صدور ابلاغیه ویژه ماه محرم توسط اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3642986
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
بت شکن خبر داد:

صدور ابلاغیه ویژه ماه محرم توسط اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

گروه فرهنگی: معاون فرهنگی پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری از صدور ابلاغیه مناسبتی ماه محرم به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های این استان خبر داد.

حجت الاسلام حسن بت شکن، معاون فرهنگی پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، با اعلام این خبر گفت: با عنایت به فرارسیدن محرم الحرام سال 1439 هجری قمری و ضرورت استفاده بهینه و بهره‌گیری هر چه بیشتر و با شکوه تر مراسم عزاداری ایام محرم و صفر، بر اساس موازین صحیح و محکمات اسلامی و مقابله با تحریفات و اکاذیب پدید آمده در زمینه عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و جلوگیری از آسیب های اجتماعی، ابلاغیه محرم به شهرستان‌ها ارسال شد.
وی ادامه داد: در این ابلاغیه مواردی بدین شرح به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها توصیه شده است:
1- اهتمام جدی نسبت به توصیه‌های مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری به‌ویژه نام گذاری سال«اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال»
2- نهادینه سازی روحیه ولایتمداری، ایثار، مقاومت، شهادت طلبی و تبیین الگوی رفتاری مدافعان حرم با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی، جهادی و انقلابی،درس‌ها و عبرت‌های عاشورا و تاثیر آن در بیداری اسلامی و نهضت‌های مقاومت در سراسر جهان و تطبیق با فرهنگ عاشورایی
3- اهتمام به شاخص های عزاداری برتر در بیان علماء، بیان آسیب‌های عزاداری از سوی ائمه محترم جمعه و توجه ویژه به اقامه نماز ظهر عاشورا در نقاط مختلف استان
4- توجه به بیانیه ستاد مرکزی ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی در خصوص ایام محرم و صفر و منشور اخلاقی هیئات مذهبی
5- گسترش اخلاق معنوی و امر به معروف و نهی از منکر در میان دست اندرکاران هیئات مذهبی و تاکید بر روضه خوانی بر اساس مقتل‌های معتبر.
6- بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت مساجد،تشکل های دینی و هیئات مذهبی در برگزاری مراسم و برنامه ها
7- برگزاری همایش توجیهی در آستانه محرم‌الحرام 1439 هجری قمری با در نظر گرفتن گروه‌های هدف (مبلغین و مبلغات، هیئات مذهبی و مداحان) و ابلاغ توصیه های مقام معظم رهبری به‌ویژه آسیب های اجتماعی و تاکید بر مصرف بهینه آب.
8- اهتمام جدی در تکریم شعائر دینی و تبلیغات محیطی، با محتوای تبیین پیام‌ها و اهداف قیام حضرت سیدالشهداء(ع)،حجاب و عفاف،سبک زندگی اسلامی، مباحث تکفیری‌ها، ولایت فقیه و نکات اخلاقی در قالب فرمایشات ائمه طاهرین(ع)، امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتیبه ها، پوسترها و... .
9- همکاری و هماهنگی با شورای هیئات مذهبی، کانون مداحان و شاعران آئینی و اتحادیه انجمن های اسلامی،مجمع کانونهای فرهنگی تبلیغی جهت دعوت و حضور حداکثری تشکل های مرتبط به منظور ارتقاء در کیفیت برنامه‌ها
10- توصیه جهت بهره گیری هیئات مذهبی از سخنرانان و خطبای ارزشمند و مداحان و ذاکران توانمند و نیز قاریان برجسته در برنامه های عزاداری
11- بستر سازی جهت برگزاری اجتماعات باشکوه خیابانی عزاداری حسینی فقط در یک روز از ایام محرم و صفر به گونه ای که به جلسات کوچک و محلی آسیبی وارد نشود.
12- اهتمام جدی نسبت به رصد و مدیریت کاهش آسیب‌های مراسم به‌ویژه موضوع احتمالی قمه زنی و گهواره گردانی و علم گردانی،جلوگیری از مزاحمت های صوتی برای ساکنان محل و مکانهای درمانی.
13- اهتمام جدی نسبت به واگذاری مسئولیت برنامه‌ها به نوجوانان و جوانان به گونه ای که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری جوانان با شور وارد مجلس و با شعور خارج گردند.
14- برنامه ریزی جدی و نظارت جهت برپایی ایستگاه‌های صلواتی و جذب نذورات مردمی و ترویج نذر فرهنگی.
15- توجه جدی به برقراری ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی و همکاری با نیروی انتظامی، جهت برپایی مطلوب و بهینه مراسم عزاداری با رعایت حقوق مردمی
16- اعزام گروهای بازرسی از شورای هیئات مذهبی به مراسم عزاداری و توزیع منشور اخلاقی هیئات مذهبی
17- با عنایت به تقارن دهه اول محرم با هفته دفاع مقدس تدبیر لازم جهت استفاده از ظرفیتهای تبلیغی و مراسمی در بزرگداشت این مناسبت از قبیل:تلاش در خصوص نصب تمثال های مبارک شهدای انقلاب اسلامی،دفاع مقدس و مدافعان حرم به‌ویژه شهید حججی و وصایای نورانی شهدای انقلاب اسلامی و تجلیل و تقدیر از خانواده های شهدای مدافعان حرم در قالب یادمان سازی از رفتار عملی آنها.
گفتنی است همایش هیئت های مذهبی شهرستان های سامان بن و شهر کرد سه شنبه 28 شهریور در مهدیه‌ی مصلی بزرگ امام خمینی شهر کرد همزمان با افتتاح فروشگاه محصولات محرم برگزار می‌شود.

captcha