نگرش قرآن به انسان هدایت شده
کد خبر: 3642791
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

نگرش قرآن به انسان هدایت شده

گروه معارف: هدایت یک امر باعظمت و یک اتفاق بسیار پیچیده است که باید پیچیده بودن آن را درک کنیم، هدایت یک راز و رمزی بین پروردگار عالم و بندگان اوست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، هدایت یک امر باعظمت و یک اتفاق بسیار پیچیده است که باید پیچیده بودن آن را درک کنیم. هدایت یک راز و رمزی بین پروردگار عالم و بندگان اوست. همان‌طور که از ظاهر آدم‌ها نمی‌توان باطن آنها را شناسایی کرد، درجات انسان‌ها و علت سعادت و شقاوت انسان‌ها را هم به این سادگی نمی‌توان بررسی کرد.

هدایت از دو ناحیه، بسیار مرموز و پیچیده است. اولاً از ناحیه انسان؛ یعنی چون روح انسان بسیار پیچیده است، طبیعتاً هدایت او هم امر پیچیده‌ای خواهد بود. و ثانیاً از ناحیه خداوند؛ چون خدا به خودش هدایت می‌کند و خداوند هم فوق‌العاده پیچیده است. بنابراین وقتی بنا باشد این انسان پیچیده به سوی آن خدای بی‌نهایت هدایت شود، قطعاً این امر هدایت کار بسیار سخت و پیچیده‌ای خواهد بود.

هدف از تشریع قوانین الهی، هدایت انسانها است

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هدف از ارسال انبیاء و تشریع قوانین الهی هدایت انسانها است در راهی كه نهایت آن رستگاری و آسایش ابدی است و باید دید قرآن كریم به عنوان منبع اصلی تعالیم اسلامی كه كتاب هدایت نامیده شده و آخرین نسخه دستورات آسمانی برای انسان است، چه راهی را برای رسیدن به آن هدف متعالی پیشنهاد می‏‌كند.

وی قرآن را حقیقتی نورانی دانست و افزود: قرآن حقیقتی نورانی است و هر کس متصل به این حقیقت بشود، نورانی می‌شود و این حقیقت نورانی از مبدأ اعلی که تنزل پیدا کرده، با خود این نور را آورده است، حتی کتابت قرآن هم نورانی است.

وی با استناد به آیه 89 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و ما قرآن را که بیان‌کننده هر چیزی است و هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است بر تو نازل کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام ناصری ادامه داد: قرآن کریم هدایت را موجب تسلیم در درگاه حضرت باری تعالی می‌داند یعنی کسانی که در پرتو هدایت قرآن قرار نگرفته‌اند، از هدایت حقیقی قرآن کریم هیچ بهره ای نبرده اند.

 امام‌جمعه خسروشاه یادآور شد: از این نکته نباید به هیچ عنوان غفلت نمود که قرآن کریم به عنوان نسخه‌ شفا بخش ابدی است، برای این منظور است که اگر قرآن ذاتاً شفا شد، هرگز هیچ مرضی در آن راه نمی‌یابد و هرگاه شخصی به قرآن مراجعه نماید بدون شفا و درمان باز نمی‌شود.

وی افزود: وقتی انسان ایمان به خدا و پیامبران راستین او داشته باشد و این قلب انسان پُر از امید به هدایت خدا شود دیگر برای انسان مومن و مومنه تفاوتی در هدایت نخواهد داشت چه بصورت عام و یا خاص چون در هر دو صورت شامل انسان مومن می‌شود که باز این هم خود نشانه دیگری بر اثبات هدایت نیافتن فاسقان به شکل ابدی آن خواهد بود.

حجت‌الاسلام ناصری، هدایت را راهیابی به صراط مستقیم دانست و تاکید کرد: هدایت، رسیدن به نورانیت درونی با تعمیق باور دینی و راهیابی به راه انسانیت یا همان صراط مستقیم است که عاری از هرگونه کجی و آلودگی بوده و لازمه آن باورداشت خالقیت هدفمند هستی و بهره گیری از کتاب الهی و تبعیت از هادیان و رسیدن به مقام شرح صدر وقبول اسلام می باشد.

قرآن، یکپارچه هدایت است

حجت‌الاسلام سعید مرادپور، امام جمعه اسکو در گفت وگو با ایکنا، اظهار کرد: قرآن، یکپارچه هدایت است، فرامین و نواهی آن، داستان‌ها و تشبیهات آن همه در راستای هدایت قرار گرفته شده است زیرا هر چند در قرآن کریم از مثل و تشبیه و تمثیل و حکایات آموزنده و زیبا بسیار بیان شده است، ولی باید دانست که تمام حکایات و داستان‌ها و تشبیهات و تمثیلات قرآن همه در راستای هدایت بیان شده است.

وی با اشاره به اولین مرتبه هدایت افزود: اولین مرتبه هدایت، هدایت مستقیم و بی‌واسطه است، یعنی گاهی اوقات خداوند، مستقیم بنده خودش را هدایت می‌کند، وقتی می‌گوییم: «گاهی اوقات» به این معنا نیست که خدا بعضی‌ها را مستقیم هدایت می‌کند و بعضی‌ها را به طور مستقیم هدایت نمی‌کند.

وی با استناد به آیه 17 سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: به درستی که این قرآن به راهی هدایت می‌کند که استوارترین راه است.

حجت‎الاسلام مرادپور افزود: اگر هدایت را به معنای راهنمایی و نشان دادن طریق بدانیم آن طریق بناچار باید به مقصد خاصی بینجامد و آن مقصد خاص حقیقت بوده و طریق منتهی به آن در قرآن «صراط مستقیم» نامیده شده است.

امام جمعه اسکو، یادآور شد: مرتبه دیگری از هدایت، هدایت با کتاب خدا است که این هدایت با کتاب خدا، خود به خود ما را به مرتبه دیگری از هدایت سوق می‌دهد که هدایت به سوی ولی خدا یا امام است. شخص «ولیّ خدا» یکی از وسایل یا عوامل مهم هدایت است که از جانب پروردگار برای هدایت بندگانش قرار داده شده است.

وی ادامه داد: انسانِ هدایت شده كسی است كه حركت او به سوی خداست و تمام گفتار و كردار او رنگ الهی دارد و كسی كه به این مرحله برسد هدفی جز بیان حق و تحقّق و حاكمیت حق ندارد. 

حجت‌الاسلام مرادپور از ضرورت خواندن قرآن گفت و تاکید کرد: قرآن برای هدایت مردم به سوی سعادت و کمال و نیکی و خیر در زندگی دنیا و آخرت نازل شده است. پس بر مردم است تا آن را بخوانند و صلاح خود را از آن یاد گیرند.

captcha