تخصیص یک میلیارد تومان برای المان‌های شهدای گمنام فارس/ اجرای 4000 برنامه طی هفته دفاع مقدس
کد خبر: 3643960
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
گرامی در پاسخ به ایكنا خبر داد:

تخصیص یک میلیارد تومان برای المان‌های شهدای گمنام فارس/ اجرای 4000 برنامه طی هفته دفاع مقدس

گروه اجتماعی: مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در پاسخ به خبرنگار ایكنا از تخصیص یک میلیارد تومان برای احداث و تكمیل المان‌های شهدای گمنام در 15 شهرستان این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حمیدرضا گرامی، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس امروز، 28 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سی و هفتمین سالگرد ایام هفته دفاع مقدس گفت: امروز با توجه به اغتشاشات منطقه و هجمه‌های برون مرزهای دشمنان و همچنین وضعیت كنونی جامعه، نسبت به هر زمان دیگری نیاز به وحدت و انسجام و توجه به گفتمان رهبری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی داریم و باید تلاش خود را در این ابعاد مضاعف كنیم.

نتیجه دفاع مقدس، استقلال و عزت بود

وی، دوران دفاع مقدس را یكی از سندهای افتخار ملت ایران دانست و افزود: دفاع مقدس یك حادثه الهی بود كه معجزات و كرامات زمان خاص خود را داشت و نتیجه آن استقلال، عزت و فخرآفرینی برای مردم ایران اسلامی بود.

گرامی با بیان اینكه در دوران دفاع مقدس میل و اعتقاد به جهاد و حركت مثبت در جهت فرهنگ مقاومت و پایداری نهادینه شد، افزود: بحث ولایت‌مداری، وحدت و قدرت نیروهای مسلح و شكوفایی دستاوردهای عظیم در عرصه‌های مختلف و پیشرفت علم و فناوری‌های امنیتی از سویی و از سوی دیگر بازدارندگی و هراس دشمنان از تجاوز و تعدی مجدد به ایران اسلامی نتیجه دفاع مقدس بود.

اصلی‌ترین سد راه دشمنان، اسلام و انقلاب اسلامی است

این یادگار دوران دفاع مقدس اضافه كرد: تا به امروز هجمه توطئه‌های دشمنان در محیط پیرامونی ما اعم از طالبان، القاعده، گروه‌های سلفی و تكفیری و داعش و امروز نیز توطئه جداسازی كردستان عراق كه چه بسا این هم توئطه دیگری از سوی دشمنان باشد، بر علیه نظام ما انجام شده است زیرا دشمنان ما اسلام و انقلاب اسلامی را مهم‌ترین و اصلی‌ترین سد راه خود می‌بینند به همین دلیل ما نیز در جامعه خود باید روز به روز به وحدت، روحیه حماسی و جهادی و انسجام‌بخشی دست یابیم.

وی در ادامه اهداف بزرگداشت هفته دفاع مقدس را برشمرد و گفت: حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ولایت‌مداری، مقاومت، ایثار، جهاد،‌ شهادت و خودباوری دینی و ملی از جمله اهداف بزرگداشت این هفته است.

گرامی همچنین به راهبردهای دستیابی به این هدف اشاره كرد و افزود: تبیین نقش رهبری، هدایت و فرماندهی الهی ولی فقیه در حیات معنوی كشور و خلق حماسه‌ها و پیروزی‌ها، تبیین قدرت دفاعی و وحدت نیروهای مسلح و بسیج مردمی برای ایجاد بازدارندگی در مقابله با تهدیدات، تبیین نقش بصیرت، مقاومت، وحدت و همگرایی اقوام، ادیان، مذاهب و اقشار مختلف جامعه در عدم تبعیت از دشمن (با مفهوم جهاد كبیر) و مقابله با استكبار جهانی، صهیونیسم بین‌المل و ایادی منطقه‌ای آن‌ها (وهابیت، تكفیری‌ها و...) از جمله راهبردهای تحقق اهداف بزرگداشت هفته دفاع مقدس است.

اوج استفاده از اقتصاد مقاومتی در دوران دفاع مقدس

نهادینه‌سازی روحیه ولایتمداری، ایثار، مقاومت، شهادت‌طلبی و تبیین الگوی رفتاری رزمندگان با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی، جهادی و انقلابی، درس‌ها و عبرت‌های جنگ تحمیلی و تأثیر آن‌ها در بیداری اسلامی و نهضت‌های مقاومت در سراسر جهان، تبیین نقش اقتصاد مقاومتی در دوران دفاع مقدس و تداوم آن به عنوان الگوی راهبردی در زمان حال و آینده كشور از دیگر راهبردهایی بود كه وی از آن‌ها نام برد.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه این نكته را یادآور شد كه در تمام عملیا‌ت‌های دوران دفاع مقدس تجهیزات ما توسط متخصصین داخلی تأمین می‌شد چون باور این بود كه باید روی پای خود بایستیم و در این راستا جهاد فارس نیز یكی از استان‌های پیش‌رو در این عرصه بود.

