بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی در ترویج نماز/ استفاده از زبان هنر
کد خبر: 3643819
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
در دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه خواهران تاکید شد:

بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی در ترویج نماز/ استفاده از زبان هنر

گروه حوزه‌های علمیه: در دومین روز از دومین همایش فعالان فضای مجازی بر ضرورت بهره‌گیری طلاب زن از فضای مجازی برای ترویج نماز تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور امروز 28 شهریورماه در این گردهمایی که در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد در سخنانی گفت: اقامه نماز از تعابیر محوری قرآن کریم است که سفارشات بسیاری بر این مسئله در آیات مختلف صورت گرفته و یکی از ویژگی‌های برجسته مومنان و متقین همین مسئله عنوان شده است.

وی با بیان اینکه طلاب زن باید در فضای مجازی یا تولیدکننده و یا توزیع‌کننده مطالب دینی با زبان جذاب و هنری باشند اظهار کرد: حجت‌الاسلام قرائتی در دوره‌ای که شهید مطهری زنده بودند به ایشان گفته بودند که من تولیدکننده نیستم ولی می‌توانم مطالب شما را با زبانی ساده و جذاب برای مردم بازگو کنم و توزیع‌کننده باشم و این کار را کردند و موفق هم بودند.

مظفر با بیان اینکه دنیای غرب تلاش و بودجه زیادی را برای انحراف جوامع به کار بسته است، گفت: به تعبیر قرآن کریم همان طور که مومنین در راه‌های خیر انفاق می‌کنند دشمنان نیز در راه‌های نادرست انفاق دارند و این انفاق هم به تصریح قرآن کریم ادامه هم خواهد داشت بنابراین ما هم باید در مقابله با آنان از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

مظفر با بیان اینکه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم» مختص فقط بُعد نظامی نیست، تصریح کرد: در بُعد فرهنگی و اجتماعی هم باید مصداق این آیه شریفه باشیم و خودمان را هر مقداری که می‌توانیم قوی کنیم؛ بنابراین یکی از تکالیف مومنان و متقین این است که دست به دست هم بدهند و مطالب خوب دینی را هرچند تعدادمان اندک باشد نشر دهیم و مطمئن باشیم که نصرت و وعده الهی قطعی است.

وی با تاکید بر اینکه در فضای مجازی باید حالت تهاجمی داشته باشیم و نه تدافعی عنوان کرد: باید قبل از اینکه دیگران تولیدگر مطالب انحرافی و اثرگذاری آن بر روی اقشار مختلف جامعه باشند ما با تولیدات مناسب خود، خوراک فکری و فرهنگی لازم را ارائه دهیم.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» برای هر سختی، دو آسانی در پی آن وجود دارد و فضای مجازی نیز در کنار معایبی که امروز به جامعه تحمیل می‌کند، دارای محاسن زیادی هم هست و باید برای سؤالات و شبهات مطرح شده جواب مناسبی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای اثرگذاری لازم نیست که حتما تشکیلات عظیمی هم وجود داشته باشد بلکه گروه‌های چندنفره و حتی یک مجموعه صدنفری می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی ایجاد کند.

مظفر با بیان اینکه نماز، نور است و باید از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج نور نماز بهره ببریم اظهار کرد: استفاده از زبان هنرمندانه در راه ترویج نماز بسیار کارایی دارد.  

همچنین مهدی کفاش، روایتگر و داستان‌نویس دینی در این گردهمایی در سخنانی با بیان اینکه دنیای کنونی، دنیای روایتگری است عنوان کرد: قرآن کریم معجزه جاویدی است که بسیاری از مفاهیم را با روایتگری و قصه و داستان به مخاطب خود اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی، فضای عریان‌گری است خطاب به طلاب زن افزود: در فضای مجازی روایاتی از شما بیشتر پذیرفته خواهد شد که برآمده از تجارب شخصی شما باشد که با آن زندگی کرده و می‌کنید و البته مستند به دانش دینی شما هم است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در فضای کوثر نت که بسیاری از طلاب خواهر حضور دارند با فضای ایزوله روبرو هستند که کمتر با مخاطبان جدی که آنان را به چالش بکشند مواجه هستند.

این داستان‌نویس دینی بیان کرد: طلاب باید به‌شدت در حد توان خود، مجتهد در مسایل دینی باشند تا بتوانند برداشت‌های درست دینی را با استفاده از زبان روایت به مخاطب منتقل کرده و تاثیر لازم را هم داشته باشند.

کفاش عنوان کرد: مردم باید طلاب را به عنوان مرجعیتی که می‌توانند در مسایل دینی به آنان رجوع کنند بشناسند همچنین طلاب زن باید در روایتگری خود به جای آن که با زبان رسمی مانند صداوسیما حرف بزنند باید از زبان تخیل و هنر بهره بگیرند.

وی تاکید کرد: مبلغ فضای مجازی باید مانند قرآن کریم هم بشارت‌دهنده و هم انذارکننده باشد؛ لذا اگر تنها به فکر انذار بدون تبشیر باشیم در این صورت مخاطب با ما همراهی نخواهد کرد و دین برای او به‌درستی معرفی نشده است ولی غالبا ما چون خودمان به تبشیر کمتر باور و اعتقاد داریم همین باور را هم به مخاطب منتقل می‌کنیم.

این داستان‌نویس اظهار کرد: کوتاه‌نویسی به‌ویژه در دوره کنونی که رواج یافته است، غیرجدی نوشتن و استفاده از طنز و تخیل و پرداختن و تمرکز بر روی یک موضوع به جای پرداختن به چندین موضوع مختلف از دیگر راه‌کارهایی است که سبب موفقیت مبلغان فضای مجازی می‌شود.

captcha