قاری مصری که سکوی تلاوت را بر داروخانه ترجیح داد
کد خبر: 3643531
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
حاصل عشق به تلاوت قرآن؛

قاری مصری که سکوی تلاوت را بر داروخانه ترجیح داد

گروه بین‌الملل: «احمد ابوالوفاء صعیدی»، قاری جوان مصری است که عشق به تلاوت قرآن سبب شد تا داروخانه خود را رها کند و آرامش و سعادت خود را در تلاوت قرآن بیابد.

ادیت شده؛ قاری که سکوی تلاوت را بر داروخانه‌اش ترجیح داد / گلایه از جایگاه ضعیف اتحادیه قاریان مصربه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ «محمود ابوالوفاء صعیدی»، از مشاهیر قرائت مصر است که شهرت وی در زمینه تلاوت قرآن از قلب روستای «کلح الجبل» واقع در استان «آسوان»(جنوب مصر) در کشور مصر و سراسر جهان اسلام منتشر شد.

«احمد محمود ابوالوفاء صعیدی»، یکی از فرزندان این قاری سرشناس مصری است که سکوی تلاوت قرآن را بر کار کردن در داروخانه خود ترجیح داد.

این قاری نوظهور مصری، تلاش می‌کند که مکتب خاصی در تلاوت قرآن کریم ایجاد کند که متمایز به صدای قوی، شکوه و جذابیت ادا باشد و نام خود را میان مشاهیر قرائت مصر به ثبت برساند. 

در همین راستا، پایگاه خبری «الیوم السابع» در ادامه سلسله گفت‌وگوهای خود با قاریان و مبتهلان جوان و نوظهور مصری، گفت‌وگویی با «احمد محمود ابوالوفاء صعیدی» انجام داده که مشروح این گفت‌و‌گو از نظرتان می‌گذرد:

در ابتدا گفتید که در دانشکده داروسازی تحصیل کرده‌اید و سپس یک داروخانه تأسیس کردید، اما به دلیل روی آوردن به تلاوت قرآن آن را ترک کردید، علت این کار چه بود؟ 

از زمانی که برای مناسبت‌های مختلف برای تلاوت قرآن می‌رفتم، عملا داروخانه را کنار گذاشته بودم. من شیفته تلاوت قرآن هستم به همین دلیل مدیریت داروخانه را به برادر کوچکم سپردم. 
«احمد محمود ابوالوفاء الصعیدی» قاری جوان مصری: تلاوت قرآن یک رسالت است
از چه زمانی قرآن را حفظ کرده و برای تلاوت در جشن‌ها و مراسمات شرکت می‌کنید؟ 

من از خردسالی قرآن را حفظ می‌کردم، پدرم شیوخی را به خانه دعوت می‌کرد تا به من و برادرانم حفظ قرآن را آموزش دهد تا این که من بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حفظ قرآن را به پایان بردم و اجازه‌نامه ختم قرآن به روایت‌های حفص، شعبه و ورش را از «نبیل احمد علی»، شیخ‌القراء مسجد «سیده نفیسه» قاهره دریافت کردم  و اکنون در حال کسب اجازه‌نامه تلاوت قرآن به روایت شاطبی هستم. 

چه زمانی برای نخستین بار در برابر جمعیت، قرآن تلاوت کردید؟ 

من از کودکی قرائت قرآن را دوست داشتم و با خود نجوا می‌کردم، اما نخستین باری که در برابر جمعیت قرآن خواندم، زمانی بود که در ترم سوم دانشکده داروسازی مشغول تحصیل بودم. آن زمان خیلی اتفاقی کمی قبل از خطبه نماز جمعه در مسجد کنار منزل قرآن تلاوت کردم.
«احمد محمود ابوالوفاء الصعیدی» قاری جوان مصری: تلاوت قرآن یک رسالت است
احمد ابوالوفاء صعیدی در کنار پدرش
از آن به بعد مسئول تلاوت قرآن قبل از نماز جمعه در همان مسجد شدم. همچنین در جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه و مراسم تجلیل از شهدای اکتبر نیز قرآن تلاوت کردم. نخستین تلاوت من در مراسم سوگواری یا شادی نیز زمانی بود که به همراه عمویم در یک مراسم عزاداری در قاهره شرکت کردیم. مردم اجازه ندادند من به همراه عمویم بروم و از من خواستند بیش از 15 دقیقه قرآن قرائت کنم. عمویم از دیدن این صحنه شگفت‌زده شد. بعد از آن هر هفته برای تلاوت قرآن دعوت می‌شدم و نخستین دستمزدی که گرفتم در سال 2005 میلادی حدود 50 پوند مصر بود.  