وی با تأكید بر اینكه نیازهای ما در دوران دفاع مقدس با نگاه اقتصاد مقاومتی برطرف می‌شد، این دوران را یك الگوی موفق در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست كه باید در مقاطع دیگر نیز از این دوران الگوگیری كنیم.

«من انقلابی‌ام» شعار محور برنامه‌های هفته دفاع مقدس

گرامی همچنین گفت:‌ رویكرد برنامه‌های ما در ایام هفته دفاع مقدس مبتنی بر شعار اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال و شعار محوری «من‌ انقلابی‌ام» و توجه ویژه به وحدت، همبستگی ملی و تقویت روحیه انقلابی در جهت مقابله با فتنه‌های دشمن در حوزه‌ فرهنگی،‌ اقتصادی، اجتماعی و غیره است.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه همزمانی هفته دفاع مقدس با ایام محرم را یادآور شد و افزود: با توجه به این تقارن لزوم پرداختن به ویژه برنامه‌های ایام هفته دفاع مقدس با بهره‌گیری از مراسم و برنامه‌های خاص دهه اول محرم و ایجاد فضاهای تبلیغی متناسب با این ایام ضروری است.

دفاع مقدس در امتداد راه امام حسین(ع) است

وی تقارن هفته دفاع مقدس را با ایام محرم را یك نقاط بارز دانست زیرا دفاع مقدس در امتداد راه امام حسین(ع) است لذا برای محور قرار دادن این برنامه‌ها جلساتی با هیئات مذهبی برگزار كردیم كه با همكاری آن‌ها برنامه‌هایی را در این راستا اجرا خواهیم كرد كه از جمله آن بزرگداشت شهادت شهیدان فكوری، فلاحی، نامجو، كلاهدوز و جهان‌‌آرا با عنوان بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس همزمان با شب تاسوعای حسینی است.

گرامی، بازسازی عملیات ثامن‌الائمه و شكست حصر آبادان را از مهم‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس دانست كه باید به صورت ویژه گرامی داشته شود و ادامه داد: در اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس از ظرفیت‌های مختلف مدارس، مراكز علمی پژوهشی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و غیره استفاده خواهد شد.

تشریح روزشمار و برنامه‌های هفته دفاع مقدس

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه به تشریح روزشمار هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: جمعه، 31 شهریورماه مصادف با آغاز هفته دفاع مقدس با آغاز ماه محرم نیز همراه خواهد بود كه در آن رژه نیروهای مسلح با محوریت سپاه فجر فارس برگزار خواهد شد.

وی، پیاده‌روی خانوادگی، حضور در نماز جمعه، بزرگداشت شیرخوارگان حسینی و سخنرانی فرماندهان دوران دفاع مقدس پیش از خطبه‌های نماز جمعه را از جمله برنامه‌های این روز عنوان كرد و گفت: شنبه، اول مهرماه دومین روز هفته دفاع مقدس است كه به نام علم و فناوری، جوانان و سربازان نامگذاری شده و مصادف با روز بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراكز علمی است و در این راستا پاسداشت سربازان و گرامیداشت جوانان در تولید علم و فناوری و رونمایی از دستاوردهای صنایع دفاعی و نظامی كشور صورت می‌گیرد.

گرامی ادامه داد: اعزام راهیان نور توسط انجمن روایان راهیان نور اداره كل مدارس جهت خاطره‌گویی و پاسخ به سئوالات نوجوانان و جوانان، اعزام راویان در هیئات مذهبی و استفاده از سخنرانان مجرب كه مانع از تحریف گفتمان دفاع مقدس می‌شود نیز در این روز صورت خواهد گرفت.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس اظهار كرد: یكشنبه، 2 مهرماه سومین روز هفته دفاع مقدس به نام ولایت‌مداری، همبستگی ملی، دفاع همه جانبه نامگذاری شده است و در آن تبیین نقش ولایت و رهبری در حفظ كیان اسلامی در دوران دفاع مقدس، اهمیت پدافند غیرعامل در مقابله با ترفندهای دشمن با توجه به وحدت، همدلی و همبستگی ملی، تشریح تأثیر حضور روحانیت در جبهه و همراهی با رزمندگان در خطوط مقدم نبرد صورت می‌گیرد.

