حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل؛ فرصتی برای ایجاد اجماع جهانی علیه دولت میانمار
کد خبر: 3642786
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
ترقی تأکید کرد:

حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل؛ فرصتی برای ایجاد اجماع جهانی علیه دولت میانمار

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه حضور روحانی در سازمان ملل را فرصتی برای تشریح فجایع میانمار برای افکار عمومی جهان خواند و گفت: ایران می‌تواند با ارائه طرحی، اجماع جهانی برای افزایش فشارهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی بر دولت و ارتش میانمار ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رئیس‌جمهور کشورمان امروز به نیویورک سفر کرد تا در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.
این سفر می‌تواند با توجه به شرایط حاکم بر جهان و منطقه بسیار حائز اهمیت باشد که می‌توان در این راستا مهمترین مسائل امروز جهان، منطقه و حوزه روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران را به شرح ذیل برشمرد:
ـ شکست داعش در سوریه و عراق و شرایط منطقه در دوران پساداعش
ـ وضعیت فاجعه‌بار میانمار و نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا
ـ اقدامات و بدعهدی‌های جدید آمریکا نسبت به برجام
ـ آزمایش‌های موشکی کره شمالی در پاسخ به تهدیدات آمریکا
در این میان جمهوری اسلامی ایران بر اساس دکترین سیاست خارجی خود که همیشه حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان را در اولویت قرار داده، همواره از چنین فضایی در راستای احقاق حقوق آنها استفاده کرده و نسبت به سیاست‌های استکباری نظام سلطه افشاگری کرده است. قطعا این بار نیز رئیس جمهوری محترم در همین جهت به تبیین سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و ارائه تصویر حقیقی از کشور خواهد پرداخت.

اهمیت تبیین نقش بی‌ثبات‌ساز آمریکا و اسرائیل در سازمان ملل از سوی رئیس‌جمهور
 
«حمید رضا ترقی»، عضو هیئت مرکزی حزب مرتلفه اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا درباره مهمترین اولویت‌های رئیس‌جمهور در این  سفر به ویژه در سخنرانی روز چهارشنبه مجمع عمومی و دیدار با مقامات سایر کشورهای جهان گفت: آشنا کردن افکار عمومی جهان از این تریبون نسبت به حقایقی که در جهان می‌گذرد یکی از مهمترین رسالت‌های نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس است.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری در پیام حج تأکید کردند، باید نقش آمریکا در بی‌ثباتی جهان و منطقه را از این تریبون تبیین کرد و خطر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه و جهان را به عنوان دو قدرتی که پایبند به هیچ قانون و مقررات بین‌المللی نیستند تشریح نمود و از طرفی پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات و توافق‌های بین‌المللی، حفظ صلح و امنیت، مخالفت با افراط‌ گرایی و تروریسم و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی به صراحت بیان کرد.

رئیس‌جمهور مواضع حق‌طلبانه ایران در دفاع از مظلومان سراسر جهان را تبیین کند

ترقی اظهار کرد: از دیگر رسالت‌های رئیس‌جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تبیین مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلومان جهان اعم از فلسطین، عراق، سوریه، یمن، بحرین، افغانستان، میانمار و سایر اقلیت‌های مسلمان در کشورهای مختلف دنیا است.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: رئیس‌جمهور از این فرصت بسیار بزرگ باید برای اثبات بدعهدی‌ها و عدم پایبندی آمریکا به توافقات بین‌المللی از جمله برجام استفاده کند و آن را برای افکار عمومی جهانی تشریح و دروغ‌های آمریکا در این موضوع را افشا کند.
وی یادآور شد: همچنین این تریبون فرصتی برای ابلاغ پیام انقلاب اسلامی است تا این پیام را که تنها راه نجات بشریت، حرکت به سمت معنویت و اسلام واقعی و اصیل، پرهیز از افراط‌گرایی و جلوگیری از تشدید و تعمیق گسل‌های مذهبی، نژادی و قومیتی در دنیاست به گوش مردم جهان برسانیم.

ضرورت ارائه طرحی از سوی ایران برای افزایش فشار بر دولت و ارتش میانمار
 
ترقی درباره تقارن این نشست مهم با فجایع میانمار و چگونگی بهره بردن از این فرصت برای کمک به مسلمانان روهینگیا از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون شک تریبون مجمع عمومی سازمان ملل این امکان را فراهم می‌کند عمق فاجعه میانمار را برای افکار عمومی جهان تشریح کرده و خواستار فشار اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی و محکومیت جنایات و نسل‌کشی دولت و ارتش میانمار شد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه تأکید کرد: در واقع از فضای این اجلاس می‌توان برای یک دیپلماسی فعال، مذاکره و تعامل با کشورهای تأثیرگذار بر میانمار استفاده کرد تا کشورهای همسایه و مؤثر بر میانمار فشارهای خود را بر این کشور برای جلوگیری از این جنایات افزایش دهند.
ترقی در پایان اظهار کرد: محکومیت عمومی دولت و ارتش میانمار در مجمع عمومی سازمان ملل و تلاش ایران برای ارائه یک طرح و پیشنهاد و تصویب آن در جهت تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه به مسلمانان روهینگیا و همراه کردن سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی برای افزایش فشارهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی می‌تواند اقدامی مؤثر در جهت جلوگیری از این نسل‌کشی و جنایت ضد بشری باشد.  
captcha