‌کشی مسلمانان میانمار پرداختند و در بخشی از بیانات خود به لزوم اقدام عملی کشورهای اسلامی اشاره کرده و فرمودند: البته منظور از اقدام عملی، لشکرکشی نیست بلکه باید فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را بر دولت میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند.

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت مقابله اقتصادی و حقوقی جهان اسلام با دولت میانمار گفت: نکته مهم در تبیین فجایع اخیر علیه مسلمانان میانمار این است که این مسئله سیاسی است. آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی مزدوران آنها در منطقه نگران رشد اسلام‌گرایی هستند. اینها همان کسانی هستند که داعش را ایجاد کرده و تکفیری‌ها را به جان مردم منطقه انداختند تا کشورهای اسلامی تضعیف و در نهایت تجزیه شوند. حال که توطئه آنها شکست خورده، به تضعیف مسلمانان در سایر نقاط جهان روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه در میانمار حقیقتا یک نسل‌کشی در حال رخ دادن است، گفت: کشورهای اسلامی باید به شیوه‌های مختلف با این جنایات مقابله کنند، زیرا احساسات همه مسلمانان جهان و حتی نوع‌دوستان در سطح جهان جریحه‌دار شده است.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: جنایات علیه مسلمانان میانمار نه تنها ضد حقوق بشر بلکه ضد حقوق بشردوستانه و در تاریخ بی‌نظیر و کم‌سابقه است.

مشاور وزیر امور خارجه عنوان کرد: بیشتر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای آسیایی غیراسلامی با میانمار روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارند و لذا ضروری است همه این کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی از اهرم فشارهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی بر دولت میانمار استفاده کنند.

وی افزود: براین اساس کشورهای اسلامی باید روابط اقتصادی با میانمار را تحریم کرده و مبادلات کالا با این کشور را ملغی کنند تا دولت میانمار وادار به عقب‌نشینی شود و از این نسل‌کشی دست بردارد.

شیخ‌الاسلام عنوان کرد: البته برخی کشورهای اسلامی متاسفانه در طرح آمریکایی ـ عبری تضعیف مسلمانان در کشورهای مختلف نقش دارند و لازم است مردم این کشورها دولتمردان خود را مجبور به اقدامات مقابله‌ای علیه مقامات سیاسی و نظامی میانمار کنند. زیرا دولت جنایتکار میانمار در چارچوب یک طرح استکباری در حال رقم زدن این فاجعه انسانی است.

شیخ‌الاسلام با اشاره به ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله حقوقی علیه دولتمردان میانماری در صحنه بین‌الملل گفت: البته امروز متاسفانه نه کشورهای اسلامی از انسجام مطلوبی برای دست زدن به این اقدام برخوردارند و نه اینکه مجامع حقوقی بین‌المللی به وظایف خود عمل می‌کنند زیرا در اختیار قدرت‌های بزرگ هستند و براساس منویات آنها عمل می‌کنند.

شیخ‌الاسلام با خطرناک دانستن اقدامات نظامی و مسلحانه علیه دولت میانمار مانند لشگرکشی گفت: اقدامات نظامی قضیه را از ابعاد انسانی خارج می‌کند و فشار علیه مسلمانان روهینگیا را بیشتر می‌سازد.

مشاور وزیر امور خارجه اظهار کرد: مسئله میانمار یک قضیه سیاسی است و عملیات نظامی بر تحرکات انسان‌دوستانه نیز تأثیر منفی می‌گذارد و شرایط مسلمانان روهینگیا را بدتر می‌کند؛ زیرا آنها هیچ‌گونه وسیله‌ای برای دفاع از خود ندارند و از این رو حمله نظامی تنها موجب جری شدن دولت و ارتش میانمار در افزایش کشتار و جنایات علیه مسلمانان می‌شود.         

captcha