به گفته وی، دوشنبه، 3 مهرماه چهارمین روز هفته دفاع مقدس نیز به نام اقتصاد مقاومتی، خودباوری و پشتیبانی مردمی و اصناف نامگذاری شده است و در برنامه‌های این روز توجه به نقش اقتصاد مقاومتی و خودباوری در تولید با نگاه به مدیریت جهادی و انقلابی و بررسی تأثیر پشتیبانی مردمی و اصناف در كم اثر كردن تحریم ها و تهدیدات دشمن در دوران دفاع مقدس صورت خواهد گرفت.

وی گفت: پنجمین روز هفته دفاع مقدس نیز سه‌شنبه، 4 مهرماه است كه تبیین نقش انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، رهبری، وحدت ملی و ادیان و مذاهب، بصیرت، دشمن‌شناسی و استكبارستیزی به عنوان الگوی نهضت‌های مقاومت و پایداری و بیداری اسلامی در مقابله با نفوذ دشمن و مبارزه با استكبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل و ایادی آن‌ها انجام می‌شود.

گرامی بیان كرد: چهارشنبه، 5 مهرماه نیز به نام رزمندگان، پیشكسوتان، زنان اسوه‌های مقاومت صبر و مقاومت نامگذاری شده است كه در این روز تبیین حماسه عملیات ثامن‌الائمه و بزرگداشت شكست حصر آبادان، تجلیل از رزمندگان، جهادگران و پیشكسوتان دفاع مقدس، بررسی اهمیت و نقش خانواده در حفظ ارزش‌های اسلامی و صیانت از آرمان‌های انقلاب و پیروزی رزمندگان دفاع مقدس و تكریم زنان اسوه صبر و مقاومت صورت می‌گیرد.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت:‌ در روز پنجش‌نبه نیز نام و یاد شهیدان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران گرامی داشته خواهد شد كه در آن غبارروبی، عطرافشانی و گلباران مزار مطهر شهیدان و تجلیل از ایثارگران، آزادگان و جانبازان دفاع مقدس و مدافعین حرم آل‌الله، سركشی و دیدار و تجلیل از خانواده معظم شهدا و ایثارگران انجام می‌شود و روز جمعه نیز كه پایان‌بخش هفته‌ دفاع مقدس است گرامیداشت فرماندهان، عزتمداران و حماسه‌آفرینان است كه در بزرگداشت فرماندهان شهید با حضور دسته‌جات سینه زنی نیروهای مسلح در نماز جمعه سراسر كشور انجام خواهد شد.

برگزاری نخستین همایش نقش مساجد در دوران دفاع مقدس

وی همچنین از برگزاری نخستین همایش نقش مساجد در دوران دفاع مقدس در روز چهارشنبه، 5 مهرماه جاری در سالن امام علی(ع) سپاه فجر فارس خبر داد و گفت:‌ باید از ظرفیت و پتانسیل پایگاه‌های مقاومت بسیج حداكثر استفاده را در جهت تكمیل نیازهایی كه در حوزه دفاع مقدس داریم، استفاده كنیم.

گرامی با بیان اینكه در ایام هفته دفاع مقدس به طور كلی 4 هزار برنامه در سراسر استان فارس اجرا خواهد شد، گفت: ستاد هفته دفاع مقدس با مسئولیت و ریاست استاندار است كه فردا دومین نشست این ستاد با حضور استاندار فارس برگزار خواهد شد.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه از برگزاری گردهمایی اصحاب رسانه و تجلیل از خبرنگاران دوران دفاع مقدس با حضور مسئول روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس كشور خبر داد و گفت: همه اقشار مختلف مردم در پیروزی‌های دفاع مقدس نقش داشته و سهیم بوده‌اند.

گفتمان دفاع مقدس استان فارس باید در سطح بین‌المللی مطرح شود

وی با تصریح اینكه در استان فارس به صورت میانگین 300 هزار نفر ایثارگر اعم از شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس وجود دارند، گفت: می‌توانیم بگوییم كه استان فارس جزو 4 استان برتر كشور در حوزه تعداد یگان‌ها و آمار ایثارگران و شهدای دفاع مقدس است لذا گفتمان‌های ما در این حوزه نه تنها استانی بلكه باید بین‌المللی باشد و نباید خود را محدود به استان و یا حتی كشور كنیم.

گرامی با یادآوری این نكته كه بیشترین حضور گردشگران خارجی در استان فارس است، خواستار استفاده از این ظرفیت جهت معرفی پتانسیل‌های فارس شد و گفت: این استان به دلیل وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی و آثار فرهنگی فاخری كه دارد لذا مسئولان استانی با این ویژگی‌ها و شاخص‌ها باید در گذشته دقت بیشتری در حفظ و نشر آثار دفاع مقدس آن می‌كردند.

