چه شد که مسابقات قرآن راه انداختیم و چرا نباید توسعه‌ یابد
کد خبر: 3643312
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
محمد خواجوی پاسخ داد:

چه شد که مسابقات قرآن راه انداختیم و چرا نباید توسعه‌ یابد

گروه جلسات و محافل: محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی که تا همین چند سال پیش مسئولیت‌های اجرایی در نهادهای قرآنی داشت شب گذشته در جلسه آموزشی‌اش به دلایل و اهمیت برپایی مسابقات قرآن پرداخت و اینکه راهی برای رفع شبهات و تهمت‌هایی بود که دیگران به ما ایرانی‌های شیعه می‌زدند؛ اما آیا در زمان فعلی همچنان می‌تواند، مؤثر باشد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ جلسه قرآن محمد خواجوی، استاد پیشکسوت قرآن کریم، شب گذشته 26 شهریور، از ساعت ۱۹ الی ۲۱:۳۰ در حسینیه شهدای نقوسان واقع در تهران، میدان شهدا، خیابان شهید قادری برگزار شد.

پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و در ابتدای جلسه، محمد خواجوی از ادامه درس جلسه هفته گذشته، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. سپس، اعضای جلسه به تلاوت پرداختند و این استاد پیشکسوت، نکات تجویدی و صوت و لحنی آنها را متذکر می‌شد. در این جلسه هر هفته یک صفحه معین می‌شود و اعضای جلسه، در طول هفته روی این یک صفحه تمرکز لازم را انجام می‌دهند و در جلسه به مباحثه مباحث تفسیری و تدبری آیات به زبان ساده می‌پردازند.

مسابقات قرآن را سرطانی بزرگ نکنیم+عکس

محمد خواجوی در خلال مباحث مطرح شده، گفت: ما باید قرآن را به صورت کاربردی در زندگی‌مان بکار بریم و سبک زندگی‌مان شود. زیبا و با صوت و لحن خواندن قرآن کریم باید توسط متخصصان این رشته انجام شود و عامه مردم نیازی نیست که حتما با صوت و لحن بخوانند و آنها باید قرآن را در زندگی خود پیاده کنند.

همچنین این پیشکسوت قرآنی در اواسط جلسه به بیان تاریخچه و چگونگی شکل‌گیری مسابقات قرآن پرداخت و گفت: مسابقات قرآن از قبل از انقلاب زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه آن زمان بود. ما معذوراتی داشتیم از اینکه در مسابقات شرکت کنیم؛ چرا که این مسابقات، توسط حکومت طاغوت برگزار می‌شد. در آن زمان، کشورهای اسلامی، ما را به چشم «اخو الیهود» می‌دیدند؛ چرا که ایران در زمان طاغوت، روابط خوبی داشت با اسرائیل و حتی در مسئله تحریم نفت توسط کشورهای اسلامی علیه اسرائیل، همه کشورهای اسلامی متحد شدند و نفت را تحریم کردند، اما همان زمان ایران به اسرائیل نفت می‌فروخت.

خواجوی ادامه داد: همچنین، در اوایل انقلاب یک عده از دشمن، روی مسئله شیعه بودن ما سم‌پاشی می‌کردند و می‌گفتند قرآن شیعیان با مسلمانان دیگر متفاوت است و شیعیان مصحف حضرت زهرا(س) دارند و همچنین می‌گفتند که شما به قرآن هم اضافه می‌کنید. وقتی انقلاب شد، باید برای برطرف کردن تبلیغات سوء علیه ما، یا نگاه بدی که کشورهای اسلامی به عنوان «اخو الیهود» به ما داشتند، اقداماتی تبلیغاتی و چشم پرکن می‌داشتیم. لذا در آن زمان مسابقات بین‌المللی را در شورای اوقاف مصوب کردیم.

این استاد پیشکسوت با بیان اینکه مسابقات قرآن برای شناساندن ما به جهان و حتی برای مردم خودمان هم در دهه اول و دوم خوب بود تصریح کرد: اما از دهه دوم به بعد انتظارات دیگری پیش آمده بود و باید به سوالات دیگری پاسخ می‌دادیم و خلأ‌های دیگری را پر می‌کردیم. باید دامنه را وسیع تر می‌کردیم و به عرصه‌های دیگر قرآنی ورود می‌کردیم؛ چرا که هر کاری تا یک جایی نفوذ دارد. تا ابد که نمی‌توانیم خودمان را با مسابقات به دنیا بشناسانیم. از یک جایی به بعد باید آیات را در رفتار و اعمال نشان دهیم. اینکه دولت مردان ما در تعامل با مردم و جهان طبق آیات قرآن، رفتار و منشی قرآنی داشته باشند و در عرصه عمل این تغییر رفتار محسوس باشد.

مسابقات قرآن را سرطانی بزرگ نکنیم+عکس

محمد خواجوی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف نباید دامنه مسابقات را با توجه به اینکه نفوذش کم شده است، اضافه کند، عنوان کرد: مسابقات بین‌المللی طلاب، نابینایان، بانوان و ... کار بدی نیست ولی کار احسن نیست. قرآن کریم در آیه 2 سوره مبارکه ملک می‌فرماید: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» خداوند متعال می‌فرماید موت و حیات را آفریدم تا ببینیم چه کسی کار بهتر انجام می‌د‌هد. مسابقات باید باشد، مخاطب خاص خودش هم دارد، نباید تعطیل شود ولی هر چیزی به اندازه خودش باشد. یک مسئله‌ای را به صورت سرطانی بزرگ نکنیم و ببینیم سلول‌های دیگر ضعیف شده‌اند.

مسابقات قرآن را سرطانی بزرگ نکنیم+عکس

این مدرس قرآن کریم ادامه داد: مردم جهان که همه اهل علم و هنر نیستند تا با قرائت قرآن تحت تاثیر قرار گیرند. مردم جهان نگاهشان به عملکرد است. وقتی آنها سلامت، عدالت و...کشور را ببینند، جذب می‌شوند و دنبال راه و روش و مسلک ما می‌آیند. ما نباید همه هزینه‌هایمان را صرف مسابقات کنیم در جدولی که داریم، همه خانه‌ها را با مسابقات پر نکنیم.

یادآور می‌شود، این استاد پیشکسوت، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد معیر واقع در خیابان وحدت اسلامی جلسه قرآن برگزار می‌کرد هم اکنون نیز این جلسه قرآن 10 سال است که در حسینیه نقوسانی‌های مقیم تهران برگزار می‌شود. جلسه هفته آینده محمد خواجوی که مصادف با روز سوم محرم الحرام است، از ساعت 17:30 آغاز می‌شود و جلسه دو هفته آینده که مصادف با روز عاشورای حسینی است، تعطیل خواهد بود.

 

captcha