علت برخی از ابتلائات و امتحانات در زندگی
کد خبر: 3642042
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۲

علت برخی از ابتلائات و امتحانات در زندگی

یکی از دلایل بسیار مهم امتحانات الهی این است که انسان نسبت به عیوب خود اطلاع پیدا کند و بفهمد چه بدی هایی در وجودش پنهان شده که خودش از آنها بی خبر بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) میزان نوشت: یکی از دلایل بسیار مهم امتحانات الهی این است که انسان نسبت به عیوب خود اطلاع پیدا کند و بفهمد چه بدی هایی در وجودش پنهان شده که خودش از آنها بی خبر بوده است. اگر چه این امتحانات ممکن است انسان را در معرض خطا قرار بدهد.

رسول خدا(ص) در وصیتش به ابوذر می فرمایند:"گاهی انسان به واسطه گناهی به بهشت داخل میشود." ابوذر از رسول خدا(ص) می پرسند:"چطور چنین چیزی ممکن است؟" حضرت می فرمایند: "وقتی گناه موجب شود که انسان بفهمد در اعماق وجودش چه خبر است و عیوب خود را شناخته و درمان کند، این مایه بهشت رفتنش خواهد شد(امالی شیخ طوسی،ص529؛ و اعلام الدین شیخ صدوق،ص192)

آدم های خوب در آزمایش های الهی، در وضعیت معصیت قرار می گیرند ولی گناه هم نمی کنند؛بلکه به ضعف خود پی می برند و راه نجات خود را تدارک می کنند:"إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ"؛ پرهیزکاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان شوند،به یاد(خدا و پاداش و کیفر او) می افتند و (در پرتو یاد او ، راه حق را می بینند و) ناگهان بینا می گردند." اعراف، 201" .

امتحانات الهی گاهی از اوقات انسان را در وضعیت دشواری قرار می دهند. هر چقدر فشارها افزایش پیدا می کند، احتمال آشکار شدن نقاط ضعف انسان بیشتر می شود. خوش به حال آدم های متوجه و مراقب.

*برگرفته از کتاب رهایی از تکبر پنهان ، نوشته حجت الاسلام علیرضا پناهیان . انتشارات بیان معنوی.
captcha