قصوراتی در گذشته برای احداث مركز فرهنگی دفاع مقدس فارس صورت گرفته است

این یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به احداث مركز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس در این استان گفت: در برخی استان‌ها بهترین جانمایی و سرمایه‌گذاری را برای این كار انجام داده‌اند اما در استان فارس علی‌رغم همه زحماتی كه كشیده شده است و در تمام گفتمان‌ها هم درباره شهید و شهادت سخن به میان می‌آید، آنجا كه برای احداث چنین مركزی مطالبه می‌شود تا به سرانجام برسد، قصوراتی صورت می‌گیرد لذا همه باید تلاش كنیم تا این مجموعه به اتمام برسد.

وی یادآور شد: از نظر محوطه و ساختمان مجموعه مركز فرهنگی دفاع مقدس تمام است اما یكی از اصلی‌ترین كارها كه موزه‌آرایی است مانده كه هم‌اكنون در مرحله عقد قرارداد هستیم و امیدواریم از اواسط مهرماه در ساختمان اصلی گالری این كار آغاز شود.

به 5 میلیارد تومان برای موزه‌آرایی نیازمندیم

گرامی با بیان اینكه این كار به صورت میانگین 8 ماه زمان نیاز دارد، گفت: اما تلاش می‌كنیم تا كار خود را زودتر به اتمام برسانیم البته به شرط تأمین اعتبار و هم‌اكنون 5 میلیارد تومان برای كار موزه‌آرایی نیاز داریم.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر وضعیت المان‌های شهدای گمنام تدفین شده در شهر صدرا و بوستان معالی آباد شیراز گفت: برای تدفین شهدای گمنام یك هیئت امنا تعیین می‌شود كه رئیس هیئت امنای آن نیز در هر شهرستان فرمانداران و دبیر آن نیز فرماندهان نواحی مقاومت بسیج هستند لذا برای پیگیری این مباحث باید به صورت فرماندار هر شهرستان رفت و از آنان مطالبه‌گری داشت.

تخصیص یک میلیارد تومان برای احداث المان‌های شهدای گمنام در شهرستان‌های فارس

وی یادآور شد: علی رغم ابلاغیه سال 95 و اعلام سلسله مراتب از وزارت كشور به استانداران و فرمانداران، به جز سه یا چهار شهرستان مابقی شهرستان‌های فارس احداث المان‌های شهدای گمنام را جزو اولویت‌های خود قرار ندادند اما امسال با تأكید استاندار فارس برای قریب به 15 شهرستان در كمیته برنامه‌ریزی نزدیك به یك میلیارد تومان برای این كار اختصاص یافت كه به تناسب هر شهرستان میان آن‌ها توزیع خواهد شد.

هیچکدام از کتب دفاع مقدس فارس به تقریظ مقام معظم رهبری نرسیده است

گرامی در ادامه از رونمایی 20 كتاب دفاع مقدس در این هفته خبر داد و گفت:‌ این كار را در هفته بسیج نیز ادامه خواهیم داد؛ البته علی‌رغم اینكه ما یك استان ادبی هستیم اما متأسفانه تاكنون هیچكدام از كتب دفاع مقدس ما به تقریظ مقام معظم رهبری نرسیده است.

در جمع‌آوری خاطرات شفاهی عقب هستیم

وی یادآور شد كه ما در كار جمع‌آوری خاطرات شفاهی دفاع مقدس نسبت به حجم ایثارگران خود عقب هستیم لذا برای این كار نیاز به یك كار جهادی داریم و آن را به عنوان یك پروژه اولویت‌دار برای خود تعریف كنیم.

خروجی سركشی از خانواده‌های شهدا چه بوده است؟

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس همچنین گفت: ما سركشی‌های زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران انجام داده‌ایم و هر سازمان و اداره ای به وسع خود این كار را انجام می‌دهد كه گاهی موازی كاری نیز انجام می‌شود اما مسئله اینجاست كه خروجی این سركشی‌ها چه بوده و ما برای آن‌ها چه كرده‌ایم.

تقدیم 148 شهیده فارس به انقلاب اسلامی

وی در پایان به بحث زنان شهیده استان فارس نیز اشاره كرد و گفت: در استان فارس 148 بانوی زن شهیده دفاع مقدس وجود دارد كه هم‌اكنون در این بنیاد در حال جمع‌آوری اطلاعات و آمار آن‌ها هستیم.

captcha