نقش موساد در همه‌پرسی کردستان عراق/ بازی نسنجیده بارزانی
کد خبر: 3643619
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد؛

نقش موساد در همه‌پرسی کردستان عراق/ بازی نسنجیده بارزانی

گروه بین‌الملل: محمدعلی حکیم، تحلیلگر عراقی مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی بازیگر اصلی همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق است و با این کار می‌خواهد امنیت، استقلال و حاکمیت ملی این کشور را نقض کند.

اسرائیل؛ بازیگر اصلی اجرای همه‌پرسی در عراق / کردها، متضرر اصلی جدایی کردستان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از ابتدای سال جدید میلادی حزب حاکم در منطقه کردستان عراق مسئله برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه را مطرح کرد. این در حالی است که بخش اعظم تمرکز سیاسی ـ امنیتی بغداد در ماه‌های اخیر بر شکست داعش متمرکز بوده و طرح همه‌پرسی در آستانه انتخابات شورای استانی و پارلمانی، می‌تواند عراق را وارد یک چالش جدی کند.

همچنین حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دستور توقف همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را که قرار است سوم مهرماه برگزار شود، صادر کرد و این دستور با موافقت دادگاه قانون اساسی این کشور نیز مواجه شد.

آخرین تحولات شامگاه دوشنبه(27 شهریور) شهر «کرکوک» عراق نیز از درگیری میان هواداران و مخالفان همه‌پرسی در این شهر حکایت داشت که بنابر بر آخرین‌ خبرها در این درگیری، ۲ تن کشته و سه نفر مجروح شدند.

در چنین شرایطی و با وجود مخالفت صریح سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها و طرف‌های بین‌المللی، دولت بارزانی همچنان بر اجرای همه‌پرسی برای جدایی اقلیم کردستان از عراق اصرار دارد، این در حالی است که به گفته کارشناسان رژیم جعلی صهیونیستی تنها حامی جدی برگزاری همه‌پرسی در این منطقه است.

در همین راستا، ایکنا گفت‌وگویی با «محمدعلی حکیم»، تحلیلگر عراقی و کارشناس مسائل سیاسی و مدیر خبرگزاری «النخیل» این کشور انجام داده که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

وی این گفت‌و‌گو را با اشاره به اظهارنظر «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر این که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تلاش‌ها برای شکست نهایی گروه تروریستی داعش را سست می‌کند، آغاز کرد و گفت: متأسفانه برخی جریان‌ها و افراد در تلاش هستند تا دستاورد نیروهای عراقی و بسیج مردمی این کشور در تحمیل شکست‌های پی ‌در پی به داعش را از بین ببرند. 

کارشناس سیاسی عراق افزود: بر کسی پوشیده نیست که دولت‌های همجوار همچون ترکیه و عربستان سعودی در ابتدا از عوامل مستقیم حمایت‌کننده داعش بودند، اما با تمام این حمایت‌ها عراق توانست با رشادت و دلاورمردی نیروهای بسیج مردمی و نظامیان، جریان تکفیری ـ تروریستی داعش را از خاک خود بیرون براند و این توطئه را خنثی کند.

محمدعلی حکیم با بیان این که اکنون عراق در معرض توطئه‌ای دیگری این بار از جانب رژیم اشغالگر صهیونیست قرار گرفته است، گفت: اسرائیل از همان ابتدا یکی از حامیان اصلی جریان‌های تکفیری از جمله داعش بود و در حال حاضر نیز تلاش می‌کند با حمایت از اجرای همه‌پرسی در منطقه کردستان و تجزیه عراق، دستاورد ارزشمند کشور عراق در شکست داعش را به نابودی و زوال بکشاند و امنیت، استقلال و حاکمیت ملی این کشور را نقض کند.

حمایت جدی اسرائیل

وی در ادامه درباره علت حمایت جدی اسرائیل از اجرای همه‌پرسی و تشکیل دولت مستقل کردستان اظهار کرد: اسرائیل در پشت‌ پرده، روابط مختلف و مستحکمی با اقلیم کردستان دارد و در تلاش است تا با تشکیل دولت مستقل کردستان، نفوذ خود به منطقه و همسایگی ایران را تقویت کند، اما رژیم غاصب صهیونیستی باید بداند هرگز بدین خواسته خود دست نخواهد یافت، چرا که این رژیم رو به نابودی و زوال است و وجود و جایگاهی در منطقه نخواهد داشت. 