آیا پدرتان شما را به تلاوت قرآن تشویق کرد؟ 

در حقیقت پدرم توقع نداشت من قرآن قرائت کنم. او فقط می‌دانست که من و برادرانم قرآن حفظ می‌کنیم و زمانی که تلاوت من در مسجد مجاور منزلمان را شنید، شگفت‌زده شد. در حقیقت همه شگفت‌زده شدند حتی خود من نیز از دیدن استقبال مردم تعجب کردم. 

عکس‌العمل پدرتان چه بود؟
در ابتدا تعجب و شگفتی خود را اظهار کرد و بعد مرا تشویق به تلاوت کرد. 
«احمد محمود ابوالوفاء الصعیدی» قاری جوان مصری: تلاوت قرآن یک رسالت است

اشاره احمد ابوالوفاء صعیدی به تصاویر اجدادش

نخستین باری که در برابر پدرت تلاوت کردی کی بود؟ 

 نخستین باری که در برابر پدرم قرآن خواندم شبی در قاهره بود. من دانشجوی ترم پنجم دانشکده داروسازی بودم که جمعیت از من خواستند قرآن تلاوت کنم. زمانی که بر سکوی تلاوت نشستم به شدت ترسیدم، اما خودم را پیدا کردم، زیرا اگر قاری بترسد هرگز نمی‌تواند خوب تلاوت کند.
  
چگونه از پدر در تلاوت قرآن تأثیر پذیرفتید؟ 

من به همراه پدرم به محافل قرآن می‌رفتم و دوست داشتم به تلاوت‎های او گوش دهم. البته من درس خواندن را هم دوست داشتم به همین دلیل به تلاوت‌های ضبط شده پدرم گوش می‌دادم . عشق به پدرم مرا به تلاوت قرآن متمایل کرد.   

شما دوست داشتید همراه پدرتان در محافل شرکت کنید، چه خاطره‌ای از پدرتان دارید؟ 

خاطره‌ای است که دائما تکرار می‌شود. زمانی که پدرم آغاز به تلاوت می‌کند، من از شدت گریه اختیار خود را از دست می‌دهم تا جایی که در یک مراسم در منطقه صعید(جنوب مصر) من از شدت گریه از حال رفتم و دیگران مرا بیرون بردند تا پدرم تلاوت خود را کامل کند.
 
مهم‌ترین چیزی که از سبک پدرتان در تلاوت آموختید، چیست؟ 

مهم‌ترین چیزی که از پدر آموختم، آن بود که تلاوت قرآن یک رسالت است  و من معتقدم قرآن راحت‌ترین راه برای دعوت به اسلام است. پدرم برای من حکایت کرده که او شبی در منطقه «صعید» مصر، قرآن تلاوت می‌کرد. او این آیه 2 سوره نسا را تلاوت می‌کرد که می‌فرماید: «وَآتُوا الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا: و اموال يتيمان را به آنان [باز]دهيد و [مال پاك] و [مرغوب آنان ] را با [مال] ناپاك [خود] عوض نكنيد و اموال آنان را همراه با اموال خود مخوريد كه اين گناهى بزرگ است». در این بین احساس کرد یکی از افرادی که در مراسم حاضر است مال یتیم می‌خورد. به همین دلیل این آیه را بسیار تکرار کرد. بعد از حدود یک ماه یکی از دوستان پدرم نزد او آمد و به پدرم گفت فردی که در آن محفل حضور داشت، نزد وی آمده و اصرار داشته اموال مردم را که به باطل غصب کرده بازگرداند.
  «احمد محمود ابوالوفاء الصعیدی» قاری جوان مصری: تلاوت قرآن یک رسالت است
تلاوت قاری احمد ابوالوفاء صعیدی در یکی از محافل
یکی از دوستداران شیخ تعریف می‌کند، او تلاوت‌های پدرم را بر روی فیسبوک منتشر می‌کند. سه سال پیش وی متوجه می‌شود یک خانم مسیحی که در منطقه «بولاق»(از محله‌های قدیمی شهر قاهره) زندگی می‌کرد، بسیار به تلاوت پدرم علاقه‌مند شده و از او می‌خواهد تا پدرم را ببیند. به این ترتیب او و برادرش سه سال پیش به دست پدرم مسلمان شدند.  

