بخش عمده مشکلات آذربایجان غربی ناشی از فقدان زیرساختها است
کد خبر: 3643560
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
سعادت:

بخش عمده مشکلات آذربایجان غربی ناشی از فقدان زیرساختها است

گروه اجتماعی: استاندار آذربایجان غربی گفت: بخش عمده مشکلات این منطقه ناشی از فقدان زیرساختها است به‌طوری‌که همه بخشهای خدماتی، افتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی، روز گذشته 26 شهریورماه قربانعلی سعادت در نشست رئیس مجلس با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی اظهار کرد: هم اینک بخش عمده مشکلات آذربایجان غربی مربوط به نبود زیرساخت هاست برای مثال در حوزه حمل و نقل، گردشگری و جاده ای جزو استان های عقب افتاده هستیم.

وی افزود: در آذربایجان غربی ظرفیتهای فراوانی برای توسعه صادرات غیرنفتی وجود دارد اما نمی توانیم از آنها بهره برداری کنیم همچنانکه مرزهای خوبی داریم اما نمی توانیم از مزیت های آن استفاده کنیم.

سعادت گفت: مرز سرو ارومیه، رازی خوی، تمرچین پیرانشهر، بازرگان ماکو از مرزهای آذربایجان غربی هستند که در تامین زیرساخت های اولیه  از جمله جاده های مواصلاتی مناسب و ساختمان گمرگ مشکلات جدی دارند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: از مرز رازی خوی بیش از 40 هزار نفر در چندین هفته گذشته عبور کرده‌اند درحالی‌که جاده بسیار خطرناکی دارد همچنین جاده نقده تا تمرچین و جاده سرو 2 جاده اقتصادی استان آذربایجان غربی هستند که باید در اولویت زیرسازی و ترمیم قرار بگیرند.

وی بیان کرد: در این 4 سال همواره جلسات مستمری را با اعضای محترم اتاق بازرگانی آذربایجان غربی داشته‌ایم و موفق شدیم تا مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی و فعالین اقتصادی را تا حدودی مرتفع سازیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: نرخ بهره بانکی چیزی نیست که ما بتوانیم نسبت به کاهش آن اقدامی انجام دهیم و انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که نسبت به اصلاح قوانین مرتبط با این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: امیدواریم در بودجه‌ای که سال آینده در اختیار آذربایجان غربی قرارمی‌گیرد بتوانیم زیرساخت‌های تولید را در استان توسعه بخشیم تا به‌این‌ترتیب واحدهای تولیدی موجود نیز بتوانند در جهت فروش محصولات خود گام بردارند.

سعادت گفت: در دولت نهم و دهم به علت وجود منابع سرشار در کشور قانون پرداخت مشوق‌ها نادیده گرفته شد درحالی‌که امروزه با توجه به رکود حاکم بر بازار این قانون باید دوباره احیا شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور همسایه ما تاجری که برای وی برگه سبز صادراتی ارائه‌شده از 18 درصد مشوق صادراتی بهره‌مند می‌شود درحالی‌که این رقم برای صادرکنندگان ما صفر است و همین موضوع سبب از دست رفتن بازارهایبین‌المللی با وجود تولید محصولات درجه‌یک می‌شود بنابراین خواسته ما این است که برای توسعه صادرات در آذربایجان غربی بحث تداوم مشوق‌های صادراتی از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

ضرورت توجه به استانهای مرزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در این جلسه عنوان کرد: باید توجه داشت که در جلسه شورای اداری نطق سخنرانی تمامی نمایندگان معطوف به مسائل اقتصادی آذربایجان غربی بود.

نادر صفرزاده گفت: در سه سال گذشته این چهارمین سفر آقای لاریجانی به استان آذربایجان غربی است و این خود نشان از اهمیت جایگاه استان در کشور است.

صفرزاده افزود: در نشست معاونین اقتصادی 16 استان مرزی کشور که در زاهدان برگزار شد با بررسی‌ها و مقایسه‌های صورت گرفته نتیجه این شد که دو استان آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان از نظر شاخص‌های اقتصادی علی‌رغم تلاش‌هایی که پس از انقلاب صورت گرفته در رتبه‌های پایینی قرار دارند بنابراین لازم است که این 2 استان مرزی و محروم کشور در اولویت تصمیم‌گیری‌ها قرار داده شوند.

وی خاطرنشان کرد: امید می‌رود با حضور آقای لاریجانی در چندین برنامه توسعه اقتصادی که برای کشور تدوین‌شده با افزایش توجه به استان آذربایجان غربی کاهش فاصله این استان از نظر شاخص‌های اقتصادی با سایر استان‌ها شاهد باشیم.
captcha