از نبود جلسات توجیهی قبل از مسابقات تا قرعه‌هایی که به موقع رسیدند
کد خبر: 3643104
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
متسابقان مشهدی از چهلمین دوره مسابقات قرآن می‌گویند؛

از نبود جلسات توجیهی قبل از مسابقات تا قرعه‌هایی که به موقع رسیدند

گروه فعالیت‌های قرآنی: متسابقان خراسان رضوی در رشته قرائت چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف از جمله نقاط مثبت این رقابت‌ها را اعلام قرعه‌ تلاوت قبل از مسابقات دانستند اما بر برگزاری جلسات توجیهی در مورد جزئیات آئین‌نامه قبل از آغاز این رقابت‌ها در راستای کاهش اعتراضات و رسیدن هر کس به آنچه که شایسته آن است، تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست نقد و بررسی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با محوریت بررسی وضعیت متسابقان خراسان رضوی عصر روز گذشته، 26 شهریورماه در سالن شورای جهاددانشگاهی مشهد و به همت خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.
بنابر این گزارش، اساتید، داوران و تعدادی از متسابقان آقای حاضر در این رقابت‌ها به این نشست دعوت شده بودند اما متاسفانه به جز سه متسابق،‌ سایر افراد در این نشست حضور پیدا نکردند.
نشستی که برگزار شد تا ظرفیت های خراسان رضوی از نگاه دیگری مورد توجه قرار گیرد و صحبت‌های قرآنیان به گوش مسئولان برسد.
در ابتدای این نشست مختار دهقان، دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت به تلاوت سوره مبارکه «حمد» پرداخت و سپس مهدی هدایتی‌فر، راه‌یافته به مرحله فینال چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، در مورد این رقابت‌ها، با بیان اینکه اگر قبل از مسابقات جلسات توجیهی با حضور متسابقان در خصوص آئین‌نامه مسابقات برگزار شود سطح رقابت ها را بالا می‌برد، عنوان کرد: با برگزاری این جلسات هریک از متسابقان می‌دانند که در رقابت‌ها باید به چه سبکی تلاوت کنند که مورد قبول داوران قرار گیرد.
از نبود جلسات توجیهی قبل از مسابقات تا قرعه‌هایی که به موقعه رسیدند
برگزاری اردوهای آموزشی جهت توجیه آئین‌نامه
وی افزود: برگزاری اردوهای آموزشی قبل از مسابقات مانند آنچه که در چندین سال قبل بود و توضیح آئین نامه به متسابقان قبل از برگزاری رقابت‌ها و البته دعوت از اساتید توانمند و داوران بسیار تأثیرگذار است در صورتی که امسال یک اردو در قم برگزار کردند با حضور افرادی که خودشان داور نبودند و این کمکی به بچه‌ها برای فراگیری آئین‌نامه نمی‌کند.
هدایتی‌فر با بیان اینکه مسئولان اوقاف اقدام خاصی برای متسابقان انجام نمی دهند، گفت: فقط تعداد محدودی از اساتید در مشهد ضابطه‌مند در حال کار کردن هستند و برای شاگردان وقت می‌گذارند.
وی گفت: اگر امروز می بینید چند قاری مشهدی که در مسابقات بین‌المللی قرآن رتبه به دست آوردند، هنوز هم در عرصه فعالیت‌های قرآنی حضور درخشانی دارند، تنها به خاطر تلاش، فعالیت و برنامه‌ریزی خودشان است وگرنه قاریان جوانی که در چند سال اخیر رتبه بین‌المللی به دست آوردند، خروجی آنچنانی از آن‌ها شاهد نیستیم، مگر اینکه خود اقدامی جدی انجام دهند و تنها داشتن رتبه به آن‌‌ها کمکی نمی‌کند.
نکته قوت رقابت‌ها
در ادامه امید حسینی‌نژاد، دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، ابراز کرد: ویژگی مثبت و نکته قوت مسابقات امسال، این بود که قرعه‌ها را زودتر اعلام کردند و این مسئله بر کاهش استرس در زمان مسابقه، تأثیر بسزایی داشت.
