نشان بین‌المللی استاد شهریار به محققان و اساتید خارجی و داخلی اهدا شد
کد خبر: 3643653
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴

نشان بین‌المللی استاد شهریار به محققان و اساتید خارجی و داخلی اهدا شد

گروه فرهنگی: در روز ملی شعر و ادب فارسی، نشان بین‌المللی استاد شهریار در آیینی در دانشگاه تبریز به 6 نفر از محققان و پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های آناتولی ترکیه و جمهوری‌های آذربایجان و گرجستان اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، در روز ملی شعر و ادب فارسی، نشان بین‌المللی استاد شهریار روز گذشته 27 شهریورماه در آیینی در دانشگاه تبریز به 6 نفر از محققان و پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های آناتولی ترکیه و جمهوری های آذربایجان و گرجستان اهدا شد.
رسول اسماعیل‌زاده، رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این همایش با بیان اینکه حضور امام جمعه تبریز و سایر مهمانان شرکت کننده از کشورهای مختلف اهمیت برگزاری این همایش بین المللی در دانشگاه تبریز را نشان می دهد، گفت: هر چند برخی افراد در روز گرامیداشت سالگرد شهریار می‌خواهند، از رونق روز ملی شعر و ادب فارسی بکاهند، ولی دست اندرکاران و متولیان این حوزه با برگزاری چنین آیین‌هایی می‌توانند بر رونق آن بیفزایند، چرا که از 1200 سال به این طرف ما شاعر و شخصیتی مثل شهریار را کم سراغ داریم.
وی افزود: شهریار نماینده شعر نو و کلاسیک ایران زمین است و هم نماینده شعر ترکی و شعر ملی زبان فارسی کشورمان، و همچنین نماینده شعر عاشقی، ادبیات مرثیه آذربایجان و ادبیات دیوانی ما به حساب می آید، شما کدامین شاعری را می شناسید که از خیل این استعداد را در خودش جای داده باشد، چرا که آثار و شعر شهریار در تمامی حوزه تمدنی فرهنگ ایران را در بر می گیرد.
رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در خاتمه یادآور شد: این روز باید در سطح ملی گرامی داشته شود، تا اینکه بهتر می توان به وجود چنین شخصیتی در کشورمان پی برد.
محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این همایش گفت: در این همایش بین‌المللی شرکت کنندگانی از کشورهای خارجی از جمله گرجستان، ترکیه و آذربایجان و رایزنانی فرهنگی ایران در کشورهای مختلف و به ویژه از کشورهای منطقه است، که این امر اهمیت این همایش و شخصیت بی نظیر شهریار در جهان را نشان می‌دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه این همایش بین‌المللی بیشتر به منظور ارج نهادن به مقام شهریار، گرامی داشت سالگرد رحلت شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی و ترویج شهریار پژوهی در قفقاز و آناتولی برگزار می‌شود، یادآور شد:  انتخاب27 شهریور و روز وفات استاد شهریار به عنوان روز ادب فارسی با توجه به شخصیت، جامعیت شعری و اشتهار او و نیز سابقه شعر و ادب در آذربایجان و تاثیر آن در ایران بهترین انتخاب است.کمتر خطه ای را می توان یافت که در شعر این قدر درخشان باشد، نمونه بارز این امر می توان به وجود شعرا و ادبای چون شمس، شهریار، قطران، خاقانی، شیخ محمود شبستری، پروین اعتصامی و ...  اشاره نمود، که خدمت بزرگی برای رشد و توسعه فرهنگ، علم، ادب و هنر کرده باشند.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه شهریار سمبل فرهنگ و ادب ایران است، تصریح کرد: این سرزمین علاوه بر حوزه فرهنگ و شعر در حوزه های مختلف، شهر علامه ها، سرداران شهید، ایثاران و دیگر بزرگان بوده است و در تاریخ کشورمان در تمامی حوزه ها به نوعی سرآمد بوده است.
