كاهش و كنترل آسيب‌های اجتماعی، بسيج همه اركان نظام را می‌طلبد
کد خبر: 3643817
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
معاون اول رئیس‌جمهور:

كاهش و كنترل آسيب‌های اجتماعی، بسيج همه اركان نظام را می‌طلبد

گروه جامعه: اسحاق جهانگیری با اشاره به برگزاری جلساتی در خصوص آسيب‌های اجتماعی در حضور رهبر معظم انقلاب گفت: متأسفانه پديده‌ها و آسيب‌های اجتماعي در كشور به نقطه و مرحله‌ای رسيده است كه برای كاهش و كنترل آن همه اركان نظام بايد بسيج شده و اقدامات جدی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز، سه‌شنبه 28 شهریور، در آيين افتتاح همزمان ۱۵۰ مركز اورژانس اجتماعي در سراسر كشور اظهار کرد: اهتمام به كاهش و كنترل آسيب‌های اجتماعی يك مسئوليت مهم ملي براي همه ماست و به طور مشخص دولت نيز در اين زمينه نقش و مسئوليت مهمي بر عهده دارد.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه هم در گزارش‌های رسمی و هم در اخبار رسانه‌ها با مسائل مختلف آسيب‌هاي اجتماعي آشنا مي‌شويم، خاطرنشان كرد: همه ما در دور و نزديك و در محل كار و زندگي خود با نمونه‌هاي تكان‌دهنده‌اي از آسيب‌هاي اجتماعي روبرو هستيم و گسترش اورژانس اجتماعي يكي از ضرروت‌هاي اساسي براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي است و دولت نيز از توسعه فعاليت‌هاي اورژانس اجتماعي حمايت مي‌كند.
وي با يادآوري جلسه‌اي در خصوص آسيب هاي اجتماعي كه در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد تصريح كرد: اين جلسه با حضور سران قوا و افراد مؤثر در نظام و نيز وزراي مرتبط برگزار شد و يكي از نتايج جلسات در حضور مقام معظم رهبري اين بود كه اراده‌اي جدي در قواي سه‌گانه و نهادهاي تصميم‌گير براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي ايجاد شد به گونه‌اي كه همه بخش‌ها سرفصل مهمي از كارهاي خود را به اين موضوع اختصاص داده‌اند.
وي ادامه داد: پس از برگزاري چند جلسه در حضور مقام معظم رهبري، شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز مأموريت يافت كه موضوع آسيب‌هاي اجتماعي را در دستور كار خود قرار دهد و يكي ديگر از دستاوردها اين بود كه جلسات شوراي اجتماعي از سطح وزير به سطح رئيس جمهور ارتقا يافت و جلسات اين شورا به رياست رئيس‌جمهور برگزار مي‌شود.
معاون اول رئيس‌جمهور اضافه كرد: وزرات كشور، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه مسئوليت اصلي امور اجرايي در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي را بر عهده دارد و نيز سازمان بهزيستي در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي فعال شده‌اند و به نظر مي‌رسد كه هر قدمي كه در راستاي عدالت و توسعه همه جانبه كشور، مبارزه با فساد گسترده و رفع تبعيض برداريم مي‌تواند راهي براي از بين بردن ريشه‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي باشد.
جهانگيری با تأكيد بر اينكه قطعا پيشگيري از درمان مهمتر است، اظهار کرد: البته درمان امري ضروري است اما پيشگيري از آن مهمتر است و آسيب‌ديدگان اجتماعي بايد به عنوان بيمار و قرباني ديده شوند و برنامه‌هاي جدي براي نجات آنها در دستور كار قرار گيرد. چرا كه آسيب‌هاي اجتماعي مي‌تواند با مخاطرات متعدد همراه باشد و حيات مادي و معنوي جامعه را با خطر روبرو كند.
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اولويت‌بندي امور در زمينه مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي، سامان‌دهي مسائل حاشيه‌نشينان در اطراف شهرهاي بزرگ را يكي از اولويت‌ها برشمرد و گفت: متأسفانه بيش از ۱۱ ميليون نفر در وضعيت نامناسب در اطراف شهرها زندگي مي كنند و لازم است ضمن ساماندهي حاشيه‌نشينان، عواملي كه باعث شده مردم روستاها را كه كانون توليد بوده‌اند رها كرده و به حاشيه شهرها مهاجرت كنند نيز شناسايي شوند.
دكتر جهانگيري تصريح كرد: مقابله با اعتياد به مواد مخدر نيز از ديگر اولويت هاي در دستور كار دستگاه هاي مختلف قرار گرفته چرا كه متأسفانه شاهد شكل جديدي از مصرف مواد مخدر هستيم كه نگراني‌هايي جدي را به وجود آورده است و متأسفانه مصرف مواد مخدر در ميان جوانان و زنان گسترش پيدا كرده و باعث ايجاد دغدغه‌هاي جدي شده است.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه پديده طلاق را از ديگر آسيب هاي بزرگ جامعه ما برشمرد و با اشاره به آمارهاي نگران كننده طلاق به خصوص در تهران و شهرهاي بزرگ خاطرنشان كرد: كانون خانواده در همه جوامع و به خصوص ايران از مهمترين كانون هاي پيشگيري‌كننده آسيب‌هاي اجتماعي بوده و بايد تلاش وسيعي براي حفظ و صيانت از كانون خانواده انجام دهيم.
