آیین‌نامه غیر شفاف و زمان ناکافی؛ علت تغییرات در فینال حفظ قرآن/ حقی ضایع نشد
کد خبر: 3644013
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
بحرالعلوم تصریح کرد:

آیین‌نامه غیر شفاف و زمان ناکافی؛ علت تغییرات در فینال حفظ قرآن/ حقی ضایع نشد

گروه مسابقات: داور بخش صحت رشته حفظ کل قرآن چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن به بیان برخی توضیحات در مورد حاشیه‌های رشته حفظ استقامتی مرحله فینال پرداخت و در ادامه عواملی که منجر به این تغییر شده است، بیان کرد.

محمدمهدی بحرالعلوم، داور بخش صحت حفظ چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مور برخی حواشی به وجود آمده در آیتم حفظ استقامتی مرحله فینال مسابقات رشته حفظ کل قرآن کریم در ارومیه، گفت:‌ در آئین‌نامه حفظ استقامتی همه چیز به صورت شفاف بیان نشده است که به چه صورت باید برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه اعتراضات به تغییر نحوه برگزاری حفظ استقامتی است، افزود: اتفاقاً شخص معترض تلاوت خوبی داشت و تنها در سوال اول مرتکب یک اشتباه شد. بنابر این اگر ما هر سه سوال را به صورت تفکیک نیز می‌پرسیدیم، هیچ تأثیری نداشت؛ چرا که وی در سوال اول مرتکب اشتباه شده بود،‌ حال اینکه در حفظ استقامتی معمولاً در سوالات انتهایی اشتباه رخ می‌دهد. پس استراحت یا عدم استراحت تأثیری در نمره نهایی وی نداشته است.

بحرالعلوم در پاسخ به این سوال که اگر این شرکت کننده در سوال دوم یا سوم مرتکب اشتباه می‌شد، برای رعایت عدالت مسابقه وی مجدد برگزار می‌شد یا خیر،‌ گفت: فرای این موضوع بحث دیگری که وجود دارد این است که مسابقات، اعتراضات و پاسخ به اعتراضات باید مبنای قانونی داشته باشد. 

این داور بخش صحت حفظ مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه یکی از این مبناها این است که اعتراض تا زمان خاصی پذیرفته است و شرکت‌کننده نمی‌تواند چند روز بعد اعتراض خود را اعلام کند،‌ افزود: شرکت‌کننده معترض این مسابقات، در زمانی که این تصمیم گرفته شد، حضور داشت و هیچ اعتراض و گلایه‌ای نسبت به این تغییر اعلام نکرد، بعد از اینکه نتایج اعلام شد و زمان سپری شد اعتراض خود را اعلام کرد.

بحرالعلوم تصریح کرد: اگر اعتراضی هم وجود داشته باشد باید این اعتراض براساس مبنای قانونی باشد. مثلاً گفته شود بنابر فلان بند آیین‌نامه این تخلف صورت گرفته است، الان باید دیده شود که به کدام بند از آیین‌نامه استناد شده است. 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد علت تغییرات در نحوه برگزاری رقابت حفظ استقامتی، گفت:‌ در روز فینال مسابقات، رقابت حفظ استقامتی از حدود ساعت 17 آغاز شد، از این ساعت به بعد باید 13 فینالیست به سه سوال که مجموعاً 9 صفحه و حدود نیم جزء قرآن کریم بود، پاسخ می‌دادند. این امر حدود شش ساعت زمان مفید لازم داشت، این زمان با رفت و آمدها و تأخیرها بسیار بیشتر هم می‌شد. از سوی دیگر داوران و شرکت کنندگان به دلیل اینکه در نوبت صبح نیز در مسابقات حضور داشتند، با یک وضعیت خسته کننده مواجه شده بودند و خود شرکت کنندگان نیز ابراز خستگی و کسالت می‌کردند. ما نیز وقتی مشاهده کردیم که در آیین‌نامه ذکر نشده است که 9 صفحه باید حتماً پشت سر هم تلاوت شود بنا را بر تغییر گذاشتیم تا مسابقه را به صورت تفکیک برگزار کنیم، جالب اینکه هیچ کدام از شرکت کنندگان در مورد این تغییر اعتراضی نداشتند.

این داور مسابقات سراسری قرآن خاطرنشان کرد: اتفاقاً شخص معترض به این وضعیت، خود نیز در زمان تصمیم‌گیری حضور داشت و هیچ اعتراضی به این تغییر نداشت.

