«من انقلابی‌ام»؛ شعار بزرگداشت هفته دفاع مقدس/ اجرای بیش از 1500 برنامه در سراسر کشور
کد خبر: 3642920
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
سردار کارگر عنوان کرد:

«من انقلابی‌ام»؛ شعار بزرگداشت هفته دفاع مقدس/ اجرای بیش از 1500 برنامه در سراسر کشور

گروه جهاد و حماسه: رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: «من انقلابی‌ام» به عنوان شعار همه برنامه‌ها و مناسبت‌های دفاع مقدس امسال و از جمله بزرگداشت هفته دفاع مقدس انتخاب شده است و در این هفته در سراسر کشور بیش از 1500 برنامه به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری سردار سرتیپ بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس پیرامون برنامه‌های این ستاد به مناسبت هفته دفاع مقدس در سال جاری، پیش از ظهر امروز یکشنبه 26 شهریور در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی ستاد راهیان نور کشور برگزار شد.

سردار کارگر در ابتدای این نشست با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس امسال با دهه نخست ماه محرم و آغاز ایام عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: همان‌گونه که انقلاب اسلامی ایران ملهم از واقعه عاشورا و حماسه حسینی در دشت کربلا بود، در جای‌جای دفاع مقدس نیز ما با صحنه‌هایی به تأسی از قیام سرخ حسینی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: بعضی از برنامه‌های در نظر گرفته شده به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس از هفته گذشته آغاز شده است که از جمله آنها می‌توانم به پیاده‌روی اشاره کنم که جمعه گذشته 24 شهریور آغاز شد اما در ادامه پنجشنبه 30 شهریور در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس در قالب برنامه‌ای  نکوداشت پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را برگزار خواهیم کرد.

«من انقلابی‌ام»؛ شعار بزرگداشت هفته دفاع مقدس/ اجرای بیش از 1500 برنامه در سراسر کشور

کارگر تصریح کرد: در مجموع در هفته بزرگداشت دفاع مقدس امسال 1500 برنامه اصلی پیش‌بینی شده است که باید در سراسر کشور به اجرا درآید و از آنجا که امسال دستور مستقیم و مؤکد ریاست محترم جمهوری به وزراء و استانداران در سراسر کشور را مبنی بر همکاری لازم به منظور برگزاری این برنامه‌ها را داشتیم؛ لذا مسئولیت برگزاری مجموعه برنامه‌های این هفته در سراسر کشور و در استان‌های را استانداران به عهده خواهند داشت و ستاد مرکزی بزرگداشت این هفته تنها  برنامه‌های تهران را مدیریت خواهد کرد و در سایر نقاط ایران به عنوان دبیر این همایش بزرگ ورود خواهد کرد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در ادامه گفت: شعار این هفته «من انقلابی‌ام» انتخاب شده است که البته این شعار در کلیه برنامه‌های این ستاد و برنامه‌های بنیاد و اردوی راهیان نور در سراسر کشور نیز به کار خواهد رفت و مجموعه برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس که از 31 شهریور رسماً آغاز خواهد شد تا 7 مهر ادامه خواهد یافت.

وی افزود: جمعه 31 شهریور به نام«معنویت، اقتدار نیروهای مسلح، وحدت ملی و صلابت» نامگذاری شده است که در این روز رژه نیروهای مسلح را در تهران و بندرعباس به شکل ویژه و در سراسر کشور به شکل عام شاهد خواهیم بود ضمن آنکه در این روز تأکید بر حضور پرشور نیروهای مسلح در صفوف بهم پیوسته نماز جمعه خواهیم داشت که البته با توجه به حلول ماه محرم برنامه‌ریزی برای این حضور در قالب دسته‌جات عزاداری، به عمل آمده است.

کارگر ادامه داد: شنبه اول مهر به نام «علم و فناوری، جوانان و سربازان» نام‌گذاری شده است که البته این روز همزمان است با روز بازگشایی مدارس در سراسر کشور که علاوه بر رونمایی از دستاوردهای دانش‌آموزی و دانشجویی، زنگ مدارس در نخستین روز سال تحصیلی با نام زنگ مقاومت نواخته خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: یکشنبه دوم مهر با نام «ولایتمداری،همبستگی، دفاع همه‌جانبه» نامگذاری شده است که در این روز مجموعه برنامه‌های در نظر گرفته شده در راستای تبیین نقش ولایت فقیه در جریان دفاع مقدس و توفیقات دفاع هشت ساله  به اجرا درخواهد آمد.

کارگر در ادامه گفت: «اقتصاد مقاومتی، خودباوری و پشتیبانی اصناف» به عنوان نام دوشنبه 3 مهر تعیین شده است؛ اعتقاد به این داریم که برهه جنگ و دفاع مقدس به جهت مضایقی که با آن مواجه بودیم تجربه خوبی در زمینه بحث اقتصادی مقاومتی است و اینکه صاحبان صنوف پیگیری جدی به منظور رفع مایحتاج خط مقدم داشتند؛ امری که کمی مورد غفلت واقع شده است و باید بر روی آن صحه گذاشت.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: برای روز سه‌شنبه 4 مهر نام «بصیرت‌افزایی، دشمن‌شناسی و استکبارستیزی» را انتخاب کرده‌ایم و تأکید در این روز بر مشارکت حداکثری مردم از احزاب، اقوام، ادیان مختلف در دفاع از کیان اسلامی بود که به نظر می‌رسد فارغ از هر گرایش اعتقادی، سیاسی و فرهنگی پیروز واقعی دوران دفاع مقدس مردم بوده‌اند.

