دوره ارزیابی و انتخاب از مسابقات بانوان هم حذف شد
کد خبر: 3642208
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

دوره ارزیابی و انتخاب از مسابقات بانوان هم حذف شد

مسئول مسابقات سراسری قرآن بانوان گفت: طی توافقی که سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای عالی قرآن انجام داده‌اند، دوره ارزیابی و انتخاب با مسابقات کشوری ادغام شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: «حامده نکوفال» مسئول مسابقات سراسری قرآن بانوان در پاسخ به این سؤال که نمایندگان کشورمان برای مسابقات ایران و اردن در مسابقات ارومیه انتخاب می‌شوند یا اینکه در دوره ارزیابی انتخاب خواهند شد، گفت: سال گذشته نمایندگان کشورمان در مسابقات بین المللی ایران و اردن از طریق دوره ارزیابی و انتخاب معرفی شدند اما امسال طی توافقی که سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان انجام داده‌اند، دوره ارزیابی و انتخاب با مسابقات کشوری ادغام شد.

وی عنوان داشت: ما یک مرحله به مرحله مسابقات سراسری اضافه کرده‌ایم که در آن هم نفرات برتر مسابقات اوقاف مشخص می‌شوند و هم نمایندگانی که قرار است برای شرکت در مسابقات به سایر کشورها بروند. این مرحله شنبه در روز 25 شهریور هم‌زمان با فینال‌ مسابقات انجام می‌شود که در این مرحله آن دسته از حافظانی که به فینال راه پیدا کرده‌اند پس از فینال باید در آزمون حفظ استقامتی شرکت کنند.

مسئول مسابقات سراسری قرآن بانوان اظهار داشت: در حفظ استقامتی، شرکت‌کنندگان باید به سه سؤال سه صفحه‌ای پاسخ دهند. در این مرحله فقط، داوران حُسن حفظ به حافظان قرآن امتیاز می‌دهند و این مرحله به دلیل اینکه طولانی است نمره صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا ندارد، بنابراین حافظی موفق می‌شود که استقامت او بیشتر بوده و بتواند آیات قرآن را بهتر و با تسلط بیشتری بخواند.

وی ابراز داشت: رشته‌های ویژه بانوان عبارت است از؛ رشته حفظ و معارف احادیث، حفظ موضوعی و رشته تفسیر، دعاخوانی، هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم که این رشته به صورت گروهی برگزار و روز گذشته نفرات برتر آن اعلام شد و از بعدازظهر روز چهارشنبه (22 شهریور) رشته‌های آوایی آغاز شده است که شامل حفظ کل قرآن کریم، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، قرائت و ترتیل است که تا تاریخ 25 شهریور یعنی روز شنبه ادامه خواهد داشت و 26 شهریور نیز اختتامیه و پایان مسابقات برگزار می‌شود.

نکوفال تصریح کرد: مسابقات سراسری قرآن بانوان فرصت مغتنمی برای حافظان قرآن است و معمولاً آنها نیز با شوق و اشتیاق خوبی در مسابقات شرکت می‌کنند. شرکت‌کننده‌هایی که به مسابقات کشوری راه پیدا کرده‌اند درواقع همان نفرات برتر استانی هستند؛ افرادی که دو مرحله مرحله شهرستانی و استانی را پشت سر گذاشته و به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار داشت: در رشته معارف حدیث 20 نفر، رشته قرائت 44 نفر، ترتیل 41 نفر، تفسیر 21 نفر، حفظ 10 جزء 35 نفر، حفظ 20 جزء 49 نفر، حفظ‌ کل 57 نفر، حفظ موضوعی 22 نفر و دعاخوانی 34 نفر در مسابقات سراسری قرآنی بانوان شرکت کرده‌اند.

مسئول مسابقات سراسری قرآن بانوان با اشاره به اینکه مسابقات کشوری بانوان با مسابقات دانشجویی یک تداخل نسبی داشت، گفت: باتوجه به این تداخل اما حافظان قرآن کریم سعی کردند در این مسابقات شرکت کنند. ضمن اینکه نفرات اول مسابقات طبق قانون در گذشته نمی‌توانستند در مسابقات کشوری شرکت کنند اما امسال این قانون برداشته شد که محاسن و معایبی دارد از جمله محاسن آن می‌توان به سطح بالای مسابقات و سخت شدن کار داوران، حضور بسیاری از افراد ممتاز و قوی سال گذشته که در مسابقات سراسری شرکت کرده‌اند اشاره کرد.
captcha