رونمایی از دو پایان‌نامه اسلامی در قزاقستان + عکس
کد خبر: 3641805
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱

رونمایی از دو پایان‌نامه اسلامی در قزاقستان + عکس

گروه بین‌الملل: مراسم رونمایی از دو پایان‌نامه دانشجویی در زمینه فرهنگ اسلامی که با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان منتشر شده‌ است، در این کشور برگزار شد.

رونمایی از دو پایان‌نامه اسلامی در قزاقستان + عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم رونمایی از دو پایان‌نامه دانشجویی با موضوع «فرهنگ اسلامی قزاقستان؛ میراث نوروز محمد تالاس اولی» تألیف ژاناك اف و «فرهنگ اسلامی قزاقستان؛ میراث ماماكان عبدالجعفر علی‌اف» نوشته عادل بیک بیک‌بولات از دانشجویان فوق لیسانس کرسی ادیان دانشگاه اوراسیا که با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در سال جاری منتشر شد، با حضور مسئولان دانشگاه، مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی كشورمان، صادق اونای، معاون دبیرکل مرکز تحقیقات فرهنگ، تاریخ و هنر جهان اسلام(آرسیکا)، عشیربیک مومن‌اف، استاد دانشگاه اوراسیا، دانشجویان و نیز فرزندان ماماکان علی‌اف، در این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عشیربیک مؤمن‌اف، استاد راهنمای دانشجویان اظهار كرد: در دوران قبل از انقلاب اکتبر روسیه، یعنی دوره تزار، روس‌ها تلاش زیادی کردند که اسلام در این منطقه گسترش نیابد؛ اما این کار روس‌ها نتیجه عکس داد و مردم بیشتر به سمت اسلام جذب شدند.

معرفی ماماکان علی‌اف و نوروز محمد تالاس

وی افزود: ماماکان علی‌اف که از علمای منطقه کاکشیتائو بود از شاگردان نوروز محمد تالاس اولی یا همان نَوان حضرت بود. نوان حضرت با کمک شاگردانش 53 مدرسه دینی را در منطقه تأسیس کرد. اما در زمان شوروی بیشتر شاگردان نوان حضرت کشته و یا تبعید شدند و تنها 5 شاگرد او با مرگ طبیعی از دنیا رفتند که یکی از آنها ماماکان علی‌اف بود.

مؤمن‌اف تصریح کرد: ماماکان علی‌اف در دوران شوروی با اداره مفتیات آسیای مرکزی همکاری می‌کرد و موج اول روحانیون دوران شوروی را تربیت کرد. اولین مفتی قزاقستان پس از استقلال جناب راد بیگ حاجی که در لیبی تحصیل کرده بود از موج دوم علمای قزاقستان در زمان شوروی محسوب می‌شوند.
 
وی در ادامه گفت: ماماکان علی‌اف اساس کار را در دوران شوروی برای حفظ دین سنتی یعنی اسلام برداشت. وی مؤلف چندین کتاب و مجموعه شعری است.
 
سپس مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان سخنرانی و با اظهار خرسندی از همکاری رایزنی فرهنگی ایران در انتشار این دو پایان‌نامه ابراز امیدواری كرد كه روند تحقیق و مطالعه پیرامون شخصیت‌های مسلمان قزاقستان که در تقویت اسلام در منطقه نقش مهمی ایفا كرده‌اند، ادامه یابد.
 
وی در ادامه به حوادث مهم قرن بیستم از جمله ظهور انقلاب اسلامی ایران، اشغال افغانستان توسط شوروی، فروپاشی شوروی و در نهایت استقلال کشورهای آسیای میانه و جهت‌گیری جهان بر اساس تمایل به ادیان به خصوص اسلام اشاره و اظهار كرد: کشورهای آسیای میانه پس از استقلال به هویت اسلامی خود بازگشتند؛ اما متأسفانه در جهان اتفاقات دردناکی رخ داد و اسلام افراطی از سوی دشمنان گسترش یافت.

هشدار نسبت به خطر مذاهب افراطی

شیخ زین‌الدین در ادامه خطر مذاهب افراطی و تکفیری در جهان را گوشزد كرد و سیاست دولت قزاقستان در توجه به اسلام سنتی قزاقستان را که همان اسلام معتدل و به دور از افراط‌گرایی است، تأیید و آمادگی ایران برای همکاری در این زمینه را اعلام كرد.

در ادامه صادق اونای، معاون دبیرکل آرسیکا ضمن تشکر از مسئولین برگزارکننده مراسم و نیز رایزنی فرهنگی ایران برای کمک به انتشار این دو پایان‌نامه، اظهار كرد: علت حضور من در این مجلس شرکت در کنفرانس رؤسای کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در زمینه علم و فناوری بود.

وی در ادامه به همکاری آرسیکا با کشورهای اسلامی اشاره و بیان كرد: عشیربیک مؤمن‌اف، همکاری تنگاتنگی با ما در ترکیه دارد.

اونای در پایان از احیای فرهنگ اسلامی در قزاقستان سپاسگزاری و مجدداً از رایزنی فرهنگی سفارت ایران برای کمک به انتشار این دو پایان‌نامه قدردانی كرد.

در ادامه فرزندان (پسر و دختر) ماماکان علی‌اف در خصوص ویژگی‌های پدر خود سخنانی ایراد کرده و از تمامی کسانی که در امر انتشار این کتب اهتمام داشتند، قدردانی کردند/.
 
رونمایی از دو پایان‌نامه اسلامی در قزاقستان + عکس

رونمایی از دو پایان‌نامه اسلامی در قزاقستان + عکس
captcha