روحانیون در مورد طب اسلامی چه می‌گویند
کد خبر: 3642227
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

روحانیون در مورد طب اسلامی چه می‌گویند

گروه سلامت: سوء استفاده از آیات و روایات در طب سنتی و اسلامی علاوه بر هشدار مقامات وزارت بهداشت چندی است که از سوی روحانیون و اساتید حوزه علمیه قم نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طب سنتی ایران اسلامی که دو هفته‌ای است از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن به عنوان طب ایرانی یاد می‌شود اخیرا توجه اساتید حوزه و دانشگاه‌ را به دلیل سوء استفاده‌هایی که از آن به عنوان طب روایی، طب ائمه و طب اسلامی از آن می‌شد، به خود جلب کرده است.

در همین راستا روحانیون و اساتید به نامی در مخالفت با آنچه سوء استفاده از آیات و روایات از این طب خوانده می‌شود در نوشته‌ها، گفت‌وگو‌ها، سخنرانی و دیدارهایی که با برخی از مسئولان داشته‌اند موارد مهمی را تذکر داده‌اند که در این جا به آن پرداخته می‌شود.

لزوم همکاری حوزه و دانشگاه‌های علوم پزشکی
حجت‌الاسلام مجتبی فاضل در دومین کارگاه سلامت و دین که تابستان امسال در قم برگزار شده بود، عنوان کرد: در استفاده از منابع اسلامی برای طب باید سازوکاری انتخاب شود، که افرادی اهل فن به موضوع بپردازند، باید ارتباط جدی میان حوزه و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شود تا بتوانیم در کنار یکدیگر به مسائل علمی و تحقیقاتی پرداخته و در موضوع سلامت و دین در کنار هم تلاش کنیم.
وی همچنین در جای دیگری عنوان می‌کند گاهی اوقات معصومین فرمایشاتی دارند، که به فرض صدور و دلالت تام قابلیت استناد و تعمیم ندارد. در این فقه ما که قانون اصلی دین است، آمده که این قضیه فی واقعه است، یعنی یک قضیه موردی بوده که امام(ع)، درباره مصرف فلان میوه یا گیاه یا بعضی از خواص ادویه و داروهای گیاهی، این فرمایش را داشته‌است، اگر قضیه، قضیه جزئیه بوده، قابلیت تعمیم ندارد.

افراط و تفریط در موضوع طب و دین خطرناک است
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران نیز با بیان اینکه آموزه‌های دینی به موضوع طب و سلامت اشاره کرده و در این زمینه سخنان بسیاری را به میان آورده گفت: در موضوع طب اسلامی باید هم اطبا و هم متخصصان حوزه نظر دهند، نباید به گونه‌‎ای باشد که برخی به هر بهانه ای روایات مربوط به سلامت را کنار گذاشته و یا برخی نیز بدون توجه به علم طب، به طبابت بپردازند، افراط و تفریط در موضوع طب و دین خطرناک است. دو روش کاربست مبانی اسلامی و اجتهادی دو مقوله مهمی است که باید به آن پرداخته شده و از این دو روش در موضوع سلامت و دین پیش رویم.

حرام بودن توصیه به عدم واکسن زدن
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم نیز مردادماه امسال در دیدار با مسئولان وزارت بهداشت و دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه در زمینه طب و اسلام، باید شاهد تعامل بیشتر حوزه و دانشگاه باشیم اظهار کرد: حوزه در این عرصه چند گام بسیار مهم را باید طی کند، از جمله آنها می توان به تدوین نظام اخلاق و پزشکی، فقه سلامت، فلسفه سلامت در دیدگاه اسلام، موضوع شناسی و روش شناسی در عرصه سلامت و دین، بهداشت روانی و معنوی و پیشگیری اشاره کرد.
وی افزود: در این زمینه باید این موارد در نظام جامع حوزه دیده شود که بر آن هستیم که این ماموریت مهم و گسترده را به مرحله اجرا برسانیم؛ در این عرصه سه رویکرد وجود دارد؛ نخست، عرصه حرامی است که به هیچ عنوان کسی نباید در آن ورود کند، یعنی اگر علم پزشکی با تجربه و تحقیق و آزمایش به یک نتیجه قطعی آزموده رسید که مثلا واکسن باید زده شود یا فلان درمان باید انجام شود، اگر کسی به اسم طب سنتی یا اسلامی چیزی غیر از آن بگوید، قطعا حرام است.

ورود افرادی به طب به نام اسلام با هدف آسیب به دین
همچنین حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در همان دیدار عنوان کرد: مساله طب، بسیار مهم است، باید تمام ابعاد و جوانب آن به خوبی بررسی شود؛ اگر از طب اسلامی سخن می‌گوییم باید جوانب کار به شکل کامل بررسی شود که به چه عناصری طب اسلامی گفته می‌شود و یا آیا هرکسی می تواند در این عرصه وارد شود، متاسفانه در سال‌های اخیر برخی بنا به استقبال عمومی از مباحث طب سنتی به نام اسلام ورود کرده، دست به کارهایی می زنند که قطعا مهمترین آسیب آنها به دین است.
وی افزود: به حسب برخی از مسایل دکان این افراد نیز شلوغ شده و راهکارهای خاصی را نیز برای حفظ این مخاطبان به کار می برند؛ قطعا کارشناسان دین هیچگاه این افراد و کارهای آنها را که به نام دین، مباحث غیر علمی را مطرح می کنند، قبول ندارد. امروزه یک نگرانی جدی بین جامعه دانشگاهی و حوزوی وجود دارد و بنده نیز از حیثیت طلبگی به شدت نگرانی داریم که فعالیت این افراد به دین ضربه بزند. خوشبختانه با رویکرد مثبتی که حوزه و وزارت بهداشت برای همکاری در این زمینه دارند، امیدواریم با راهکارهای دقیق و علمی و ورود همراه به ملاحظات و عرصه قانونی، زمینه سوء استفاده های دیگران را مسدود کنیم.
حجت الاسلام محمدیان چندی پیش در همایش نظام سلامت در اسلام که اردیبهشت‌ماه سال جاری در مشهد برگزار شده بود با ضمن هشدار به برخی از افراد مدعی بودند اسلامی چیزی در رابطه با پزشکی ندارد عنوان کرد: اگر کسی بگوید در اسلام بحثی از طب نبوده، شناختی از اسلام ندارد؛ امکان ندارد این همه روایات طبی در اسلام جعلی باشد، بنابراین قطعا اسلام در طب، صاحب نظر است اما آنگونه که باید روی آن کار نشده است. این را باید از مجموعه‌های حوزوی مطالبه کرد که همان کاری را که در زمینه های عبادی اقتصادی و غیره انجام می دهند روی روایات طبی نیز انجام دهند.
وی همچنین با تأکید بر بومی سازی و اسلامی سازی طب سنتی عنوان کرد: اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند نسخه های اسلامی ارائه دهند، حساسیت بیشتری را می‌طلبد.


 



captcha