عاشورا؛ تابلوی تمام سجایای رفیع انسانی
کد خبر: 3643327
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

عاشورا؛ تابلوی تمام سجایای رفیع انسانی

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی عاشورا را تابلویی از تمام سجایای رفیع انسانی توصیف و اظهار کرد: در تابلوی عاشورا وفا، عدالت، شجاعت، آزاد زیستن، ایثار، ظلم ستیزی و تمام مظاهر عالی انسانی قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استان قدس رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم اهدای پرچم متبرک بارگاه ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا(ع) به هیئات مذهبی که امروز شامگاه یکشنبه 26 شهریورماه با حضور نمایندگانی از 500 هیئت مذهبی سراسر کشور در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، هیئات مذهبی را تشکل‌هایی مردم نهاد که در تعمیق معنویت و بصیرت افزایی نقش بی‌بدیلی دارند معرفی و ابراز کرد: نقش هیئت‌های مذهبی در اشاعه دین مداری، ولایت مداری و گسترش ارزش‌های الهی در جامعه بسیار حائز اهمیت است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: هیئت‌های عزاداری مدرسه بزرگ انسان‌سازی هستند که جامعه را با فرهنگ و سیره ائمه معصومین(ع) آشنا می‌کنند و به سبب انتساب‌شان به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، جایگاه‌های بصیرت و معرفت افزایی هستند.
وی با تأکید بر اینکه هیئت عزاداری ابا عبدالحسین(ع) باید سراسر جلوه فرهنگ، اندیشه و سیره حسینی باشد، ابراز کرد: امام حسین(ع) بهترین الگو برای اخلاص، عبودیت پروردگار، مردم‌داری، توجه به فقرا و مستمندان، دشمن‌شناسی، دشمن ستیزی، ایستادگی در راه هدف، معرفت به نفس و معرفت الله است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه معرفتی والای یاران امام حسین(ع) افزود: در آسمان عاشورا ستارگانی بی‌بدیل از معرفت، تقوا و مقاومت هستند، اما خورشید وجود ابا عبدالله الحسین(ع) آنچنان فروزان است که این قمرها دیده نمی‌شوند.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی عاشورا را تابلویی از تمام سجایای رفیع انسانی توصیف و اظهار کرد: در تابلوی عاشورا وفا، عدالت، شجاعت، آزاد زیستن، ایثار، ظلم ستیزی و تمام مظاهر عالی انسانی قابل مشاهده است.
وی با اشاره به بیان «اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِي امّة جدّي» از امام حسین(ع)، عنوان کرد: عاشورا تنها مسئله‌ای مربوط به سال 61 هجری نیست؛ بلکه نهضت عاشورا اصلاح‌گر تمام امور بشریت در تمامی اعصار و زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه نهضت عاشورای حسین بن علی(ع) منشاء تحولات و اصلاحات اجتماعی در طول تاریخ بشریت بوده است، بیان کرد: فریاد استغاثه اباعبدالله الحسین(ع) زمان و مکان را در نوردیده و به گستردگی همه زمان‌ها و مکان‌هاست، امروز هرکسی در عالم در مسیر امام حسین(ع) حرکت کند به فریاد استغاثه سید الشهدا(ع) لبیک گفته است.
وی با بیان اینکه نهضت عاشورا درس زمان شناسی، دین شناسی و حجت شناسی را به بشریت می‌دهد، عنوان کرد: ویژگی یاران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نسبت به یزیدیان «بصیرت» بود، عاشوراییان بر شمشیرهایشان بصیرت حکم فرما بود، در حالی که یزیدیان علی‌رغم اینکه ظاهراً مسلمان بودند اما به سبب بهره نبردن از بصیرت، خورشید فروزان ولایت و قرآن ناطق را نمی‌دیدند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیداری اسلامی را از برکات قیام کربلا و خون شهدا دانست و بیان کرد: امروز به برکت عاشورای حسینی از جامعه ما جهل‌زدایی شده است و به برکت خون شهیدان مردم ما به خوبی دوست و دشمن می‌شناسند.
عضو هیئت رئیسه مجمع تشخیص مصلحت نظام انقلاب اسلامی را امتداد نهضت عاشورا معرفی و تصریح کرد: امتداد راهبردی عاشورا نظام مقدس جمهوری اسلامی و همه کسانی است که در عالم به نام اباعبدالله الحسین(ع) در برابر ظلم ‌ایستادگی می‌کنند و راهبرد یزدیان نیز استکبار جهانی به سردمداری آمریکا است.
وی ابراز کرد: یزیدیان می‌خواستند عاشورا پایان راه باشد، اما آغاز راه شد. عاشورا رمز بقا و تداوم همه خوبی‌ها در عالم بوده و در تابلوی این نهضت، تمام مظاهر عالی انسانی و اسلامی تجلی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، امام حسین(ع) را اسوه و الگوی بی‌بدیل جامعه بشری معرفی کرد و با اشاره به اینکه آمادگی قلوب برای پذیرش سخن و مفاهیم حق در مجالس عزاداری امام حسین (ع) بسیار بالاست، گفت: در هیئات مذهبی باید بهترین اشعار و مرثیه‌ها در جهت معرفت افزایی و بصیرت آفرینی در جامعه خوانده شود، مبلغان و ذاکران هیئات مذهبی در راستای تعمیق ارزش‌های الهی و بیان باید و نبایدهای دینی نقش مهمی را برعهده دارند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم، پرچم متبرک بارگاه حضرت ثامن الحجج(ع) توسط تولیت آستان قدس رضوی به نمایندگان هیئت‌های مذهبی سراسر کشور اهدا شد.
captcha