حسینی‌نژاد بر ضرورت برگزاری کلاس‌های آمادگی قبل از مسابقات برای شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری تأکید و بیان کرد: ضروری است طی سال، از اساتید و داوران مختلف استفاده شود و با دعوت آن‌ها به مشهد، شرکت‌کنندگان با آئین‌نامه و بایدها و نبایدهای مسابقات بیشتر آشنا شوند.
از نبود جلسات توجیهی قبل از مسابقات تا قرعه‌هایی که به موقعه رسیدند
حسینی‌نژاد درخصوص تغییر آئین‌نامه مسابقات، اظهار کرد: خوب است که برای نوشتن آئین‌نامه، از نیروی جوان نیز بهره گرفته شود؛ جوانانی که در حوزه‌های مختلف قرآنی، به‌رغم جوانی از تخصص برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه در مسابقات، استفاده از تجربیات دیگران بسیار موثر است، ادامه داد: خوب است قاریان، دورهمی‌هایی داشته باشند تا طی تعامل با هم، به تقویت دانش قرآنی، رفع استرس و ... بپردازند و از تجربیات یکدیگر بهره گیرند.
دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، با اشاره به دغدغه خود برای مسابقات سال آینده، عنوان کرد: مسابقات امسال، روحیه‌ای به ما داد تا با قدرت بیشتری برای سال بعد کار کنیم و بیشترین دغدغه من برای سال آینده است.
منتفی شدن دوره آماده‌سازی قاریان
مختار دهقان، دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته قرائت، نیز بیان کرد: نقد در رابطه با مسابقات قرآن را به جای این دوره‌ها، باید نسبت به کل مسابقات قرآن کشور داشت.
وی اضافه کرد: در رابطه با انتظاراتی هم که از قاریان خراسان وجود دارد، باید گفت، مسئولان استان چه کاری انجام داده‌اند که نتیجه‌اش را انتظار دارند؟ سال‌های گذشته دوره‌هایی برای آمادگی قاریان جهت شرکت در مسابقات برگزار می‌شد، اما چند سال است که این دوره‌های آماده‌سازی هم برگزار نمی‌شود.
از نبود جلسات توجیهی قبل از مسابقات تا قرعه‌هایی که به موقعه رسیدند
این قاری قرآن کشور عنوان کرد: درد بچه‌های قرآنی این است که ما چهل دوره است که در کشور مسابقات قرآنی را برگزاری می‌کنیم، فقط همان چند دوره اول که تعداد متسابقان کم بود، خروجی‌های جواب‌گو بود، اما الان با توجه به ازدیاد قاریان در سطح کشور یک خروجی برای مسابقات کم است، البته آن یک خروجی بعد از مسابقات وضعیت و برنامه قرآنیش مشخص است، تلاوت‌های مشخص دارد و آینده او تأمین می‌شود.
فقط نام رتبه های برتر مسابقات عوض شده است
قاری منتخب کشور جهت اعزام به دوره بعدی مسابقات قرآن مالزی، اضافه کرد: ما تصور می‌کردیم با حذف رتبه‌ها و جایگزین شدن عنوان عالی و ممتاز برای این رقابت‌ها، سطح قاریان در مسابقات سنجیده می‌شود اما در واقع مانند قبل همان یک خروجی و نفر اعزامی برای مسابقات مالزی را داریم.
دهقان با بیان اینکه به کلی مسابقات را زیر سؤال ببریم درست نیست، مسابقات خوبی‌هایی هم دارد، افزود: مسابقات عاملی برای ارتقاء سطح کیفی و علمی قاری است و خیلی از قاریان تمام سال را به بهانه حضور در مسابقات تمرین می‌کنند لذا وجود رقابت‌ها عاملی برای افزایش انگیزه برای تمرین بیشتر است اما اینکه خروجی کمی در مسابقات داریم عاملی برای فرسایش قاریان می‌شود.
captcha