مسلمانان از نقشه میانمار حذف می‌شوند
کد خبر: 3643981
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵

مسلمانان از نقشه میانمار حذف می‌شوند

گروه بین‌الملل: چندین نسل میانمار خانه مسلمانان روهینگیا نامیده می‌شد، اما اکنون به نظر می‌رسد مسلمانان به معنای واقعی کلمه و به روش پاکسازی منظم از نقشه میانمار حذف می‌شوند.

مسلمانان از نقشه میانمار حذف می‌شوندبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «ap.org»، از ماه گذشته تاکنون نیروهای نظامی میانمار و بوداییان افراطی هزاران خانه از مسلمانان را سوزانده و بیش از 400 هزار مسلمان روهینگیا را وادار به ترک منازل خود و فرار به بنگلادش کرده‌اند و باقی آن‌ها نیز در حال فرار هستند.

علیرغم ادعای «آنگ سان سوچی»، رهبر میانمار مبنی بر آمادگی برای بازگرداندن مهاجران به میانمار، عده کمی معتقدند که مسلمانان بار دیگر به میانمار بازگردند.

«کریس لوا»، بنیانگذار پروژه آراکان که بر حملات ارتش میانمار در ایالت راخین نظارت دارد و تلاش می‌کند شرایط اقلیت‌ها را بهبود بخشد، با اظهار شگفتی از خروج گسترده مسلمانان از میانمار اظهار کرد: خروج مسلمانان از میانمار بدترین بحران در تاریخ روهینگیا است.

وی گفت: نیروهای نظامی میانمار تمام منازل مسلمانان را به صورت برنامه‌ریزی شده آتش می‌زنند و این کار ادامه دارد.

لوا با کمک نماینده‌های پروژه آرکان تعداد روستاهای مسلمان‌نشین در شمال ایالت راخین را که به صورت جزئی و کلی سوزانده شده‌اند، ثبت کرده است اما ادامه این کار با ممنوعیت اعمال شده توسط نیروهای نظامی به این مناطق امکان‌پذیر نیست.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط دیده‌بان حقوق بشر حدود 214 روستای مسلمان‌نشین به طور کامل سوزانده شده است.

پروژه آرکان همچنین گزارش داد که تقریبا تمام روستاهای شهر «مانگدو» آثاری از آتش‌سوزی دارند اما ورود به آن‌ها نیز برای ثبت اطلاعات دقیق با ممنوعیت مواجه است.

همچنین از 21 روستا در شهر «راتدونگ» تنها 5 روستا مورد هدف قرار نگرفته‌اند و سه اردوگاه مسلمانان که پنج سال پیش به خاطر خشونت‌ها در راخین ایجاد شده بود، به طور کامل از بین رفته است.

مسلمانان روهینگیا تاریخ بسیار دشواری در میانمار دارند به طوری که 60 میلیون بودایی این کشور همواره با چشم نفرت به آن‌‌ها نگریسته‌اند.

در سال ۱۹۸۲ قانون حقوق شهروندی در میانمار به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴ قومیت موجود در میانمار ۱۳۵ قومیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگ‌ترین این قومیت‌ها، قوم روهینگیا بود/.
captcha