جمع‌بندی کمیته فقهی سازمان بورس درباره قرارداد فوروارد
کد خبر: 3642377
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
بازار سرمایه اسلامی/ مجید پیره عنوان کرد:

جمع‌بندی کمیته فقهی سازمان بورس درباره قرارداد فوروارد

گروه اقتصاد: کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات جلسه کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد.

«مجید پیره»، کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در تشریح جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در این جلسه، موضوع قرارداد آتی خاص که در بازارهای مالی با عنوان قرارداد فوروارد شناخته می‌شود، طرح بحث شد و در ادامه جلسه قبل، مباحثی که به جمع‌بندی نرسیده بودیم مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این جلسه، کمیته فقهی درباره این قرارداد به جمع‌بندی رسید. در خصوص قراردادهای فوروارد، طرحی که در بازار سرمایه ایران مطرح شده است، شباهت‌هایی با قراردادهای مرسوم در بازارهای سرمایه دنیا دارد اما در عین حال دارای تفاوت‌هایی هم هست.

جمع‌بندی کمیته فقهی سازمان بورس درباره قرارداد فوروارد
پیره یادآور شد: یکی از این تفاوت‌ها در زمینه قیمت‌گذاری دارایی پایه در سررسید قراردادهاست که بر حَسَب شرایط و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، تعدیل‌هایی در آن نسبت به الگوی متعارف بازارهای مالی دنیا صورت گرفته است.
کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس در پایان گفت: این موضوع در جلسه کمیته فقهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای کمیته فقهی، الگوی منطبق با شریعت را برای این موضوع ارائه کردند. وی در پایان تأکید کرد جزئیات الگوی نهایی بعد از تصویب و ابلاغ مصوبه کمیته فقهی ان شاءالله اطلاع رسانی می شود.
captcha