به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مهدی رفیعی دهکردی معاون فرهنگی و پرورشی ادارهکل آموزش و پرورش استان خوزستان و علی بلاسم رئیس اداره قرآن، عترت و نماز این ادارهکل در تحریریه خبرگزاری ایکنا خوزستان حضور یافتند.
رفیعی دهکردی در این دیدار با اشاره به فعالیتهای این معاونت در زمینه فرهنگی و قرآنی اظهار کرد: سال تحصیلی جدید را به دانشگاهیان و جامعه آموزش و پرورش تبریک میگویم، انشاءالله سال جدید تحصیلی سال تلاش، پشتکار، برنامهریزی و درک درست از برنامه باشد که کشور به اینها احتیاج دارد.
وی ادامه داد: معاونت پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان رویکرد برنامهای خود را مبتنی بر سند تحول، نیازهای استان و شرح وظایف و رسالتهایی که این معاونت بر عهده دارد قرار داده است؛ در دو سال گذشته 6 اولویت این معاونت تعیین شد که این اولویتها همچنان در سال جاری ادامه خواهد داشت چرا که کارهای حوزه انسانی و فرهنگ زود بازده نیستند و دو مقوله فرهنگ و نگرشسازی اموری مهم محسوب میشوند. بنابراین در استان و آموزش و پرورش بزرگ خوزستان باید چند سالی پایداری برنامه وجود داشته باشد تا تمرکز بر اهداف به وجود بیاید. بنابراین برای سومین سال متوالی 6 اولویت این معاونت ابلاغ شد که اولویت اول تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است؛ به موجب وظایف ما و اصل دینی اسلام در کشور اسلامی، زیربناییترین نوع تربیت در سند تحول این ترتیب عنوان شده است چراکه بسیاری از نگرانیهای جامعه با تربیت اعتقادی و اخلاقی افراد برطرف میشود. همچنین تربیت سیاسی اجتماعی، تربیت اقتصادی و حرفهای، علمی و فناورانه، زیباشناختی و هنری و زیستی و بدنی از جمله دیگر موارد این 6 اولویت هستند.
رفیعی دهکردی با بیان اینکه در حوزه اولویت اعتقادی و اخلاقی مباحث مربوط به قرآن کریم پیگیری میشوند، عنوان کرد: ما در کشوری زندگی میکنیم که اسلامی و شیعی است اما جایگاهی را که باید در عرصه فهم قرآن و عمل به قرآن داشته باشیم، نداریم بنابراین یک رویکرد را بر این گذاشتهایم که گسترش فرهنگ قرآنی را به طور کلی مورد توجه قرار دهیم. در بعد شاخصپروری و نخبهپروری و شناسایی چهرههای قرآنی، استان خوزستان وضعیت مطلوبی دارد و طی سالها علیرغم آنکه با محدودیت بودجه مواجه بودیم همواره توانستهایم رتبههای برتر را در اختیار داشته باشیم.
معاون فرهنگی و پرورشی ادارهکل آموزش و پرورش استان خوزستان تصریح کرد: دانش آموزان خوزستانی در مسابقات کشوری دانش آموزی امسال با 11 رتبه اول در رشتههای مختلف و در جمع رتبهها، مقام دوم کشور را در ردهبندی استانها به دست آوردند که این امر باعث انگیزه و امیدبخشی میشود. در زمینه نخبه پروری قرآنی شهرهایی که ظرفیت بیشتری دارند مشخص شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم که دانشآموزان قرآن را بخوانند، بفهمند، درک و اجرا کنند، افزود: بنابراین با کمک همکاران در اداره قرآن از سال گذشته المپیاد رحمانی با هدف درگیری همه دانش آموزان در همه مدارس در عرصه مسابقات قرآن راهاندازی شد؛ المپیاد قرآنی متأثر از این ایده است که فضای قرآنی در مدارس ایجاد شود وقتی فضای متناسب با برنامه و ایده مهیا شود، شرایط برای حضور دانشآموزان در این عرصه فراهم میشود. این المپیاد قرآنی از آذرماه آغاز میشود و در آن تأکید شده که در سال جاری ستادهای آموزشگاهی فعال شده و اولیا و مربیان هم در این عرصه وارد شوند چرا که حلقه مفقوده ما در این عرصه اولیا و مربیان بودهاند. هدف ما این است که در مسابقات قرآنی مسئولیت مدرسهای ایجاد کنیم چراکه رویکرد معاونت پرورشی از پایین به بالا است و همه طراحیها از مدارس آغاز میشود.
وی ادامه داد: در ابتدا قصدمان این نبود که از کلمه «المپیاد» برای موضوعات قرآنی استفاده کنیم اما گاهی ناگزیریم از برخی کلمات برای ایجاد نوعی خیزش استفاده کنیم. المپیاد رحمانی در هفته اول آذرماه در مدارس کل استان برگزار میشود. همچنین میزبانان مرحله قطبی این مسابقات انتخاب شدهاند و در قطب یک مسجدسلیمان از 2 تا 5 اسفند، در قطب دو، رامشیر از 9 تا 12 اسفند، در قطب سه شاوور از 15 تا 18 اسفند میزبان خواهند بود. همچنین فینال نخبگان هم به میزبانی شوشتر در 29، 30 و 31 فروردین ماه سال 97 برگزار میشود.
رفیعی دهکردی با اشاره به اینکه شهرهای استان به پیشنهاد خود در سال گذشته میزبان برگزاری مسابقات قرآن بودند و خیلی خوب توانستند از عهده این کار برآیند، افزود: امیدواریم با اقدامات امسال نتایج خوبی را در مسابقات قرآن نخبگان به دست آوریم.
معاون فرهنگی و پرورشی ادارهکل آموزش و پرورش استان خوزستان با تاکید براینکه آموزشهای مدرسهای باید با بیرون از مدرسه پیوند یابد، توضیح داد: سال تحصیلی 96-97 با ماه محرم، هفته امر به معروف و نهی از منکر و هفته دفاع مقدس همزمان شده است. به شدت باید آموزش و پرورش را از عوامزدگی دور کنیم. دانشآموز باید بفهمد فلسفه قیام عاشورا و دفاع مقدس چه بوده است تا بتوانند این فرهنگ با ارزش را به عنوان پشتوانه فرهنگی خود حفظ کند. علاوه بر برنامههای زیربنایی باید از مناسبتها به عنوان ابزاری برای افزایش و گسترش نگاه بصیرتافزایی و معرفتافزایی استفاده کنیم. ما به دنبال افزایش حساسیت و ترویج فرهنگی قرآنی در بین دانش آموزان هستیم.
وی بیان کرد: وظیفه مدرسه و مدیر و به طور کلی آموزش و پرورش تربیت عمومی است اما خانوادهها از ما نمره و قبولی در کنکور میخواهند و این کار و وظیفه ذاتی آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش و پرور باید دانشآموز اخلاق محور، منضبط، مسئولیتپذیر، نقاد، مشارکتجو و مولد تربیت کند.
هر ساله مشاهده شده که اکثر اساتید و داورانی که برای کارگاه ها و مسابقات قرآن دانش آموزی انتخاب میشوند، از یک شهرستان خاص هستند و در واقع همشهری مسئول اداره قرآن و عترت هستند.
یعنی در اهواز و یا بقیه شهرستان ها کسانی نیستند که بتوانند داوری کنند
خیلی از افراد هستند که خیلی خیلی برتر از افراد انتخاب شده هستند ولی متاسفانه هیچ توجهی به آنها نمیشود.
امیدواریم ایکنا پیگیری لازم را در این زمینه انجام دهد.