موقوفه‌ای برای پیاده‌روی اربعین به ثبت نرسیده است
کد خبر: 3643915
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷

موقوفه‌ای برای پیاده‌روی اربعین به ثبت نرسیده است

گروه اجتماعی: مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی که در ایام محرم و صفر در 120 بقعه متبرکه برگزار می‌شود، گفت: تأمین هزینه برای زائران پیاده‌روی اربعین از محل کمک خیران است و موقوفه‌ای با این نیت در استان به ثبت نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در نشست خبری بصیرت عاشورایی که 28 شهریورماه در سالن جلسات این اداره برگزار شد، گفت: 120  بقعه متبرکه برگزار کننده طرح سوگواره بصیرت عاشورایی هستند، علاوه براین به منظور اجرای بهتر برنامه، اقداماتی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به فضاسازی و سیاه‌پوش کردن تمامی بقاع متبرکه مجری طرح اشاره کرد.
وی با بیان اینکه سوگواره بصیرت عاشورایی به مدت دو ماه در ماه‌های محرم و صفر برگزار خواهد شد، تصریح کرد: برپایی نمایشگاه فرهنگی به صورت پوسترهای نمایشگاهی، در 63 بقعه متبرکه، جهت انتقال معارف حسینی، اعزام 126 مبلغ جهت همکاری در اجرای برنامه‌ها، برپایی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در 63 بقعه متبرکه مجری طرح و برپایی خیمه معرفت از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.
وی افزود: اقامه نماز جماعت به ویژه نماز ظهر و عصر در روزهای تاسوعا و عاشورا در 102 بقعه متبرکه و میزبانی 110 بقعه متبرکه از دسته‌های عزاداری جهت اقامه عزا از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.
احمد زاده با بیان اینکه مراسم شام غریبان در 72 بقعه متبرکه برگزار خواهد شد، ابراز کرد: برگزاری مراسم عزاداری سیدالساجدین حضرت امام سجاد(ع) در 55 بقعه متبرکه از دیگر برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی است و در مجموع طی این دو ماه، حدود سه هزار مراسم مذهبی برگزار خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، با اشاره به اینکه به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، ایستگاه «همه واقف باشیم» در بقاع متبرکه برپا خواهد شد، یادآور شد: اطعام از محل موقوفات مرتبط در دهه اول محرم در 78 بقعه متبرکه از دیگر برنامه‌های این سوگواره است.
وی با تأکید بر اینکه از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه، اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود 4 میلیارد تومان موقوفات مرتبط با این ایام، در سه دسته روضه‌خوانی، تعزیه‌داری و اطعام، اجرای نیت خواهد شد.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم طی این دو ماه حدود سه هزار مراسم از محل موقوفات و در بقاع متبرکه برگزار شود که بیشترین اجرای نیت مربوط به شهرستان‌های مشهد و سبزوار و نیشابور خواهد بود و کمترین اجرای نیت مربوط به شهرستان‌های خواف، تایباد و تربت‌جام است.
احمدزاده به ویژه برنامه‌های این ایام اشاره کرد و افزود: مراسم لبیک یا حسین(ع) به مناسبت دوم محرم‌الحرام سالروز ورود کاروان امام حسین(ع) به صحرای کربلا است که به صورت ویژه در سه شهرستان کاشمر(بقعه متبرکه سیدحمزه)، مشهد(شهرک شهید رجایی)، سبزوار(امامزاده شعیب) برگزار می‌شود.
وی با تأکید براینکه ویژه برنامه‌ها در بقاع دارای ظرفیت تمام شهرستان‌ها برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در برخی بقاع به‌صورت ویژه‌تر برنامه‌ها اجرا خواهد شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: همزمان با اولین جمعه از ماه محرم برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در 38 بقعه متبرکه و به صورت ویژه در مشهد و کاشمر تدارک دیده شده است.
وی ابراز کرد: مراسم «احلی من العسل» ویژه نوجوانان با همکاری آموزش و پرورش در 28 بقعه و به صورت ویژه همزمان با 5 مهرماه ساعت 9 صبح در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.
احمدزاده با بیان اینکه همایش رهروان زینبی به مناسبت 12 محرم‌الحرام سالروز ورود کاروان اسرا به شهر کوفه در 28 بقعه متبرکه و به صورت شاخص در شهرستان‌های مشهد و طرقبه برگزار خواهد شد تصریح کرد: مراسم «نهضت بیداری با خطبه‌های علوی» در روز اول ماه صفر به مناسبت ورود کاروان اسرا به شام در مشهد و گناباد به صورت ویژه برگزار می‌شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از برگزاری «همایش لبیک یا رسول الله» در روز 28 ماه صفر در 43 بقعه استان خبر داد و گفت: ویژه برنامه این مراسم در آستان مقدس یحیی بن زید(ع) میامی تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه اوقاف خراسان رضوی معین استان سیستان و بلوچستان با مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است، اظهار کرد: پذیرایی از 50 هزار زائران پاکستانی که از مرز میرجاوه وارد کشور می‌شوند، پیش‌بینی شده است.
وی گفت:در سال گذشته تعداد 30 هزار زائر پاکستانی از خدمات ایستگاه صلواتی میرجاوه شامل اطعام، اسکان، خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شدند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه موقوفه‌ای با نیت اربعین در استان به ثبت نرسیده، گفت: بیش از 70 درصد تأمین هزینه‌ها در پیاده‌روی اربعین از محل کمک‌های خیران تأمین می‌شود.
احمدزاده افزود: همچنین در مسیر نجف تا کربلا برای سومین سال متوالی از سوی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی موکب ثقلین برپا شده که پذیرای روزانه 15 هزار زائر حسینی در هر وعده غذایی است.
وی ادامه داد: همچنین ظرفیت اسکان روزانه 700 تا 800 زائر در مسیر پیاده‌روی اربعین پیش‌بینی شده است.
یادآور می‌شود؛ شماره کارت 6037997178399680 به نام اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به منظور کمک‌های نقدی خیران برای پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته شده است.
captcha