آشنایی کودک و نوجوان با الگوهای فداکاری و ایثار در نمایشنامه «بدون شرح»
کد خبر: 3643342
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹

آشنایی کودک و نوجوان با الگوهای فداکاری و ایثار در نمایشنامه «بدون شرح»

گروه هنر: روایت نمایشنامه «بدون شرح» قشر کودک و نوجوان را با برخی چهره‌های موجود در کتب درسی همچون ریزعلی خواجوی(دهقان فداکار) که مظهر و الگوی فداکاری و ایثار هستند آشنا کرده و این پرسش را ایجاد می کند که چرا باید آنها از محتوای کتب درسی حذف شوند.

سیدجواد رحیم‌زاده، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گوبا خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: همه ما در دوران تحصیل خاطره خوشی از شرح داستان‌هایی در کتب درسی همچون کودکی به نام پطروس که با فرو کردن انگشت خود در دیوار یک سد مانع از شکسته شدن آن شد و یا ریزعلی خواجوی؛ دهقان فداکاری که با آتش زدن پیراهن خود و تبدیل کردن آن به یک مشعل مانع از برخورد یک قطار مسافربری با سنگ‌ها و صخره‌های ناشی از ریزش کوه شد، داریم.

وی ادامه داد: این داستان‌ها اخیراً از کتب درسی حذف شده‌اند؛ توجیهی هم که وجود دارد اینکه مثلاً داستان پطروس، خیالی و جعلی است اما در مورد دهقان فداکار که باید گفت این یک واقعیت بوده و چنین ماجرایی رخ داده و ریزعلی خواجوی همچنان زنده است، به هر حال چه خیالی و چه واقعی، شرح چنین داستان‌هایی در کتاب‌های درسی با هدف فرهنگسازی در میان کودکان و برانگیختن حس نوعدوستی، فداکاری و ایثار و از خودگذشتگی طراحی شده بود.

رحیم‌زاده تصریح کرد: نمایشنامه «بدون شرح» که آن را به نگارش درآورده و در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان شرکت داده‌ام در واقع احوالپرسی از قهرمانان و فداکارانی است که در کتاب‌ها درسی ما با نیات خیرخواهانه و انسان‌دوستانه سالها با آنها انس داشتیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ادامه گفت: «بدون شرح» داستان پسر نوجوانی است که در عالم فانتزی در کارگاه تاریخ مدرسه خود با پطروس، ریزعلی خواجوی و آرش کمانگیر مواجه می‌شود و آنها را مغموم و ناراحت مشاهده می‌کند و وقتی از آنها علت چنین امری را جویا می‌شود آنها می‌گویند مدتهاست که از کارگاه ادبیات مدرسه(اشاره به حذف داستان آنها از کتب درسی) منتقل شده‌اند به کارگاه تاریخ(یعنی به تاریخ سپرده شده و کم کم در حال فراموش شدن هستند) و بسیار دوست دارند که به درون کتاب ادبیات محصلان برگشته و مجدد برای کودکان  نوجوانان خاطره‌ساز و الگو شوند و البته ماجراهایی که در خلال روایت این نمایش به وجود می‌آید که شرح آن مفصل است.

وی در پایان گفت: مراد از نگارش این نمایشنامه اثبات این موضوع است که کودک و نوجوان امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به الگوسازی در مسائل خیرخواهانه، نوع‌دوستی، ایثار و از خودگذشتگی که از جمله توصیه ‌مؤکد دینی است دارد و طرح یک پرسش که صرفنظر از اینکه شاید پطروس یک داستان جعلی و غربی باشد و باید از کتب درسی ما حذف شود اما ریزعلی که یک داستان آموزنده و واقعی است و یا داستان اساطیری آرش کمانگیر که با نثار جان خود سرحدات سرزمین ایران را مشخص کرد؛ پس چرا باید داستان نخست حذف شود و عزمی برای جایگزینی داستان آرش کمانگیر به جای داستان پطروس وجود نداشته باشد؟

یادآور می‌شود، نمایشنامه «بدون شرح» به اتفاق 9 نمایشنامه دیگر به مرحله نهایی مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان راه پیدا کردند.

  

     

 

captcha