اجرای مراسم بصیرت عاشورایی در 52 بقعه متبرکه خراسان شمالی
کد خبر: 3643473
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱

اجرای مراسم بصیرت عاشورایی در 52 بقعه متبرکه خراسان شمالی

گروه معارف: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم بصیرت عاشورایی در 52 بقعه متبرکه خراسان شمالی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام سید رئوف سید نژاد مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، ظهر امروز در نشست خبری، هدف از اجرای برنامه های ماه محرم امسال را حضور حداکثری مردم و تبیین اهداف قیام حسینی عنوان کرد.
وی ادامه داد: محرم امسال 52 بقعه متبرکه این استان میزبان برگزاری مراسم بصیرت عاشورایی است که در 20 بقعه، همراه با مراسم عزاداری خیمه های معرفت با حضور روحانیون، مشاورین مذهبی و مبلغان برپا می شود.
وی با بیان اینکه این مبلغان در ارتباط با مسایل شرعی، اعتقادی، امور وقف و مسایل خانواده و کودک به مردم مشاوره می دهند، اظهار کرد: در طرح بصیرت عاشورایی، 30 مبلغ از مبلغین خراسان شمالی که در قم مشغول به تدریس و 21 مبلغ از داخل استان جهت ارائه مشاوره و اجرای طرح همکاری می کنند.
این مسئول اقامه نماز جماعت و نماز ظهر عاشورا در 40 بقعه استان اجرای طرح امینانه اطعام و عزاداری واقفین، برپایی 15 ایستگاه صلواتی، برگزاری جلسات توجیهی برای مبلغین، توزیع بشور و معرفی بقعات در دو هزار نسخه و برپایی غرفه های فرهنگی را از دیگر برنامه های این ایام ذکر کرد.
حجت الاسلام سید رئوف سید نژاد با بیان اینکه چهار برنامه ویژه در دهه نخست محرم برگزار می شود، توضیح داد: برپایی همایش شیرخوارگان حسینی در روز جمعه اول محرم، از برنامه های محوری دهه اول است که امامزاده سید عباس(ع) در بجنورد میزبان این همایش است.
وی تجمع لبیک یا حسین در روز دوم محرم، همایش نوجوانان حسینی با عنوان اهلی من عسل در روز ششم محرم و برنامه ویژه تجمع رهروان زینبی در روز جمعه دوازدهم محرم را از دیگر برنامه های پیش بینی شده عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه از مهم ترین برنام های اوقاف، اجرای برنامه امینانه نیات واقفین است، گفت: منابع مالی اجرای تمام برنامه های این نهاد از محل موقوفات است و سال گذشته یک میلیارد تومان از این محل در راه اجرای امینانه طرح نیات واقفین استفاده شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با بیان اینکه امسال نیز برای اجرای برنامه ها حدود یک میلیارد تومان هزینه می شود، اضافه کرد: بیشتر نیات واقفین این نهاد، مشروط به مکان و زمان خاصی است.
حجت الاسلام سید رئوف سید نژاد ادامه داد: بیشتر موقوفات در این استان به مکان محدود است و انتظار می رود واقفین از راهنمایی مشاورین این نهاد بهره گیرند.
وی با بیان اینکه سال 95، اداره کل اوقاف خراسان شمالی یک میلیارد تومان اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبری و یک میلیارد و 840 میلیون تومان اعتبارات استانی برای بازسازی و مرمت مساجد و مصلی ها جذب کرد، گفت: پیش بینی شده این مبلغ در سال جاری کاهش یابد.
وی تاکید کرد: لازمه اجرای نیات واقفین، آن است که مستاجرین موقوفات به موقع اجاره خود را پرداخت کنند اما در برخی موارد حتی بعد از گذشت یکسال، پرداختی صورت نگرفته و از زمان اجرای نیت می گذرد.
این مسئول با بیان اینکه مستاجرین اهتمام به پرداخت به موقع داشته و سند اجارات خود را به روز کنند، ادامه داد: سند بسیاری از اسناد موقوفات منقضی شده و این نهاد آماده است تا برای تمدید اجارات با همکاری به موقع، تخفیفاتی را ارائه دهد.
حجت الاسلام سید رئوف سید نژاد خاطرنشان کرد: اکنون پنج هزار و 437 موقوفه در  خراسان شمالی به ثبت رسیده است که از این تعداد سه هزار و 294 مورد دارای درآمد است.
وی اضافه کرد: از تعداد سه هزار و 294 مورد موقوفه دارای درآمد، هزار و 869 موقوفه گردش مالی دارد و مابقی یا دارای درآمد نیست و یا به نوعی انتفاعی است.
وی با بیان اینکه هزار و 994 موقوفه مانند مساجد و حسینه انتفاعی است، ادامه داد: امسال 32 وقف جدید در این استان به ثبت رسید که یک مورد در اسفراین، یک مورد بجنورد، هفت موقوفه در جاجرم، دو مورد در شیروان، 11 وقف در فاروج و سه وقف در مانه و سملقان بوده است.
این مسئول تصریح کرد: شاخص ترین موقوفه امسال در مانه و مسلقان بود که منزل مسکونی 132 متری به ارزش 200 میلیون تومان برای تهیه داروی بیماران سرطانی وقف شد.
حجت الاسلام سید رئوف سید نژاد همچنین از بازسازی هزار و 817 متر موقوفات، تکمیل عمرانی موقوفات نیمه تمام به مساحت هزار و 710 متر مربع، احداث و توسعه بقاع متبرکه به مساحت هزار و 490 متر مربع و بازسازی، مرمت و مقاومت به مساحت هزار و 695 متر مربع در سال جاری خبر داد.
captcha