وی، در خاتمه یادآور شد: برگزاری چنین همایش های فرصت مناسبی برای معرفی تمدن و فرهنگ در مناطق قفقاز، آناتولی و آسیای میانه است و همچنین ما می توانیم علاوه بر شناخت اساتید ملی و بین المللی در حوزه شهریار شناسی، به تعامل با آنها بپردازیم، ضمن آنکه در سال گذشته نیز با افتخار 5 کنفرانس ملی و بین المللی در حوزه شهریار شناسی برگزار کرده است.
علی اصغر شعردوست، رئیس هیات امنای موزه استاد شهریار، از دیگر سخنرانان این مراسم بود، که ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره نشان فرهنگی شهریار گفت: بسیار خرسندیم که این جشنواره با سابقه کم خود، توانسته است بسیار قوی و فراملی کار کرده و ریشه دار شود و در آینده ثمرات و برکات آن بیشتر نمایان تر خواهد شد.
وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود، در خصوص نامگذاری 27 شهریور، سالروز وفات استاد شهریار به نام روز شعر و ادب فارسی و برخی مخالفت ها افزود: از 17 سالی که از این نامگذاری می گذرد، متاسفانه شاهد بسیاری از مخالفت ها و سنگ اندازی ها هستیم و برخی از این مخالف ها تا حد ملغی کردن آن پیش می رفت که باید در این مورد حساس باشیم.
شعردوست یادآور شد: استاد شهریار حافظ فرهنگ و اعتقادات مردم کشورمان بوده و شاعری است که از جنس مردم است؛ با شادی مردم، شادمان شده و با غم آنها گریسته است، پس شاعری مردمی بوده و محبوبیت وی در دل و جان مردم ریشه دوانده است.
یار دیرین و شاگرد قدیمی شهریار در سخنان پایانی خود اضافه کرد: شهریار شاعری قدسی بوده و شعر و جایگاهش نامیراست؛ پس با تمام تنگ نظری های برخی ، شعر شهریار ماندگار است.
احمدفرشبافیان، دبیر سومین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار امروز در این همایش گفت: امروز اگر دنیای غرب را دقیق بنگریم، خواهیم دید که تلاقی سیاست‌های اقتصادی و سیاسی و حتی علمی شان با یکدیگر بر محور تاثیرگزاری بر فرهنگ ملت‌ها و تغییر آن می گردد، و سهل الوصول ترین راه برای رسیدن به این هدف، فراموش شدن الگوهای علمی، دینی، ادبی و اجتماعی، ایجاد تحریف در تاریخ دینی و علمی و ادبی و ترساندن ملت های دارای پیشینه فرهنگی، تاریخی و تمدنی از همدیگر است.
وی، افزود: بر همین اساس، امروز باید برای مردم کشورهای دارای تمدن تاریخی و دیرینه همچون کشورهای منطقه مهم غرب آسیا، حراست از تاریخ کهن تمدنی و فرهنگی و ادبی و علمی خود را در برابر تفرقه افکنان و کسانی که که در سابقه خود جز وحشیگری و جهل و بی تمدنی چیزی ندارند، یک وظیفه اساسی و اصل مهم باشد.
گفتنی است، در این همایش به شش نفر؛ ویس دئرمان چی استاد ادبیات فارسی دانشگاه ارزروم ترکیه، تئاشورغایا استاد ادبیات فارسی دانشگاه تفلیس گرجستان، میرعسگر بهبودلو مترجم چیره دست آذربایجان، مجتبی کامران فر رایزن فرهنگی ایران در گرجستان، حسن دیده بان وابسته فرهنگی ایران در ارزروم ترکیه و مصطفی قلی زاده فعال فرهنگی از ایران، نشان فرهنگی شهریار اعطا شد و از محمد قاضی دهی از اردبیل و مایاک نعمت لو، رییس شورای پیشکسوتان آذربایجان تجلیل شد.
captcha