کارگر ادامه داد: چهارشنبه 5 مهر با نام «رزمندگان، پیشکسوتان و زنان؛ اسوه جهاد و مقاومت» نامگذاری شده است که در این روز با توجه به مناسبت عملیات ثامن‌الائمه(ع) و شکست حصر آبادان، سعی در تبیین ابعاد مختلف این عملیات داریم ضمن آنکه تجلیل از رزمندگان پیشکسوت را در این روز خواهیم داشت و به نقش خانواده در همیاری و همکاری با جهادگران به توفیق در امور محوله آنها خواهیم پرداخت.

«من انقلابی‌ام»؛ شعار بزرگداشت هفته دفاع مقدس/ اجرای بیش از 1500 برنامه در سراسر کشور

رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: پنجشنبه 6 مهر ماه  به نام «شهیدان، جانبازان و ایثارگران» نامگذاری شده است که در این روز با توجه به تقارن با شب جمعه و زیارت اهل قبور مراسم گلباران و عطرافشانی مزار شهدا در سراسر کشور از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به انجام خواهد رسید و سرکشی و دیدار با خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران از جمله دیگر برنامه‌های این روز خواهد بود.

کارگر ادامه داد: جمعه 7 مهر به عنوان روز پایانی هفته بزرگداشت دفاع مقدس به نام «فرماندهان، عزتمداران و حماسه‌آفرینان» نامگذاری شده است که در این روز بزرگداشت فرماندهان سلحشور دوران دفاع مقدس در سراسر کشور به انجام خواهد رسید.

وی افزود: از جمله دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه این هفته می‌توانم به برپایی بیش از 400 نمایشگاه، غبارروبی از 19 هزار گلزار شهدا در سراسر کشور، برگزاری 50 مسابقه فرهنگی، هنری و ورزشی، رونمایی از 183 عنوان کتاب دفاع مقدس، تجلیل از ایثارگران در قالب 73 مراسم در سراسر کشور، برگزاری 35 محفل شب شعر و خاطره در سراسر کشور اشاره کنم.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: از جمله فعالیت‎های خوبی که در آستانه این هفته در حال اجراست به فضاسازی و تبلیغات محیطی در فضای شهری، آذین‌بندی و... می‌توان اشاره کرد که البته به مدیران فرهنگی شهرداری‌ها تأکید شده است با توجه به تقارن این ایام با دهه اول محرم حتماً کاری در خور شأن این ایام و حفظ حرمت این ماه صورت گیرد ضمن آنکه در مساجد، مدارس  حماسه‌های دوران دفاع مقدس، سلحشوری رزمندگان با حضور فرماندهان و مسئولان دوران دفاع مقدس در این اماکن تبیین خواهد شد.

کارگر ادامه داد: از آنجا  همیشه اعتقاد به فرهنگ‌سازی فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس از دوران کودکی مطرح است؛ لذا مسابقه نقاشی کودکان با موضوع دفاع مقدس در این هفته در مدارس ابتدایی و کودکستان‌ها به انجام خواهد رسید و البته در زمینه فرهنگ‌سازی اجتماعی با موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی با الگو قرار دادن زندگی شهدای و ایثارگران دوران دفاع مقدس سعی در تبیین مبانی و معارف این نوع سبک زندگی در جامعه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بازدید از موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور از جمله برنامه‌های این هفته خواهد بود گفت: علاوه بر باغ موزه دفاع مقدس در تهران، در همدان و کرمان نیز نمونه‌های مشابهی موجود است و از آنجا که شخصاً مسئولیت سازمان نظام وظیفه عمومی را نیز در سال‌های پیش به عهده داشتم؛ لذا تأکید بر تجلیل از سربازان نمونه را در این هفته دارم که برای آن نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

کارگر افزود: در طول سال‌های گذشته مجموعه کتاب‌های منتشر شده با موضوع دفاع مقدس بالغ بر 30 هزار عنوان کتاب بوده است که نقد و بررسی آنها می‌تواند کمک شایانی بر بهینه‌سازی، کیفیت‌بخشی تداوم این راه داشته باشد لذا در این هفته برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های دفاع مقدس را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اهتمام ویژه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های مناسبتی ویژه این ایام گفت: همان‌طور که گفته شد فضاسازی محیط شهروندی متناسب با این ایام و با توجه به تقارن آن با دهه اول محرم از جمله برنامه‌های ویژه ماست به شکلی که هر مسافری با ورود به شهر  برایش پرسشی پیش آید که دلیل این تحول در سیما و عناصر بصری شهری به چه دلیل است؟

رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: در بحث فعالیت‌های هنری ویژه این هفته 30 عنوان نمایشنامه در شمارگان 75 هزار نسخه با محوریت موضوع دفاع مقدس توزیع خواهد شد، 9 اپلیکیشن با موضوع شهدای مدافع حرم، دایرة‌المعارف دفاع مقدس و روزنگاری دوران دفاع مقدس رونمایی خواهد شد و 66 نمایشگاه عکس و پوستر تحت عنوان «گنج جنگ» در سراسر کشور برپا می‌شود.

