جای خالی سینما در ویژه یرنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس
کد خبر: 3643040
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

جای خالی سینما در ویژه یرنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس

گروه هنر: ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس می‌توانست در یک اقدام ابتکاری و در قالب تعامل با سازمان سینمایی برخی از سالن‌های سینما را اختصاص به اکران آثار فاخر دفاع مقدسی دهد تا در زمانی که به دلیل تقارن این هفته با دهه اول محرم استقبال از سینماها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند، شاهد رونق نسبی سالن‌های سینما باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز یکشنبه 26 شهریور نشست خبری سردار بهمن کارگر؛ رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در راستای تبیین ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده در این هفته برگزار شد و کارگر در تشریح برنامه‌های این ستاد به موارد بی‌شماری اشاره کرد که بخشی از این برنامه‌ها مرتبط به حوزه فرهنگ و هنر بود.

برپایی نمایشگاه‌های تجسمی در داخل و خارج از کشور، پخش مجموعه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، رونمایی از آثار مستند، دوبله فیلم‌های دفاع مقدسی به زبان‌های گوناگون و... از مواردی بود که رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس به آنها اشاره کرد.

صرف‌نظر از این برنامه‌های تدارک دیده شده از سوی این ستاد لازم است به نکته مهمی اشاره شود  و آن اینکه به جهت تقارن ایام هفته دفاع مقدس با دهه نخست ماه محرم و از آنجا که معمولاً به جهت شرکت مردم در مجالس عزا، برنامه‌های عزاداری تکایا و حسینیه‌ها، حجم کمی به اصطلاح سینماروها در این ایام تا حد زیادی تنزل پیدا می‌کند؛ لذا بهتر بود ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس تمهیدی می‌اندیشید تا شاهد رونق سالن‌های سینما و استقبال مردم از آن به واسطه اکران آثار شاخص سینمای دفاع مقدس باشیم.

به هر حال سینمای دفاع مقدس طی این سال‌ها از ظرفیت بالایی در جذب مخاطبان به سینماها برخوردار بوده و حتی مرور آثار شاخصی از این دست علاوه بر برانگیختن حس نوستالژیک و خاطره بازی مخاطبان، تا حد زیادی می تواند کاهش چشمگیر استقبال مردم از سالن های سینما را در این ایام تعدیل نماید.

براین اساس خبرنگار ایکنا، در ادامه نشست امروز سردار بهمن کارگر در تشریح برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس این پرسش را مطرح کرد که آیا ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس قادر بود در تعامل با سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش نظر آنها را مبنی بر اختصاص تعدادی از سینماهای مطرح پایتخت و سایر شهرها به منظور اکران آثار شاخص سینمایی دفاع مقدس جلب نماید؟ که رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش گفت: اثر شاخصی و تازه‌ای در این ژانر به‌تازگی تولید نشده است که بتوان اکران آن را ویژه این ایام در سالن سینماها اختصاص داد.

وی در ادامه گفت: البته ما نمی‌توانیم سازمان سینمایی را نیز مجبور به اکران برخی فیلم‌هایی که قبلاً در سینماها اکران شده‌اند مجبور کنیم چرا که معمولاً مخاطبان نسبت به اکران مجدد این فیلم‌ها واکنش منفی نشان می‌دهند و استقبال از آنها تضمین شده نیست و از آنجایی که اغلب آنها از رسانه ملی پخش شده‌اند و حتی برخی بارها بازپخش داشته‌اند؛ لذا جذابیتی برای مخاطبان در اکران سینماها نخواهد داشت.

کارگر در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا گفت: ما تنها می‌توانیم در قالب ویژه‌برنامه‌های تدارک دیده شده به منظور پخش از رسانه ملی، زمان بیشتری را از مسئولان تلویزیون درخواست کنیم که در آن زمان‌ها آثار شاخص سینمایی دفاع مقدس مجدد برای علاقه‌مندان پخش شوند مضافاً بر اینکه تصور می‌کنم ترجیح خانواده‌ها هم در تماشای اینگونه فیلم‌ها ماندن در منازلشان و تماشای آنها با سایر اعضای خانواده باشد؛ البته سازمان سینمایی و هنری دفاع مقدس در آینده نزدیک در تدارک تولید چندین فیلم شاخص سینمایی با موضوع دفاع مقدس خواهد بود.

با وجود پاسخی که رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به این پرسش ایکنا داد، اما همچنان تصور می‌شود که با توجه به خاص بودن ایام دفاع مقدس امسال و تقارن آن با ایام محرم بهتر بود که برنامه ویژه‌ای به این مهم یعنی اکران فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس در سالن‌های سینما تدارک دیده می‌شد، به هر حال نفس تماشای فیلم سینمایی بر پرده عریض سینما با آنچه که در قاب تلویزیون دیده می‌شود بسیار متفاوت است و این ستاد با چنین اقدامی به رونق فرهنگی جامعه کمک شایان توجهی کرده و موجب خواهد شد که عادت سینما رفتن به واسطه وقفه‌ای که در مقاطع خاص همچون محرم و صفر کمرنگ می‌شود همچنان به قوت خود باقی بماند.  

به هر حال باید این نکته را باور داشت که چه بخواهیم و چه نخواهیم رونق سینما در مقاطع خاصی همچون محرم، صفر و حتی ماه رمضان دچار افول می‌شود و باید با اتخاذ تمهیداتی، ترتیبی صورت داد تا استقبال مردم از سالن‌های سینما که طی دو سال اخیر رشد فزاینده‌ای پیدا کرده است از تب و تاب نیفتد کما اینکه ما در سینمای ژانر دفاع مقدس دارای گنجینه‌ای پربار از آثار فاخر سینمایی هستیم. 

captcha