بحرالعلوم در ادامه در پاسخ به این سوال که اعمال چنین تغییری در فینال مسابقات کار درستی بوده است یا خیر،‌ گفت:‌ با توجه به شرایطی که وجود داشت و اینکه امکان داوری در زمان طولانی وجود نداشت این تصمیم گرفته شد و شرایط می‌طلبید که این تغییر صورت بگیرد. ضمن اینکه که این تغییر برای همه بوده است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که به اعتقاد شما حقی از شرکت‌کننده معترض ضایع شده است یا خیر، گفت: من اعتقاد دارم هیچ حقی ضایع نشده است.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا قائدرحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۰:۴۲
0
0
با کمال احترام به استادبحرالعلوم.اونطور که بنده از این قضایا متوجه شدم،همون عدم رعایت مساوات شرایط خودش یعنی عدم رعایت عدالت
از اسم کلمه حفظ استقامتی پیداست که باید پشت هم خونده بشه تا تو سوالات آخر غلط زده بشه.
آقا مجتبی برای بنده تعریف کردن که بسیاری از حفاظی که صبح بسیار غلط زدن یا کسانی که امکان داشت این مرحله غلط بخونن،مرحله بیغلط خوندن.اگر اون شرایط ادامه پیدا میکرد برای همه،نتایج به کلی تغییر میکرد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۲:۰۸
0
0
دلایل استاد بحرالعلوم واقعا تعجب آوره و توجیه است. با تمام احترامی که برای استاد قائلم متاسفانه باید عرض کنم که حق آقای علیرضالو ضایع شده است.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۴:۱۰
0
0
سلام علیکم
قطعا فرد معترض اگر الان اول شده بود؛ اعتراضی نداشت و متاسفانه همه اغلب اینطوریم و مخصوصا نفرات دوم و سوم که فاصله کمتری تا مقام اول دارند، خود را محق به اولی و رسیدن به مسابقات بین المللی می دانند و متاسفانه حاضرند همه را زیر سوال ببرند تا اول شوند. منظور از استقامتی همان ادامه هر سوال تا ۳ صفحه است و هر سوال جایگاه استقامتی دارد نه ۹ صفحه پشت سر هم.چون چنین چیزی در آیین نامه تصریح نشده. ضمنا شرایط برای همه یکسان بوده و هیچ ناعدالتی در کار نبوده و فقط انتظار رسیدن به مقام اول است که برخی را وادار به یافتن روزنه ای برای اعتراض می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۴:۴۶
0
0
جا داشت این سه داور محترم که حفظ استقامتی را داوری کردن قبل از شروع مسابقه 13 فینالیست را جمع کرده و تصمیم مقتضی را می گرفتند
اینکه یک نفر به صورت آزمایشی اجرا کند و بعد همه چیز تغییر کند واقعاً تعجب آوره
در مسابقاتی که در این سطح برگزار میشه حتی جزئی ترین اتفاقات پیش بینی شده باشه
نه اینکه در فینال و بعد از اینکه یک نفر اجرا کرد تازه متوجه کمبود وقت شوند
حق این بنده خدا ضایع شده و در اون هیچ شکی نیست، داورها هم بعتر است با این توجیهات خودشان را قانع نکنند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۲۲:۱۱
0
0
سلام با نهایت احترام برای استاد امیدوارم ایشان برای دفاع از شرکت کنندگان و اجرایی عدالت بیشتر تلاش کنند در این موضوع به نظر می رسد حق با شرکت کننده است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۱۲:۰۶
0
0
وقتی در یک مسابقه،آیتمی به عنوان حفظ استقامتی در نظر گرفته شده بایستی تمام شرایط مسابقه بر این عنوان بار شود مثلا در مکان عمومی پاسخگو باشند نه در اتاقی که هیچگونه استرسی از بابت جو عمومی وجود ندارد و یا همه متسابقین در شرایط یکسان پاسخگو باشند و .... پس عملا در این موقعیتِ پیش آمده، چیزی به عنوان حفظ استقامتی با بار مسابقه ای صورت نگرفته است و فقط جناب آقای علیرضالو در این شرایط قرار داشته و به عنوان متسابق شرکت کرده اند و بقیه شرکت کنندگان ،این عنوانِ متسابق در مرحله حفظ استقامتی بر آنان بار نمی شود. در ضمن بایستی از استاد معظم سوال شود آیا در صورت ضایع شدن حق و آگاهی حضرتعالی بر این مطلب و عدم مراجعه شخص صاحب حق، جنابعالی سکوت می کنید که در این صورت خود شما هم ظالم هستید و یا به خاطر احساس وظیفه شرعی آنچه در توان شما است در حد معقول آن به کار می برید که حق صاحب حق به وی برگشت داده شود.
captcha