اوج بی‌نظمی‌‌ها در فینال مسابقات قرآن ارومیه
کد خبر: 3641899
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
گلایه‌های رتبه‌های برتر حفظ؛

اوج بی‌نظمی‌‌ها در فینال مسابقات قرآن ارومیه

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمد شریفی، دارنده رتبه عالی حفظ 10 جزء و ابوذر کرمی دارنده رتبه عالی حفظ کل چهلمین دوره مسابقات قرآن ارومیه در مراسم تکریم مقام آوران استان مرکزی، درباره میزبانی ارومیه گلایه‌های بسیاری را مطرح کردند تا جایی که نحوه میزبانی را بیشتر شبیه اردوی دانش‌آموزی دانستند تا مسابقات ملی قرآن.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مراسم تکریم مقام آوران استان در مسابقات قرآن ارومیه به همت مجمع قرآنیان اراک و میزبانی مسجد کربلایی ابوالحسن و با حضور جمعی از فعالان قرآنی و مسئولان، عصر چهارشنبه 22 شهریورماه برگزار شد.
در این مراسم ضمن تقدیر از محمد شریفی، مصطفی سعیدی، مرتضی سعیدی و ابوذر کرمی که رتبه‌های برتر چهلمین دوره مسابقات قرآن ارومیه را به خود اختصاص دادند، محمد شریفی و ابوذر کرمی نظرات خود را درباره نحوه اعزام نمایندگان استان به ارومیه و شرایط میزبانی بیان کردند.
محمد شریفی، دارنده رتبه عالی حفظ 10 جزء مسابقات ارومیه در این مراسم بعد ارائه محفوظات در پاسخ به سؤال حسین محمدی از پیشکسوتان قرآنی استان گفت: فردی که در مسابقات ارومیه رتبه ممتاز حفظ 10 جزء را کسب کرد حقیقتاً از بنده لایق‌تر بود و به ایشان تبریک می‌گویم.
شریفی ادامه داد: مسابقات قرآن امسال مانند مسابقات سال‌های گذشته از این بابت که دیدارهای جامعه قرآنی را از سراسر کشور تازه کرد موجب فرح و خرسندی بود، مردم ارومیه از جمله کسبه با وجود اینکه تبلیغات آنچنانی در شهر نشده بود از حضور قرآنیان کشور در شهرشان خبر داشتند و احترام خاصی برای بچه‌های قرآنی قائل بودند.
وی افزود: اما از همه خوبی‌های مسابقات که بگذریم با توجه به اینکه سال آینده استان مرکزی میزبان خواهد بود از باب آسیب‌شناسی، بنده مواردی را گوشزد می‌کنم، یکی از مشکلات این بود که شاید خیلی از مسئولان برگزاری مسابقات ارومیه، قرآنی نبودند یعنی تخصص قرآنی نداشتند مثلاً کارمند بودند و خیلی هم سرشان شلوغ بود و چندین مسئولیت به آنها واگذار کرده بودند بهتر بود از جوانان قرآنی استفاده می‌کردند که روحیه بخش متسابقین هم باشند.
شریفی تصریح کرد: هنگام ورود به هتل و در حین مسابقات مثلاً در بحث قرنطینه مسئولان به اسم جدیت در کار، رفتارهای خاصی داشتند که نوعی بی‌حرمتی بود، در بحث ایاب و ذهاب فاصله بین هتل و سالن برگزاری مسابقات خیلی از رانندگان توجیه نبودند و تعداد ماشین‌های در نظر گرفته شده نیز خیلی کم بود.
دارنده رتبه عالی حفظ 10 جزء مسابقات ارومیه ادامه داد: آداب پذیرایی نیز آنطور که باید رعایت نشد و اعتراضات زیادی در در بحث پذیرایی وجود داشت، همه این رفتارها نشان می‌داد که مسئولان خیلی روی نحوه میزبانی برنامه‌ریزی نکرده بودند و بیشتر شبیه به اردوی علمی دانش‌آموزی بود تا یک مسابقه قرآن در بالاترین سطح ایران. 
وی با بیان اینکه در درج نتایج خیلی دیر اطلاع رسانی می‌شد تأکید کرد: در بحث اعزام نمایندگان استان به مسابقات نیز مشکلاتی وجود داشت، حافظ قرآن برای ارائه محفوظات خود و کسب رتبه، هیچ ابزاری جزء ذهن ندارد طبیعتاً برای یاری کردن ذهن در مسابقات، باید آرامش جسم و روح داشته باشد، نباید فکر متسابق درگیر امور ابتدایی ایاب و ذهاب شود اگر قرار است نماینده اعزامی دنبال هدف بزرگی باشد باید شرایط ابتدایی این اهداف نیز در اختیارش قرار داده شود.
