امر به معروف و نهی‌ از منکر در منظر قرآن
کد خبر: 3643657
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

امر به معروف و نهی‌ از منکر در منظر قرآن

گروه معارف: فریضه امر به معروف و نهی‌ از منکر تنها در تذکرات افراد عادی نسبت به بعضی گناهان جزئی خلاصه نمی‌شود، بلکه قیام بر ضد حکومت ستمگر و تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومتی بر اساس حق و قرآن نیز از مصادیق امر به معروف و نهی‌ از منکر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، فریضه امر به معروف و نهی‌ از منکر تنها در تذکرات افراد عادی نسبت به بعضی ‌گناهان جزئی خلاصه نمی‌شود، بلکه قیام بر ضد حکومت ستمگر و تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومتی بر اساس حق و قرآن نیز از مصادیق امر به معروف و نهی‌ از منکر است. هرگاه در جامعه‌ای این فریضه مهم اجرا نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند، مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود.

جامعه‌ای که از معیارهای اصیل دین و ملاک‌های ارزشی فاصله بگیرد، فساد در پیکره آن ریشه می‌دواند و روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی و آنچه میان حاکمیت و ملت پیش می‌آید، دچار انحراف می‌شود. گسترش بی بند و باری و رواج ظلم و حیف و میل بیت‌المال مسلمین و تعرض نسبت به زندگی و مال و جان مسلمانان و نبودن امنیت و عدالت، گوشه ای از این "فساد اجتماعی" است.

امر به معروف و نهی‌ از منکر به منزله واکسیناسیون جامعه است

حجت‌الاسلام سیدرضا رضوی، امام جمعه بستان‌آباد در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر به منزله واکسیناسیون جامعه و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های روحی و روانی است. بر این اساس امر به معروف و نهی از منکر برای همه جوامع ضرورت تام دارد.

وی افزود: اصل امر به معروف و نهى از منكر در تمامى اديان ابراهيمى مطرح و وظيفه تمامى پيامبران، رسولان، ائمه(ع) و مؤمنان است.

وی با استناد به آیه 104 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: باید از میان شما گروهی باشند که به خیر دعوت کنند و به خوبی فرمان دهند و از بدی باز دارند، اینان رستگارانند.

حجت‌الاسلام رضوی ادامه داد: در قیام کربلا هدف آن است که با مجاهدات عاشوراییان، با مرگ بدعتها و جاهلیت‌ها دین اسلام عزت خویش را باز یابد.

امام جمعه بستان‌آباد با اشاره به فرموده سیدالشهداء(ع) یادآور شد: امام حسین(ع) می فرمایند: من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر فرا می خوانم. سنت مرده و بدعت زنده شده است. اگر سخنم را بشنوید و فرمانم را پیروی کنید، شما را به راه راست، هدایت می کنم.

وی افزود: شاید سر برتری امر به معروف و نهی از منکر بر سایر عبادات و نیکی‌ها در این باشد که قوام و استواری و استمرار همه خوبی‌ها در گرو برپایی این دو فریضه بزرگ است، علاوه بر اینکه "جهاد"، مبارزه با مفاسد و موانع خارجی است، فرد و جامعه وقتی می تواند در نبرد با دشمن خارجی به موفقیت نایل شود که موانع و مفاسد داخلی را در پرتو امر به معروف و نهی از منکر ریشه کن کرده باشد.

حجت‌الاسلام رضوی عمومی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را ضامن اجرای احکام دینی دانست و تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که ضامن اجرای احکام دینی است، عمومی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. در فرهنگ اسلام، افراد جامعه همانند سرنشینان یک کشتی هستند، چنانچه یکی از آن ها بخواهد دیواره کشتی را سوراخ کند، همگی وظیفه دارند که مانع او شوند وگرنه همه آن‌ها غرق خواهند شد.

امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران است

حجت‌الاسلام عبداله باقرنژاد، امام جمعه ممقان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است. فریضه بزرگی است که در پرتو آن واجبات دیگر، اقامه می‌شود، راهها ایمن، درآمدها حلال، مظالم به صاحبان اصلی مسترد، زمین آباد، حق از دشمنان باز پس گرفته می شود و امر حکومت تحکیم می‌یابد.

وی امر به معروف و نهی از منکر را راهکاری برای جلوگیری از هرج و مرج دانست و افزود: برخی به اشتباه امر به معروف و نهی از منکر را موجب سلب آزادی افراد و دخالت در امور شخصی دیگران، یا عامل ایجاد اعمال خشونت آمیز می‌دانند. حال آنکه فلسفه امر به معروف و نهی از منکر، احیای احکام الهی، کنترل جامعه و جلوگیری از هرج و مرج است. اگر امر به معروف و نهی از منکر با شرایط تعیین شده در احکام دینی به اجرا در آید، هیچ گاه با آزادی های فردی و سلب امنیت افراد منافات نخواهد داشت.

وی با استناد به آیه 71 سوره توبه خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مردان و زنان با ایمان ولی یار و یاور یكدیگرند، امربه معروف و نهی از منكر می كنند، نماز را برپا می دارند و زكات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می كنند.

امام جمعه ممقان یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر، نقش ارزنده‌ای در اجرای احکام و حدود الهی دارد و پشتوانه محکمی برای تثبیت ارزش ها و ریشه کنی مفاسد اجتماعی است.

حجت‌الاسلام باقرنژاد با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع)ادامه داد: حضرت علی(ع) می فرمایند: همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا، در مقایسه با امر به معروف و نهى از منكر نيست مگر همچون آب دهانى كه در دريايى ژرف انداخته شود.

وی افزود: قیام اصلاحی اباعبداللّه الحسین‌(ع) ریشه در نهضت‌های اصلاحی انبیا داشت و او وارث خط صلاح و اصلاح پیامبران بود و در این راه جان داد تا مفاسد بر چیده شود.

حجت‌الاسلام باقرنژاد تاکید کرد: در نهضت حسینی یک جا سخن از بیعت خواستن از امام حسین(ع) و امتناع امام از بیعت کردن است و در جای دیگر، دعوت مردم کوفه و پذیرفتن امام؛ از طرف دیگر امام به طور کلی و بدون توجه به مسئله بیعت و دعوت مردم کوفه، از اوضاع زمان و وضع حکومت وقت انتقاد می‌کند و شیوع فساد را متذکر می‌شود، تغییر ماهیت اسلام را یادآوری می‌کند، حلال شدن حرامها و حرام شدن حلالها را بیان می‌نماید.


captcha