فعالیت ٣٧٠ تعزیه خوان در خراسان شمالی
کد خبر: 3644023
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷

فعالیت ٣٧٠ تعزیه خوان در خراسان شمالی

گروه معارف: سرپرست معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی گفت: ٣٧٠ تعزیه خوان در این استان با هدف ترویج قیام حسینی، در این استان فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی، ابوالحسن حیدری  سرپرست معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی ظهر امروز در نشست با مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: انجمن تعزیه خوانی چهارسال پیش در شیروان فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون چندین آیین سوگواری استانی و شهرستانی برگزار شده است.
وی افزود: تاکنون ٣٧٠ نفر از تعزیه خوانان استان شناسایی و کارت فعالیت دریافت کردند که در این بین ١٦ نفر بیمه شده و بیمه تعدادی از این هنرمندان نیز در دست اقدام هست.
وی با اشاره به حمایت ویژه به هنر تعزیه در کنار سایر هنرها گفت: آموزش موسیقی تعزیه، پیگیری بیمه و مستمری هنرمندان، تشکیل کارگروه استانی متشکل از دستگاه های مختلف اجرایی و ایجاد فضای رسانه ای در راستای شناساندن هنرمندان تعزیه و ظرفیت های این هنر صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این نشست با اشاره به اینکه عاشورا مهمترین واقعه تاریخ اسلام است، گفت: هنرمندان موظفند در بخش های مختلف در قالب هنر تعزیه، این واقعه مهم را به نسل های بعد منتقل کنند.
محمد سویدانلویی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای همکاری و مساعدت برای ترویج این هنر آمادگی خود را اعلام می دارد.
وی به ارتباط مستقیم هنر تعزیه خوانی با هنرهای سنتی اشاره کرد و گفت: در این راستا اقدامات شاخصی چون ثبت تعزیه کردها و ترک های خراسان شمالی، ثبت آئین علم گردانی و نخل گردانی، برگزاری نمایشگاهی با عنوان هنرهای آئینی در عاشورا صورت گرفته است.
در ادامه نشست یکی از فعالان و پیشکسوتان هنر تعزیه خوانی استان به بررسی مشکلات هنرمندان این عرصه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات هنرمندان تعزیه خوان بیمه هنرمندان ، نبود مکان و فضای متناسب با این ایام جهت اجرای تعزیه است.
captcha