به افق شیدایی/ هنر پدیده‌ای اجتماعی تأثیرگرفته از جامعه است
کد خبر: 3644036
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵

به افق شیدایی/ هنر پدیده‌ای اجتماعی تأثیرگرفته از جامعه است

گروه فرهنگی: رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی یادداشتی در حال و هوای نمایش چند رسانه‌ای و مذهبی «فصل شیدایی» نوشته است كه در آن پس از مقدمه‌ای کوتاه در باب نسبت هنر و جامعه به سراغ فصل شیدایی و تاثیرات آن رفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس پس از تماشای نمایش چند رسانه‌ای و مذهبی «فصل شیدایی» یادداشتی در حال و هوای این نمایش قلمی کرده است.

در این یادداشت آمده است:‌ هنر گرچه پدیده‌ای است که از فردیت هنرمند آغاز می‌شود اما به مرور اثرات اجتماعی خاص و ابعاد گسترده‌ای می‌یابد چنان که در نقد و تحلیل آثار هنری گونه‌ای مستقل تحت عنوان نقد جامعه شناختی وجود دارد. بدین ترتیب بایستی هنر را به عنوان پدیده اجتماعی که از جامعه اثر گرفته و بر آن اثر می‌گذارد مورد بررسی قرار داد.

هنر همان جریانی است که امام راحل(ره) آن را دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌ها خواندند و مقام معظم رهبری نیز آن را حقیقتی بسیار فاخر و عطیه‌ای از جانب پروردگار می‌دانند که مانند هر موهبت دیگر الهی، مسئولیت‌ها و تکالیفی را برای صاحب آن به همراه می‌آورد.

در این میان هنر انقلاب اسلامی قرار است بازتاب دهنده همه آرمان‌ها، ارزش‌ها و زیبایی‌های انقلاب اسلامی باشد. این‌گونه است که رهبر معظم انقلاب از تعبیر هنرمتعهد بهره برده و می‌فرماید: «هنرمند علاوه بر تکالیف ذاتی انسانی، به علت ویژگی‌های بسیار ممتاز هنر، باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود نیز احساس تعهد کند. هنرمندان باید علاوه بر مسئولیت‌پذیری در خلاقیت، نوآوری و پیشرفت در قالب، همواره در قبال مضمون و محتوای آثار خود نیز احساس مسئولیت کنند و از این طریق به مخاطبان خود احترام بگذارند.

شهریورماه جاری شیراز میزبان حرکتی دلنشین و قابل تأمل در عرصه هنر بود حرکتی که فارغ از همه فراز و فرودها یکی از مردمی‌ترین رویدادهای هنری فارس در سال‌های اخیر بوده است. نمایش «فصل شیدایی» کاری به یادماندنی بودکه توانست جمعی از مردم کلان‌شهر شیراز را در دو هفته متوالی به تماشای خویش بنشاند.

از منظری همین که این کار توانست تماشای تیاتر را به مثابه‌ی یک محصول فرهنگی وارد سبد خانوار کند امری مهم است که باید آن را پاس داشت و به عنوان یک الگو بر روی آن کار کرد روند اجرایی‌اش را استخراج کرد و در موارد مشابه آتی آن را به کار گرفت.

به عبارت دیگر آنچه درباره این کار روی داد را می‌توان با رویداد صورت گرفته درباره کتاب ارجمند «دا» از محصولات قابل تامل و به یادماندنی حوزه هنری انقلاب اسلامی مقایسه کرد. آنجا نیز محصولی فرهنگی با برنامه‌ریزی درست و اصولی وارد سبد فرهنگی انبوهی از خانواده‌ها شد و جدای از رونق صد و اندی نوبت چاپ برای بازار نشر مردم را با یک محصول فرهنگی مانوس کرد اتفاقی که این بار در حیطه‌ی هنر نمایش رخ داد و طبیعتاً به سبب محدودیت‌های قالب زمانی خاص را شامل می‌شد...

فصل شیداییرا می‌توان یک نمایش دانست اما در حقیقت اطلاق صرف نمایش به این کار امری معقول نیست چرا که با مجموعه‌ای کامل و یک بسته حساب شده روبه رو هستیم که برای طیف‌های مختلف سطح عمومی جامعه برنامه‌ریزی دقیق داشته تا هدف‌هایش را به نحوی منطقی و هنرمندانه محقق ساخته و پیام‌هایش را منتقل کند. در این راه البته ابزار هنری بسیار به مجموعه هنرمندان اثر کمک کرده است.

نورپرداز به یادماندنی بازی با سایه و نور استفاده از صداها و افکت‌های صوتی مناسب را می‌توان از جمله دلایل موفقیت عظیم نمایش دانست نمایشی که هر شب در فضای باز چند هزار نفر شیرازی کنجکاو را مجبور می‌کرد تا پابه پای هنرمندان و راوی پیش بند.

افزودن دو فراز به اثر شامل شهادت حضرت احمدبن موسی‌الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام و همراهان آن بزرگوار و دیگری پایمردی شهید مرتضی جاویدی سردار سرفراز استان فارس در دفاع مقدس نیز از دیگر عوامل این اقبال بود که در هر اجرا بسیار هم مورد توجه قرار می‌گرفت.

در پایان امیدوارم همراهی همه کارگزاران و مدیران فرهنگی جامعه با هم زمینه‌ای را فراهم کند که فصل شیدایی اولین و آخرین تجربه بزرگ کار هنری عمومی در این سطح نباشد بلکه ان‌شاءالله همه دست به دست هم دهند و چهار فصل سال فصل شیدایی فرهنگ و هنر فارس باشد!

captcha