«منبع موثق»؛ طنز مطبوعاتی سیما که رفتار اسلامی را متذکر می‌شود
کد خبر: 3643284
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

«منبع موثق»؛ طنز مطبوعاتی سیما که رفتار اسلامی را متذکر می‌شود

گروه هنر: برنامه شبانه «منبع موثق» که با اجرای رضا رفیع هر شب از شبکه چهار سیما پخش می‌شود با انتخاب برخی تیترهای مهم خبر روزنامه‌ها، زبانی مطایبه‌آمیز را برای گوشزد برخی از اصول اخلاقی و معیارهای رفتار اسلامی برگزیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چند شبی است که مخاطبان رسانه ملی، رأس ساعت 22:30 از شبکه چهار سیما شاهد پخش برنامه طنزی تحت عنوان «منبع موثق» هستند که مجری آن رضا رفیع؛ نویسنده و شاعر طنزپرداز کشورمان است.

مبنای این برنامه رجوع به مطالب مطبوعات کثیرالانتشار است که رفیع پیش روی خود و بر روی میز دسته‌ای از آنها را به روی هم تلنبار کرده است و البته او از پیش تعدادی از آنها را که تصور کرده می‌تواند بر روی آنها مانوری داشته باشد و با زبانی طنز و البته با چاشنی لهجه شیرین خود به شوخی با آنها بپردازد، انتخاب کرده است.

اخباری را که رفیع هر شب برای بیانی مطایبه‌آمیز(طنزآمیز) آنها را انتخاب می‌کند تمامی حوزه‌ها اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و... را در برمی‌گیرد و البته او برای شوخی با آنها ملاک و معیارهایی ارزشی را نیز رعایت می‌کند؛ معیارهایی که مبنای آنها اصول اخلاقی و اسلامی است و گاه در خبر منتشره در جراید شاهد آن هستیم که منبع خبر از رعایت آن عدول کرده است.

مسائلی که اکنون در فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه حاکم است همچون اصلاح الگوی مصرف، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، اقتصاد مقاومتی و نظایر آن از جمله ملاک‌هایی است که رفیع در ارزیابی اخبار و اینکه ماهیت خبر تا چه اندازه در این راستا در حرکت است مورد نظر دارد.

البته دامنه نقدهای منصفانه رفیع به زبان طنز گاه پای را از این فراتر گذاشته و جسورانه عملکرد مسئولان که انعکاس در اخبار جراید دارد را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد؛ امتیاز ویژه‌برنامه «منبع موثق» استفاده از زبانی غالباً کنایه‌آمیز و غیر مستقیم مجری آن در بیان واقعیاتی است که اخبار منتشر شده در برخی جراید به سلیقه و انتخاب او نوعاً خلاف آن را بازتاب می‌دهند.

به هر حال چنین رویکردی هوشمندانه و ابتکاری از سوی رضا رفیع که خود نیز به عنوان مجری مؤلف این برنامه هر شب به طور زنده بر روی آنتن می‌رود موجب شده است تا برنامه او با وجود کوتاه بودن مدت زمان پخش محبوبیتی نسبی میان مخاطبان به دست آورد و موجب افزایش درصد مخاطبان شبکه چهار سیما شود؛ همچون توفیقی که او در اجرای برنامه «قندپهلو» در شبکه آموزش سیما داشت.

captcha