زمانی که بر سکوی تلاوت نشسته‎اید و قرآن تلاوت می‌کنید، چه احساسی دارید؟ 

من در این هنگام بسیار احساس سعادت می کنم. زیرا تلاوت قرآن با صوت خوب و خشوع باعث می‌شود ماده اندورفین در بدن ترشح شود که هورمون خوشبختی است.این هورمون طبع و مزاج انسان را تغییر داده و موجب می‌شود او احساس راحتی، خشوع و سعادت کند. این هورمون زمانی که انسان در حال انجام کاری است که دوست دارد، ترشح می‎شود. اما زمانی که قرآن را با خشوع تلاوت می‌کنی ترشح این هورمون بیشتر از دیگر مواقع است. به همین دلیل گفته می‌شود زمانی که قاری قرآن تلاوت می‌کند خود بیش از بقیه بهره می‌برد. هورمون سعادت با بالا بردن ایمنی بدن، بسیاری از بیماری‌ها را از بین می‌برد.
 
جز پدرتان شنیدن تلاوت کدامیک از قاریان را دوست دارید؟ 

من شنیدن تلاوت «شیخ محمد عمران»، «شیخ محمد صدیق منشاوی»، و تعدادی از قاریان نوظهور را دوست دارم. اما من به برخی از قاریان به ویژه قاریان منطقه صعید(جنوب مصر) خرده می‌گیرم، زیرا آن‌ها علی‌رغم اهمیت موسیقی و مقامات برای یک قاری حرفه‌ای، نسبت به آن بی‌توجهند. این در حالی است که برخی نیز در استفاده از موسیقی زیاده‌روی می‌کنند و این تلاوت نیز اشتباه است. من موسیقی را نزد مرحوم «شیخ محمد هلباوی» آموختم. 
«احمد محمود ابوالوفاء الصعیدی» قاری جوان مصری: تلاوت قرآن یک رسالت است
آیا تا کنون برای تلاوت به خارج از مصر نیز دعوت شده‎اید؟ 

به فضل خداوند من در بیشتر استان‌های مصر قرآن تلاوت کرده‌ام و برای تلاوت قرآن به خارج از قاهره دعوت شده‌ام. پدرم مرا تا پیش از اتمام تحصیلم منع می‌کرد. اول در زمینه تحصیلم کار می‌کنم. او حتی با تلاوت قرآن در محافل داخل قاهره نیز با اکراه موافقت می‌کرد. من برای تلاوت به ایران لیبی و ترکیه دعوت شده‌ام، اما نپذیرفتم. 

چه خاطره ای را از تلاوت در  برابر جمعیت فراموش نمی‎‌کنید؟ 
«احمد محمود ابوالوفاء الصعیدی» قاری جوان مصری: تلاوت قرآن یک رسالت است
احمد ابوالوفاء صعیدی در کنار پدرش
خاطره‌ای که دائما تکرار می شود. بیشتر مردم گمان می‌کنند پدرم فوت کرده‌اند و بسیار برای من عباراتی در این باره استفاده می‌کنند. 

آیا عضو اتحادیه قاریان مصر هستید؟

من عضو اتحادیه قاریان هستم، اما در حقیقت نقش‌آفرینی آن در حمایت از قاریان را بسیار ضعیف می‌دانم. دوست دارم اقدامات قاطعانه‌ای در ارتباط با قاریانی که از استفاده از موسیقی زیاده‌روی می‌کنند، انجام شود، زیرا ما باید از موسیقی تنها به آنچه مناسب جلال و شکوه قرآن است، بسنده کنیم و در این زمینه زیاده‌روی نکنیم.

چه آرزویی دارید؟  

آرزو دارم اینجا یک شبکه قرآن قوی وجود داشته باشد. شبکه‌های آواز و موسیقی بر خلاف شبکه‌های قرآنی و دینی به طور عام جایگاه گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرده‌اند، بنابراین آرزو دارم یک شبکه قرآنی قوی وجود داشته باشد. همچنان که آرزو دارم قرآن به همه جهان برسد و هیچ جایی در جهان بدون تلاوت قرآن وجود نداشته باشد/.

الدكتور أحمد ابو الوفا الصعيدى

captcha