دكتر جهانگيري مفاسد اخلاقي و وجود مناطق حاد، بحراني و جرم‌خيز را از ديگر زمينه‌هاي مهم آسيب‌هاي اجتماعي دانست و تصريح كرد: نمي‌توانيم به سادگي از كنار اين مسائل عبور كنيم و اين مشكلات را ناديده بگيريم.
وي ادامه داد: در عين حال نمي‌توانيم با شيوه‌هاي خشن و قضايي با آسيب‌هاي اجتماعي مقابله كنيم. زيرا پاك كردن صورت مسئله، مسائل را پيچيده‌تر و زيرزميني مي‌كند و حل مشكلات را دشوارتر مي‌سازد. بنابراين بايد براي مقابله با آسيب هاي اجتماعي راه هاي اصولي، علمي و دقيق پيدا كنيم.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه تنها برخورد با عوارض آسيب‌هاي اجتماعي نمي‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند، خاطرنشان كرد: آسيب‌هاي اجتماعي هم داراي عوارض و هم داراي زمينه‌ها و ريشه‌ها هستند و صرفاً مبارزه با عوارض و نپرداختن به ريشه‌ها شايد بتواند به صورت مقطعي درد را تسكين دهد اما در بلندمدت موجب افزايش آسيب‌ها خواهد شد.
دكتر جهانگيري ادامه داد: نيازمند آن هستيم كه پرداختن به ريشه‌ها و زمينه‌هاي آسيب هاي اجتماعي را در دستور كار قرار دهيم و در اين مسير آموزش مهارت هاي اجتماعي از مهمترين موضوعات است و مراكز آموزشي، تعليم و تربيت و نهادهاي مدني بايد تلاش كنند كه جامعه را در برابر شيوع آسيب هاي اجتماعي واكسينه كنند و براي رسيدن به اين نقطه نيازمند آن هستيم كه آحاد جامعه از مهارت هاي اجتماعي برخوردار باشند چرا كه برخورداري از اين مهارت ها حتماً نياز به آموزش دارد.
دكتر جهانگيري همچنين بر ضرورت توجه به مناطق مختلف كشور تأكيد كرد و افزود: متأسفانه در برخي مناطق كشور آسيب‌هاي اجتماعي نگران‌كننده‌تر است از اين رو بايد توجه به مناطق مختلف و توسعه متوازن كشور را در دستور كار قرار دهيم.
معاون اول رئيس جمهور گفت: بايد به دنبال اشتغال زايي، حل بيكاري و توازن در توسعه مناطق مختلف كشور باشيم به شكلي كه مناطقي كه اقوام مختلف در آن سكونت دارند احساس تبعيض نكنند و بي ترديد دستيابي به همه اين اهداف نيازمند سرمايه گذاري عظيم است تا بتوانيم ريشه هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي آسيب هاي اجتماعي را برطرف كنيم.
گفتني است در اين مراسم با حضور معاون اول رئيس جمهور ۱۵۰ مركز اورژانس اجتماعي در سراسر كشور به طور همزمان افتتاح شد و فعالان برگزيده در زمينه آسيب هاي اجتماعي نيز از معاون اول رئيس جمهور لوح تقدير دريافت كردند كه خانواده شهيد مدافع حرم سجاد باقي از پرسنل اورژانس اجتماعي نيز از جمله دريافت كنندگان لوح تقدير بود.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم در اين مراسم در سخناني با تأكيد بر اينكه براي كاهش آسيب هاي اجتماعي به دانش و تخصص نياز داريم گفت: هر ايراني بايد به عنوان يك مددكار بهزيستي عمل كند و امروز در تلاش هستيم تا بهزيستي در خانه را دنبال كنيم و هر ايراني يك مددكار اجتماعي باشد.
رئيس سازمان بهزيستي هم در اين مراسم با اشاره به تنوع و رشد آسيب هاي اجتماعي كه يكي از دغدغه هاي امروز مردم و مسئولين كشور شده است، گفت: پيشگيري از بروز و شيوع آسيب هاي اجتماعي، مداخلات بهنگام، تخصصي و اثربخش با بهره گيري از سازمان هاي مردم نهاد از جمله برنامه هاي سازمان بهزيستي در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي است.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي هم با تأكيد بر ضرورت توجه به وضعيت معيشتي مددكاران آسيب هاي اجتماعي گفت: چگونه مي توان انتظار داشت كساني كه خود مشكلات معيشتي دارند بتوانند به افراد در معرض آسيب، خدمات اجتماعي و رواني ارايه كنند.
captcha