هشدار آیت‎الله فاضل لنکرانی نسبت به سطحی‌نگری در فقه
کد خبر: 3641632
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶

هشدار آیت‎الله فاضل لنکرانی نسبت به سطحی‌نگری در فقه

گروه معارف: استاد سطح عالی حوزه بر لزوم جدی گرفتن علم فقه و دوری از سطحی انگاری نسبت به علم فقه در حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قران(ایکنا) از قم، آبت‎الله جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز 22 شهریور در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروزه، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یک حوزه تحول یافته درون حوزه است.
وی افزود: امروز بیستمین سال فعالیت این مجموعه آغاز می‎شود و خداوند را سپاسگزار هستیم که اهداف بزرگی که آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دنبال می‏ کردند، امروز جامه عمل پوشیده است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: مرکز فقهی در بخش های مختلف از جمله فقه و اصول و تفسیر و کلام و در سال های اخیر در دروس پایه، موفقیت‎های بسیاری کسب کرده است.
وی گفت: ثمرات این مجموعه بسیار گرانسنگ و عالی بوده است؛ این مجموعه به دنبال تعمیق بخشیدن به حوزه است؛ معتقد هستیم که انقلابی بودن که رهبری انقلاب بر آن تاکید فرموده‎اند فرمودند که حوزه ما باید انقلابی بماند، باید در مباحث حوزوی، عمیق باشیم؛ اگر فقیهی، عمیقانه به دنبال فقه برود و با یک نگاه جامع به دنبال فقه باشد می تواند ابعاد انقلاب را کشف و استخراج کند و آن را تحکیم کند.
فاضل لنکرانی تصریح کرد: امروزه قواعد فقهی بسیاری وجود دارد که حکومت ما از آنها مطلع نیست؛ قواعد فقهی و اجتماعی بسیاری داریم که می‎‏تواند معظلات قوه قضاییه و حتی سبک زندگی ما و حتی بشر را کاملا تغییر دهد.
وی افزود: رکن اول انقلابی بودن، اهتمام جدی داشتن به مسایل علمی کشور است؛ رکن اول انقلابی بودن دوری از نگاه سطحی به دین است؛ نباید از روی ناآگاهی و بی سوادی بیان کنیم که اجتهاد با 5 سال نیز امکان دارد؛ مگر می شود با یک کتاب مکاسب و جواهر مجتهد شد؟ طلاب باید کفایه و مکاسب و جواهر و حواشی آنها و همچنین متون قدما را مسلط شود تا به اجتهاد برسد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امروز برای حوزه احساس خطر می کنم که بنیه اصلی حوزه که به فرمایش رهبری انقلاب ستون خیمه حوزه است که همان فقاهت است روز به روز آسان تر و سطحی تر بشود؛ طلاب این مرکز به این نتیجه رسیده اند که این مسیر، مسیر سخت و دشواری است.
وی گفت: در کنار تهذیب و اخلاق و همچنین جامع نگری نسبت به مسایل روز و همچنین بررسی شبهات و نیازهای جامعه باید به شکل عمیقی تحصیل کرد تا به قول آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)فقهی آشنای به زمان و نیروهای قوی که به نظام اسلامی خدمت کنند تربیت شوند.
فاضل لنکرانی تصریح کرد: طلاب باید نسبت به حوادث منطقه و جهان توجه داشته باشند؛ باید نسبت به تربیت فقهایی که نسبت به بیداری اسلامی و بصیرت انقلابی توجه داشته باشند اقدام کنیم.
وی افزود: در روایات بیان شده است که اگر فقیه یک، یتیم را هدایت کند از هزار عابد ارزشمند تر است زیرا عابد به فکر خود و فقیه به فکر هدایت دیگران است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امروزه برخی در لباس روحانیت، بدون شناخت دقیق از دین از پشت تریبون های عمومی بیان دیگری از دین را جلوه می دهند که متاسفانه برای جوانان نیز جذابیت دارد.
وی گفت: وقتی به جوانان بیان می‏شود که خداوند غیر از رحمت جلوه دیگری ندارد باعث جری شدن جوانان می‎شود؛ خداوند در قرآن بیان می‏کند که در کنار رحمت واسعه عذاب شدید نیز وجود دارد.
فاضل لنکرانی تصریح کرد: برخی از جیب خود مبانی می‎تراشند و به خورد جوانان می‎دهند که باعث گمراهی آنها می‎شود.
وی گفت: امسال در مشهد مقدس و مرکز فقهی علمی افغانستان برنامه‎های بسیاری تدوین و اجرا می‎شود و قطعا در مسیر عمل به منویات آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ع) و همچین اوامر اهل بیت(ع) حرکت خواهند کرد.
captcha