طب در اسلام برای پیشگیری است نه درمان
کد خبر: 3643051
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
برهانی عنوان کرد:

طب در اسلام برای پیشگیری است نه درمان

گروه سلامت: مدیر سابق انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان اینکه اسلام دستورات پی‌شماری برای سلامت دارد گفت: عمده این دستورات برای پیشگیری است نه درمان.

مهدی برهانی، مدیر سابق انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه در اسلام عمده آیات و روایات مربوط به پیشگیری است اظهار کرد: این توصیه‌ها عمدتا مربوط به طب پیشگیری بوده که در طب سنتی و طب مدرن هم وجود دارند و در روایات برای سلامتی بر آن تأکید شده‌اند این در حالی‌ست که روایتی در رابطه با درمان همه افراد وجود ندارد.

برهانی ادامه داد: افرادی که مدعی طب اسلامی هستند یک درمان و دارو را برای همه افراد تجویز می‌کنند، در حالیکه اگر ما قائل به مزاج و اخلاط باشیم می‌دانیم که یک دارو را نمی‌توانیم برای همه مردم تجویز کنیم، اگر این افراد طب سنتی را بشناسند قطعا نباید یک دارو و روش درمانی را برای همه افراد تجویز کنند.

این متخصص طب سنتی عنوان کرد: از نظر تاریخی تمامی اطبای ایرانی مسلمان بودند اما ما در کتاب‌های طب سنتی اشاره‌ای به احادیث و روایات نداریم، از سوی دیگر همه حکمای طب سنتی درجه اجتهاد در دین داشتند و فقیه بودند، اما هیچکدام به این اشاره نکردند که در اسلام برای یک بیماری درمان خاصی وجود دارد بلکه می‌گویند این توصیه نیز از سوی اسلام است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: این افرادی که امروزه به نام طب اسلامی در کشور نگرانی ایجاد کرده‌اند، بیشتر بر روی درمان تأکید دارند و هیچ توصیه پیشگیری کننده‌ای ارائه نمی‌دهند بلکه وارد کار درمانی شده‌اند که این کار از نظر قانون دخالت غیر پزشک در کار پزشکی است.

وی بیان کرد: بر اساس آنچه در مورد احادیث و روایات وجود دارد و بر طبق آنچه علمای حدیث می‌گویند شاید کمتر از 10 درصد احادیث در رابطه با سلامت اصالت و اعتبار داشته باشند.

برهانی بیان کرد: نظر به اینکه ما جمهوری اسلامی هستیم و آیات و روایاتی در رابطه با توصیه‌های بهداشتی زیاد داریم همیشه به این توصیه‌ها طب اسلامی گفته‌اند، از سال گذشته نیز زمانی که مرکز تحقیقات حجامت تعطیل شد این مدعیان اعلام کردند که کلا می‌خواهند جلوی طب اسلامی و طب سنتی را بگیرند در حالی‌که آن مرکز به دلیل کار غیر قانونی تعطیل و از آن زمان این مسأله پر رنگ شد.

وی در رابطه با ورود برخی روحانیون غیر پزشک به طب سنتی نیز گفت: از ورود این افراد زمان زیادی نمی‌گذرد، آنان تنها احادیث را تفسیر به رأی کرده و هر چیزی که خود ‌‎می‌خواهند از آن استنباط می‌کنند در حالیکه اینها اصلا به طب وارد نیستند.

برهانی تأکید کرد: بازار حدیث سازی از زمان عباسیان و منصور دوانیقی آغاز شد که حکومت مقدتری داشته و یکی از راه‌‍‌های ضربه زدن به ائمه شیعه (ع) را جعل احادیثی به نقل از امامان(ع)، که با علم نمی‌خواند می‌دانستند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۲۲:۵۷
0
0
خجالت بکشید به اسم قرآن مطلب دروغ نذارین ماکه با طب اسلامی درمان شدیم
captcha