سیلوهای گندم ایلام عاری از ضایعات هستند
کد خبر: 3641835
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷

سیلوهای گندم ایلام عاری از ضایعات هستند

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام اظهار کرد: هیچگونه ضایعات و فسادپذیری تاکنون در سیلوهای ذخیره گندم در استان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) کامران سلیمان پور روز چهارشنبه به ایرنا گفت: سطح ضایعات در گندم ذخیره شده درسیلوهای موجود استان ایلام که عموما به روز و استاندارد هستند صفر است.
وی افزود: تا کنون کمیته ضایعات استان هیچگونه گزارشی مبنی بر خرابی یا فساد گندم ذخیره شده در سیلوها را دریافت نکرده است.
سلیمان پور یاداور شد: این سیلوها دارای سیستم های نوین هوادهی، تهویه هوا است و نیز مدام گندم ها مورد کنترل و بررسی قرار می گیرند.
وی گفت: این سیلوها توسط بخش خصوصی اداره می شود و باید میزان و نوع و رقم گندم ذخیره شده آنها مطابق با قراردادهای منعقد شده با شرکت غله و خدمات بازرگانی باشد.
سلیمان پور تاکید کرد: استفاده از سیستم های نوین در این سیلوهای ذخیره گندم موجب ماندگاری و سلامت این محصول کشاورزی در دراز مدت باشد.
به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای 9 سیلوی استاندارد با ظرفیت 260 هزار تن ذخیره گندم است.
225 هزار تن گندم معمولی و دروم با پایان یافتن فصل برداشت این محصول راهبردی در سال زراعی 96-95 از گندم زارهای استان ایلام برداشت شد.
167 هزار تن از این میزان گندم خریداری شده را گندم معمولی و 58 هزار تن گندم مابقی را گندم دروم تشکیل داده است و در مقایسه با 265 هزار تن سال زراعی 94 – 95 که رکورد محسوب می شود، کاهش 40 هزار تنی را نشان می دهد.
امسال نرخ تضمینی و تعیین شده برای خرید هر کیلوگرم گندم دروم 13 هزار و 300 ریال و گندم معمولی 13 هزار ریال در نظر گرفته شد.
44 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت گندم آبی و بخش قابل ملاحظه ای از این اراضی به گستره 80 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافت.
سال زراعی 95 – 94 به خاطر بارندگی های مطلوب و موثر برای نخستین بار 265 هزار تن ارقام مختلف گندم از کشاورزان این استان خریداری شد.
استان ایلام در سال زراعی جاری با وجود شرایط نامساعد جوی و کمبود بارش های جوی اما بر اساس مطالعات وزارت جهادکشاورزی استان برتر کشور در زمینه تولید گندم بود.
captcha