سنگ جلوی چرخ ویلچر با شعار حمایت از معلولان
کد خبر: 3643558
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

سنگ جلوی چرخ ویلچر با شعار حمایت از معلولان

گروه اجتماعی: نگاه ترحم‌آمیز جامعه به معلولان از یک طرف و شعارهای ضد و نقیض از سوی دیگر از دردهای شاید بی‌درمان معلولان است از طرفی شعار می‌دهند معلولان باید در جامعه حضور داشته باشد اما از طرف دیگر در پیاده‌روها سنگ جلوی چرخ ویلچرش می‌اندازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، روزانه شاهد رنج انسان‌هایی هستیم که حتی برای رفت و آمد ساده در سطح شهر با مشکلات جدی مواجه هستند، شاید سنگ فرش ناهموار پیاده رو به قدر نگاه سرد مردم و مسئولان یا نگاه گرم برخاسته از ترحم و دلسوزی معلولان جسمی حرکتی را آزار ندهد.
محمدرضا خلج، یکی از معلولان شهرستان خمین که سال‌هاست تردد در شهر را با ویلچر تجربه می‌کند در رابطه با مشکلات معلولان به خبرنگار ایکنا گفت: مهمترین مشکل ما نگرش‌های منفی و آسیب رسان در تصمیم گیری‌های جامعه است.
وی با بیان اینکه عده‌ای معلولان را  به عنوان قشری قابل ترحم و فاقد توانمندی و سربار جامعه می‌دانند، افزود: وجود چنین نگرش‌های منفی باعث می‌شود که تلاش و همت معلولان در عرصه‌های مختلف اجتماعی جامعه دیده نشود.
خلج با تاکید بر فقدان قانون و یا نارسائی قوانین صریح در رابطه با امور معلولان ادامه داد: دلیل این معضل عدم باور کارآیی و توانمندی معلولان است و نوعی آشفتگی فکری نسبت به جایگاه معلولین به صورت عمیق و دردآور در سطح جامعه دیده می‌شود.
وی اظهار کرد: بسیاری از افراد معلول، نخبه  و تحصیل کرده در سطوح عالی دانشگاهی هستند و توانایی بالایی در کارهای ابتکاری دارند و اگر فرصت به آنها داده شود بسیار بهتر از افراد سالم عمل می‌کنند.
بازرس جامعه معلولین خمین با اشاره به نبود سازمانی مقتدر برای دفاع از حقوق معلولین گفت: قشری که با مجموعه‌ای از مشکلات جسمی ـ روحی و اجتماعی مواجه است نیازمند سرپرستی دلسوز است که مشکلات یک فرد معلول را در جامعه بداند و درک کند و توانایی رفع این مشکلات را داشته باشد.
خلج ادامه داد: خدمات تخصصی که قرار است به بهزیستی داده شود براساس نیاز معلولین پیش بینی می‌شود اما این سازمان فقط وظیفه حمایت از معلولان را ندارد و تکالیف متعدد دیگری مانند حل مشکلات ازدواج و طلاق، زنان سرپرست خانوار و ...را بر عهده دارد.
وی تصریح کرد: افراد معلول برای تردد در سطح شهر با مشکل و موانع بسیاری مواجه هستند و کسانی که مدام شعار می‌دهند معلولان باید از خانه بیرون بیایند و با حضور در جامعه پرورش پیدا کنند برای سهولت در رفت و آمد معلولان چه کاری انجام داده‌اند؟
خلج گفت: اگر مسئولان تصمیم گیرنده و اجرایی شهری یکبار خود را به جای یکی از معلولین قرار دهند که قرار است با ویلچر در سطح شهر تردد کند، به طور یقین متوجه می‌شود بسیاری از اماکن اداری و دیدنی در شهر، مشکلات زیربنایی دارد که تلاشی برای رفع آن صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در خیلی از ساختمان‌ها سطح شیب‌دار یا آسانسور وجود ندارد توضیح داد: سرویس‌های بهداشتی مناسبی که معلولین بتوانند از آن استفاده کنند تقریباً در هیچ یک از اماکن عمومی وجود ندارد، بعضی پیاده‌روها پستی‌ و بلندی‌های بسیاری دارد و ارتفاع آن نسبت به خیابان‌ها بسیار زیاد است و همچنین عابر بانک‌ها نیز به علت ارتفاع زیادی که از زمین دارند معلولین را مجبور می‌کند برای گرفتن پول یا انجام عملیات بانکی از دیگران کمک بگیرند.
بازرس جامعه معلولان خمین تاکید کرد: در سال‌های اخیر با پیگیری‌های مستمر جامعه معلولان این شهرستان و همکاری شهرداری وضعیت معابر، رمپ‌های ادارات بهبود یافت و بعضی بانک‌ها دستگاه‌های خودپرداز را در سطحی که برای معلول به راحتی قابل استفاده باشد قراردادند.
این معلول ویلچرنشین عنوان کرد: معلولیت نعمتی از جانب آفریدگار است و معلولان هرگز از خدای خود گله ندارند بلکه از مسئولانی گله‌مند هستند که با وعده‌های تبلیغاتی قصد دارند مشکلات این قشر از جامعه را کاهش دهند در حالیکه راه ناهموار معلولان با شعار مسئولان هموار نمی‌شود.
captcha