شریفی تصریح کرد: ایاب و ذهاب با اتوبوس یا قطار خستگی زیادی به متسابق تحمیل می‌کند و این خستگی روی ذهن تأثیر منفی می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنم امسال اتاق فکری داشته باشیم و در آن افرادی که شرایط مسابقات را درک کرده‌اند و با تمام مشقات مسابقات آشنا هستند حضور داشته باشند و راهکار ارائه دهند اینکه بنده قرآنی باشم اما تجربه حضور در مسابقات را نداشته باشم کفایت نمی‌کند این اتاق فکر می‌تواند برای میزبانی سال آینده استان برنامه‌ریزی کند.
دارنده رتبه عالی حفظ 10 جزء مسابقات ارومیه ادامه داد: باید برای استفاده بهینه از امکانات و سرمایه‌های انسانی فکری کنیم، اگر یک مقدار در بحث میزبانی هزینه کنیم خروجی آن برای شهر خودمان می‌ماند چنانچه می‌بینیم برخی استان‌ها در مسابقات قرآن از بدرقه تا استقبال خوش می‌درخشند اگر الگوی ما  اخلاق رسول خداست باید به این موارد توجه کنیم و نگوییم که قرآنیان فقط قرآن بخوانند، باید انگیزه آنها بیشتر شود.
وی ادامه داد: در بحث انگیزه نیز فقط مادیات مطرح نیست همین که جامعه قرآنی و مسئولان در جلسات قرآن حضور داشته باشند انگیزه ساز است. چرا باید در طول سال، جلسات قرآنی مهجور برگزار شود، جامعه قرآنی و مسئولان باید محافل را شلوغ کنند رسانه‌ها بدون دریافت هزینه، تبلیغ و اخبار قرآنی را ترویج دهند در رسانه کلاس آموزش قرآن برگزار شود.
به گزارش ایکنا؛ در پایان صحبت‌های شریفی یکی از حضار پرسید آیا با وضعیت موجود، استان مرکزی می‌تواند شرایط میزبانی بهتر از ارومیه را تدارک ببیند؟ شریفی پاسخ داد: این قیاس خیلی مناسب نیست. اما اگر نیت‌ها خالص باشد و خود متسابقین نیز بدبین نباشند و از تجربیات استفاده شود می‌توان میزبانی بهتری تدارک دید.
به گزارش ایکنا؛ شهسواری، رئیس هیئت مدیره مجمع قرآنیان اراک که اجرای برنامه را نیز بر عهده داشت در جواب این پرسش تأکید کرد که اوقاف استان برای میزبانی سال آینده باید از تجارب افرادی که در مسابقات حضور داشتند استفاده کند.
به گزارش ایکنا؛ در ادامه نوبت به ابوذر کرمی دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن ارومیه رسید تا نظر خود را درباره میزبانی بیان کند. وی با تأکید بر اینکه درباره مسابقات حرف زیاد است گفت: البته آقای شریفی از آنجایی که خوش قلب هستند در بیان مشکلات مسامحه کردند.
کرمی ادامه داد: از روز اول مسابقات بی‌نظمی‌ها و مشکلات شروع شد و در روز فینال به اوج خود رسید، بنده حتی روز فینال با چند تن از مسئولان برگزاری به دلیل همین بی‌نظمی‌ها جر و بحث داشتم که تأثیر خودش را روی ارائه محفوظات بنده گذاشت.
دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن ارومیه گفت: باید در جلسات مجزا این موارد مطرح و بحث شود از اطلاع‌رسانی‌های نابجا گرفته تا بی‌نظمی در اعلام ساعات که فوق‌العاده بی‌نظم بود و حتی تأخیرها به 3 ساعت می‌رسید، محل قرنطینه، نحوه هماهنگی، پذیرش و غذا همگی جای بحث دارد.
به گزارش ایکنا؛ در ادامه این مراسم ابوذر کرمی به پرسش شریفی در ارائه محفوظات پاسخ داد و در حضور مسئولان و جامعه قرآنی از مقام آوران استان در مسابقات قرآن ارومیه با اهدای لوح و جایزه تقدیر بعمل آمد.
captcha