حجتالاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از
آذربایجانشرقی، اظهار کرد: فضل الهی سرچشمه داراییهای انسان است و بهرهمندی
از آن نیز جلوه دیگر از عنایات خداوندی به شمار میرود، به این معنا که شخص بتواند
از نعمتهای الهی بهره مند شود و از داراییهای خود سود برد زمانی امکان پذیر است
که فضل رحیمی خداوند او را در بر گیرد.
وی افزود: کسی در بهره مندی از فضل الهی،
باید به این نکته توجه داشته باشد که هر چه ظرفیت وجودی آدمی از طریق ایمان و عمل
صالح افزایش یابد بهرهمندی وی از فضل الهی نیز افزایش مییابد و همان گونه که
برای ایمان درجاتی است برای فضل الهی نیز درجات و مراتب گوناگونی است.
وی، با استناد به آیه 54 سوره مائده خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: خداوند
فضل خود را به هر که بخواهد میدهد.
حجتالاسلام حمیدی ادامه داد: اصولاً هر نعمتی خیر نیست، زیرا بسیاری از نعمتهایی از باب
امتحان بوده و نقمت میشود؛ اما این که نعمتی برای بشر خیر شود زمانی است که انسان
تحت رحمت رحیمی قرار گیرد و از فضل الهی برخوردار شود.
معاون
فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز از آثار خدایی شدن گفت و یادآور شد: اگر کسی بکوشد تا رنگ خدایی
گیرد و یا خدایی شود، از فضل و عنایات خاص الهی در زندگی مادی و معنوی و نیز دنیوی
و اُخروی بهرهمند میشود. آثار این توجه و عنایات خاص الهی در همه ابعاد زندگی
انسان بروز و ظهور میکند که قران در آیات چندی به این آثار و برکات فضل الهی و
بهره مندی انسان از آن پرداخته است.
وی افزود: هیچ موجود و آفریدهای حقی بر خداوند ندارد و حتی نعمت وجود و بقای او،
از احسان الهی است، ولی مراد از فضل الهی، نعمتها و بخششهای خاص الهی است که
خداوند به برخی از موجودات و آفریده های عنایت میکند.
حجتالاسلام حمیدی فضل الهی را تجلی رحیمیت خداوند دانست و تاکید کرد: فضل الهی همان تجلی رحیمیت خداوند افزون بر رحمانیت
عمومی بر همه موجودات هستی است، این تجلی تنها نسبت به آفریدهها و موجوداتی است
که گامهای در مسیر شدنهای کمالی برداشته اند و خود را محبوب الهی ساخته و در
مسیر حب الهی حرکت میکنند.