مرمت خانه تاریخی «نیکنام مشکات» در شهرستان کاشان
کد خبر: 3643052
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

مرمت خانه تاریخی «نیکنام مشکات» در شهرستان کاشان

گروه اجتماعی: رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان از مرمت و سامان دهی خانه تاریخی «نیکنام مشکات» در شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، محسن جاوری، رئیس میراث فرهنگی شهرستان کاشان، افزود: خانه تاریخی نیکنام یکی از خانه‌های شهر مشکات است، مرمت این خانه با اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.
جاوری قدمت این بنا را متعلق به دوره  قاجار دانست و افزود: این خانه  حدود 100 سال قدمت داشته و مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و وجه تسمیه فعلی آن به نام مالک آن حاج محمود نیک نام  است.
وی تصریح کرد: این خانه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خانه‌های مشکات بوده که دارای معماری سنتی زیبایی می‌باشد، این خانه به لحاظ آرایه‌های معماری در میان خانه‌های مشکات منحصر به فرد است که هم اکنون در انتظار ثبت در فهرست میراث ملی کشور است. 
سمیه فرهادی، مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان نیز در این باره گفت: پاکسازی حیاط ،مرمت و زیرسازی بدنه‌های حیاط و داخل اتاق‌ها، تراشیدن اندودهای فرسوده نما، اجرای گچ و خاک بدنه‌های حیاط، مرمت و ساماندهی پشت بام شامل سبک سازی، استحکام بخشی و اجرای اندود نهایی و اجرای چفت لب بام، اجرای لنگه و مرمت سقف از اقدامات مهم این پروژه مرمتی است. 
 
captcha