توجه به دانش‌آموز دیرآموز تحقق عدالت آموزشی است
کد خبر: 3642797
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

توجه به دانش‌آموز دیرآموز تحقق عدالت آموزشی است

گروه فرهنگی: معاون آموزش ابتدایی استان همدان گفت: توجه به دانش‌آموزان دیرآموز در دوره ابتدایی زمینه‌ای برای تحقق عدالت آموزشی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حسین بهرامی‌نوید معاون آموزش ابتدایی استان همدان با بیان اینکه توجه به دانش‌آموزان دیرآموز در دوره ابتدایی زمینه‌ای برای تحقق عدالت آموزشی است، اظهار کرد: وجود دانش‌آموزان دیرآموز در سیستم تعلیم و تربیت هر کشوری امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه چگونگی برخورد و مواجهه با این پدیده موضوع قابل تأمل است، گفت: بر اساس عدالت اجتماعی در آموزش و پرورش توجه به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با بیان اینکه برخی اصطلاح «دیرآموز» را به دانش‌آموزانی محدود کردند که دارای هوش محدود هستند، خاطرنشان کرد: در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند «دیرآموز»، دانش‌آموزی است که از هوش متوسط یا خوب برخوردارست، اما نوعی ناهمخوانی بین پیشرفت تحصیلی و توانایی هوشی او وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه دانش‌آموزان دیرآموز با سایر دانش‌آموزان در کلاس عادی مشغول به تحصیل هستند، افزود: مفاهیم آموزشی برای این طیف از دانش‌آموزان باید به شیوه‌های مختلف و ملموس بیان می‌شود.

بهرامی‌نوید با بیان اینکه یافته‌های پژوهشی و تجارب عملی در ارزیابی و شناسایی دانش‌آموزان دیرآموز نشان می‌دهد آنها در دو طیف عمده قرار دارند، گفت: طیف اول دانش‌آموزانی هستند که به علت محدودیت‌های محیطی (خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی) دچار محدودیت‌های شناختی هستند، این محدودیت در نتایج آزمون هوش به عنوان دانش‌آموزان دیرآموز تشخیص داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این گروه از دانش‌آموزان با قرار گرفتن در محیط مطلوب آموزشی و جبران محدودیت‌های اولیه می‌توانند در ارزیابی‌های بعدی به احتمال زیاد در طبقه متوسط قرار بگیرند، یادآور شد: طیف دیگر، دانش‌آموزانی هستند که با وجود داشتن امکانات محیطی مطلوب و استفاده از امکاناتی چون مهدکودک و گذراندن دوره آمادگی، دیرآموز تشخیص داده می‌شوند که عملکرد تحصیلی کودک با نتیجه آزمون هوشی همخوانی خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با اشاره به اینکه امسال بیش از یک‌هزار و 500 آموزگار پایه اول ابتدایی در دوره 24 ساعت آشنایی با ویژگی‌های دانش‌آموزان دیرآموز و نحوه آموزش به آنها را در شهریورماه می‌گذرانند، گفت: با آموزش معلمان، بهتر می‌توان با این طیف از دانش‌آموزان ارتباط برقرار کرد.
منبع: فارس
captcha