مدیر خبرگزاری النخیل با اشاره به فعالیت گسترده سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) در کردستان گفت: متأسفانه تاکنون بارها پرچم اسرائیل در این منطقه به اهتزاز درآمده، این در حالی است که بارزانی در دوره صدام، رئیس‌جمهور معدوم عراق نیز ارتباطات خوبی با اسرائیل داشت و بارها جلال طالبانی اعلام کرد که بارزانی یکی از مهم‌ترین اجزا و مهره‌های رژیم صدام بوده‌ است.

محمدعلی حکیم ادامه داد: مسعود بارزانی با سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا ارتباط مستقیم دارد، رفتار بارزانی از حد عرف سیاسی و دیپلماتیک تجاوز کرده و او باید هر چه سریع‌تر به این گونه اقدامات نسنجیده و تنش‌آمیز خود خاتمه دهد.

عدم توانایی بارزانی

این تحلیلگر سیاسی عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا بارزانی توانایی تشکیل کشوری مستقل را دارد، گفت: وی در حال حاضر توانایی رسیدن به این هدف را ندارد، چرا که تصمیم برای برگزاری این همه‌پرسی، با اعتراضات گسترده‌ای از سوی کشورهای منطقه و همسایه عراق و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد مواجه شده است. 

وی اضافه کرد: بارزانی در حالی ادعای به دست‌گرفتن قدرت و تشکیل دولت را دارد که باید به این مسئله واقف باشد که تشکیل حکومت یک مسئله عادی و ساده نیست و زیربنا و ساختارهای مختلفی را می‌طلبد که در حال حاضر کردستان عراق از داشتن آن محروم است.

این تحلیلگر سیاسی عراق بیان کرد: مسعود بارزانی باید بداند چنانچه از مواضع خود کوتاه نیاید، با عکس العمل شدید نیروهای بسیج مردمی و نیروی نظامی عراق مواجه خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر این که مسعود بارزانی باید واقعیت حساس جامعه امروز عراق را درک کند، خطاب به شهروندان کُرد گفت: مطمئنا در صورت تحقق نتیجه این همه‌پرسی و استقلال منطقه کردستان، متضرر اول و آخر شهروندان منطقه کردستان خواهند بود.

اسرائیل؛ بازیگر اصلی اجرای همه‌پرسی در عراق / کردها، متضرر اصلی جدایی کردستان

مدیر خبرگزاری النخیل درباره پیش‌بینی خود برای تحقق این همه‌پرسی گفت: من گمان نمی‌کنم که این همه‌پرسی انجام شود و بارزانی بتواند به این هدف خود برسد، اما بر این باور هستم حتی اگر همه‌پرسی انجام و منجر به تشکیل دولت کردستان شود، مدت زمان حکومت بارزانی بسیار کوتاه خواهد بود، چرا که کردستان عراق با چالش‌های مختلفی از سوی کشورهای همسایه از جمله ایران و ترکیه مواجه است و ترکیه از همان ابتدای انتشار خبر همه‌پرسی اعلام کرد که در صورت انجام این همه‌پرسی روابط خود با کردستان را قطع خواهد کرد، ایران نیز تهدید کرده که تمامی مرزهای خود را به روی منطقه کردستان می‌بندد.

شرکای حقیقی دولت عراق

وی در ادامه با تأکید بر این که کردها شرکای حقیقی دولت عراق هستند، در خصوص اصرار بارزانی بر اجرای همه‌پرسی، گفت: بارزانی خود را بر همه چیز و همه کس مقدم می‌داند. او این بازی را انجام می‌دهد برای این‌ که مناطق درگیر با داعش پس از آزادسازی با او همراه باشند و بر این مناطق سیطره یابد. 

محمدعلی حکیم یادآور شد: کرکوک یکی از مهم‌ترین مناطقی است که کردها درصدد هستند بعد از خروج کامل داعش از آن، بر این شهر سیطره پیدا کنند. 

این تحلیلگر سیاسی عراق به دیدگاه شهروندان کشورش در خصوص همه‌پرسی اقلیم کردستان اشاره کرد و گفت: مردم عراق با هر گروه و فرقه‌ای، خود را برادر و شریک یکدیگر می‌دانند و هرگز اجازه نخواهند داد این اقدام دیکتاتورمآبانه، همدلی و  برادری آن‌ها را به هم بزند. 

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ فرقی بین شیعه و سنی، کرد، عرب و ترکمان در عراق وجود ندارد؛ زیرا بارها شیعیان مناطق جنوب برای یاری‌رسانی به مناطق سنی‌نشین شمال بسیج شده‌اند که آخرین نمونه آن مشارکت جوانان جنوب عراق در قالب نیروهای بسیج مردمی برای آزادی مناطق سنی‌نشین از سیطره داعش بود/.

گفتگو از: محمد باعزم
captcha