مصاحف قرآن هولوگرام‌دار می‌شوند
کد خبر: 3642820
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
زرنگار عنوان کرد:

مصاحف قرآن هولوگرام‌دار می‌شوند

گروه ادب: معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم از الصاق هولوگرام بر روی مجوز نشر قرآن‌ها خبر داد.

احمد زرنگار، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره هولوگرام مصاحف قرآن گفت: از مدت‌ها پیش این دغدغه را داشتیم که راهکاری را برای جلوگیری از تخلفات ناشران اجرا کنیم و در حال حاضر نیز دنبال این هستیم که در مرحله مجوز نشر اقدامی کنیم که ناشران برای دریافت مجوز مراجعه کنند؛ به عنوان مثال بیشتر تخلفات در نمایشگاه کتاب و یا نمایشگاه قرآن در مرحله نشر بوده است.
وی افزود: وقتی یک ناشر مجوز چاپ دریافت می‌کند، قرآن را چاپ و سپس منتشر و توزیع می‌کند، در حالی که پس از این مرحله، دریافت مجوز نشر الزامی است؛ چرا که در این مرحله اغلاطی ایجاد می‌شود، هر چند تعداد این اغلاط اندک است، اما ممکن است این اغلاط از نوع درجه یک یا دو باشند، به این معنی که کلماتی بیفتد یا اعرابی جابجا شود و این امر دستاویزی برای معاندین شود؛ به همین دلیل باید دقت کافی کرد.
زرنگار ادامه داد: هولوگرام یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در این زمینه موثر باشد؛ چرا که در بسیاری از موارد برای کالاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد و بازدارنده است؛ از این‌رو در این راستا مرکز رسانه‌های دیجیتال، شرکتی را معرفی کرد و در جلسه‌ای که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این کار انجام شود.
وی با اشاره به ویژگی‌های هولوگرام قرآن گفت: زمانی که ناشر برای دریافت مجوز نشر به سازمان دارالقرآن مراجعه می‌کند، هولوگرام را از سازمان تهیه و به قرآن‌ها الصاق خواهد کرد. این هولوگرام شامل کد مجوز، کد دارالقرآن و ... است و به نحوی در قرآن‌ها تعبیه می‌شود که به‌راحتی نمی‌توان آن را جدا کرد. البته این هولوگرام همانند سایر کارها، آسیب‌هایی چون جعل را دارد، اما می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد و وقتی یک قرآن مجوز دارد و هولوگرام ندارد، یعنی یک چیز کم دارد. از این‌رو درصد کمی از تخلفاتی که در این زمینه وجود دارد، جلوی آنها گرفته خواهد شد.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن در پاسخ به اینکه نظارت بر وجود هولوگرام قرآن برعهده کدام سازمان خواهد بود، عنوان کرد: سازمان دارالقرآن به این امر نظارت خواهد کرد و در بازدید‌هایی که کارشناسان این سازمان از چاپخانه قرآن انجام می‌دهند، بر چگونگی الصاق هولوگرام‌ها نیز نظارت می‌شود و در صورت تخلف به ارشاد معرفی می‌شود و کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران وزارت ارشاد این موضوع را بررسی کرده و ممکن است منجر به لغو پروانه نشر شود.
زرنگار در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به تعداد اندک تخلفات در زمینه چاپ و نشر قرآن اشاره کردید، آیا میزان اندک این تخلفات توجیهی برای الصاق هولوگرام دارد؟ گفت: میزان تخلفات بیش از میزانی که اعلام می‌شود؛ چرا که از گوشه و کنار هم شنیده می‌شود که حتی برخی برای مرحله چاپ هم به سازمان دارالقرآن مراجعه نمی‌کنند، اما به هر حال الصاق هولوگرام مانعی بر سر راه متخلفان خواهد بود که هزینه چندانی هم ندارد و وزنه‌ای برای مجوز خواهد بود.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به گلایه‌های ناشران مبنی بر وقت‌گیر بودن صدور مجوزهای چاپ و نشر، الصاق هولوگرام نیز در صورت وقت‌گیر بودن بر مشکلات ناشران نمی‌افزاید، توضیح داد: طی جلسه‌ای که با نماینده‌های ناشران داشتیم. همه به اتفاق، نظر مساعدی داشتند، به عنوان مثال اگر قرآنی در 5 هزار نسخه چاپ شود، نیاز به یک روز زمان برای الصاق هولوگرام دارد. البته قدری زمان می‌برد و این کار آزمایشی است و در صورت موفقیت ادامه خواهد یافت.
captcha