انسان همراه با قرائت قرآن در نهاد خود گفت‌وگو کند
کد خبر: 3643198
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

انسان همراه با قرائت قرآن در نهاد خود گفت‌وگو کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد برجسته قرآن کریم، اظهار کرد: بهترین راه براى قرائت همراه با ادراک و فهم قرآن این است که انسان همراه با قرائت سور قرآنى، معانى ‏آن را در ذهن و نظر قرار دهد و با هر آیه در درون و نهاد خود گفت‌وگو کند.

حسین قربانی، استاد برجسته قرآن و رئیس هیئت مدیره مؤسسه مجمع قاریان تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بهترین راه براى قرائت همراه با ادراک و فهم قرآن این است که انسان همراه با قرائت سوره قرآنى، معانى ‏آن را در ذهن و نظر قرار دهد و با هر آیه در درون و نهاد خود گفت‌وگو کند.
وی افزود: قرآن تنها کتابی است که اگر هزاران مرتبه بخوانی خسته نمی‌شوی.
وی از نفوذ معنای قرآن به جان در هنگام تلاوت گفت و خاطرنشان کرد: در هنگام تلاوت قرآن با زبان، کلمات از راه گوش به سمع انسان مى‌رسد که معناى آن نیز باید به دل و ‏جان نفوذ کند و اگر دل بسته باشد، معنا به آن نفوذ نمى‌کند.

قربانی ادامه داد: ‏انسان باید از راه باز کردن دل زمینه نفوذ معنا را به جان خود فراهم آورد.
این استاد برجسته قرآن یادآور شد: قرآن ذی وجوه است یعنی میتوان معانی مختلف را بر آیات قرآن تطبیق داد. در این بین تنها معانی مجاز هستند که با هیچ یک از آیات قرآت متعارض نشود و از همه عقلانی تَر است.
وی با اشاره به لزوم روشن شدن فضیلت تلاوت قرآن افزود: اگر اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن براى ما روشن شود و بدانیم که قرآن تکلم و سخن گفتن خداوند با ما ‏است و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشیم، هیچ گاه حاضر نمى‌شویم بین خود و قرآن ‏فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن، حداقل با تلاوت پنجاه آیه در شبانه‌روز، محروم نمى‌شویم.‏
قربانی تاکید کرد: قرآن‌، دو کار اساسی نسبت به انسان‌ها بر عهده دارد، نخست آن‌ها را از هرگونه بیماری‌، عیب‌، ظلمت و نارسایی‌های فکری‌، اخلاقی و عملی پاک می‌سازد؛ سپس برای جوانه زدن شکوفه‌های‌ فضایل انسانی‌، آن‌ها را به سوی ارزش‌ها و صفات پسندیده و خداگونه هدایت و تربیت می‌کند.

captcha