«من انقلابی‌ام»؛ شعار بزرگداشت هفته دفاع مقدس/ اجرای بیش از 1500 برنامه در سراسر کشور

وی با اشاره به اینکه تجلیل از کارگردان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» در دستور کار برنامه‌های این هفته قرار گرفته است گفت: مستندی بین‌المللی تحت عنوان «از خرمشهر تا سارایه‌وو» در این هفته پخش خواهد شد و نخستین آلبوم موسیقی کاری از سازمان سینمایی و هنری دفاع مقدس در 5 قطعه رونمایی خواهد شد که اسامی قطعات آن «وطن»، «بیشه شیران»، «بار گران»، «قبیله سرو»، «آیات انقلاب» خواهد بود که به تناوب از شبکه‌های سراسری و استانی رسانه ملی پخش خواهد شد.

کارگر ادامه داد: مجموعاً 586 برنامه رادیویی در قالب 1280 دقیقه از 13 شبکه رادیویی و 290 برنامه در قالب 1290 دقیقه از 7 شبکه سراسری تلویزیون به استثنای برنامه‌های شبکه‌های استانی برای پخش در این هفته در نظر گرفته شده است؛ علاوه بر این بازنمایی و نمایش عملیات‌های دفاع مقدس در 31 استان از سوی سازمان بسیج مستضعفین به مورد اجرا درخواهد آمد و 500 راوی در هیئات و حسینیه‌ها و مجالس عزاداری به روایت وقایع دوران دفاع مقدس خواهند پرداخت.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس افزود: به سخنرانان، خطیبان و مداحان در ایام محرم سفارش شده است که در منابر خود ارتباطی میان حماسه عاشورا و جانفشانی رزمندگان در دوران دفاع مقدس برقرار سازند که این کار قرار است با مسئولان در امور مساجد و بانیان هیئات و تکایا به انجام برسد.

وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران  طرح سپاس را به منظور از تجلیل از خانواده ایثارگران و شهدای دفاع مقدس در این هفته به انجام خواهد رساند، وزارت جهاد کشاورزی تجلیل از جهادگران خود را در قالب سنگرسازان بی‌سنگر در این هفته به مورد اجرا درخواهد آورد و وزارت ورزش و جوانان نیز برنامه‌ای به منظور تجلیل از خانواده شهدای ورزشکار خواهد داشت ضمن آنکه براساس تصمیم سازمان لیگ مقرر شده است منطقه خرمشهر فینال جام حذفی فوتبال را نیز میزبانی کند.

کارگر اظهار کرد: در همین راستا وزارت آموزش و پرورش در قالب طرح یادواره شهدا، به تقدیر و سپاس از مدیران مدارسی که نام آنها مزین به نام یک شهید دوران دفاع مقدس است، خواهد پرداخت و در قالب طرح دوستی با شهدا محصلان را در مقاطع گوناگون تحصیلی ترغیب خواهد کرد که یک شهید دوران دفاع مقدس را به عنوان دوست شهید برای خود انتخاب کنند.

رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاهی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف قرار است برپا شود و این برای چهارمین سال پیاپی است که مجموعه‌ای از آثار نمایشگاهی به این منظور در اختیار این عزیزان قرار داده شده است و علاوه بر آن وزارت امور خارجه نیز در قالب همایش یاد یاران  کاری را به منظور فرهنگ‌سازی دیپلمات‌های خود به انجام رسانده است، تحت عنوان دیپلماسی که در راستای آن فرهنگ‌سازی خواهد شد که قوت دیپلماسی مقتدرانه نظام جمهوری اسلامی ایران نشئت‌گرفته از دوران دفاع مقدس و جانفشانی جوانان این آب و خاک است.

وی در ادامه توضیح داد: البته به منظور ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در سطح بین‌المللی مدت‌هاست که دوبله فیلم‌های دفاع مقدسی در دستور کار قرار گرفته است، حضور جدی در نمایشگاه‌های مطرح کتاب از جمله نمایشگاه فرانکفورت با کتاب‌های ترجمه شده داریم و دو شبکه «پرس تی وی» و «العالم» در این زمینه کارهای خوبی به انجام رسانده‌اند.

کارگر در پایان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم اقدامات خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی مفهوم مقاومت و دفاع مقدس در میان کودکان و نوجوانان به انجام رسانده است که از آن جمله می‌توان به برپایی کارگاه‌های قصه‌گویی دفاع مقدس و کارگاه‌های آموزشی فرهنگی و هنری پیرامون این موضوع اشاره کرد.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید

captcha