برپایی مراسم قلك‌شكنی اول محرم در اقلید/ بیرق عزا در بقاع متبركه برافراشته می‌شوند
کد خبر: 3644067
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵

برپایی مراسم قلك‌شكنی اول محرم در اقلید/ بیرق عزا در بقاع متبركه برافراشته می‌شوند

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اقلید از برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و قلک شکنی در روز یکم محرم الحرام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، کاظم شهریاری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اقلید امروز، 28 شهریورماه گفت: همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی همراه با مراسم قلک‌شکنی و اهدای لباس به نوزادان شیرخوار در محل آستان مقدس امامزاده سید محمد(ع) در روز جمعه، 31 شهریور مصادف با اول محرم‌الحرام از ساعت 9 صبح برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مراسم معنوی حاج زرین کمر ایراد سخنرانی خواهد شد و نوای سوگواری و نوحه‌خوانی توسط کربلایی حاج عزت‌الله مسعودی در محل این آستان مقدس طنین‌انداز می‌شود.

شهریاری در خصوص آئین قلک‌شکنی در شهرستان اقلید بیان كرد: آئین قلک شکنی به‌مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله حسین (ع) هر ساله در شهر اقلید برگزار می‌شود که در این آئین محبان حسینی قلک‌هایی را که محرم سال گذشته از هیئت امنا، حسینیه‌ها و مساجد دریافت كردند و با وجوهات و نذورات پر کرده بودند به متولیان تحویل دادند تا برای مجالس عزاداری حسینی هزینه شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قلید در ادامه از برافراشته شدن بیرق عزا همزمان با فرارسیدن ایام شهادت و سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در بقاع متبرکه شهرستان اقلید خبر داد و گفت: بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان این شهرستان سیاهپوش و میزبان عزادارن حسینی شدند.

شهریاری بیان كرد: همچنین در راستای اجرای ویژه برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی در محل آستان مقدس امامزاده سید محمد(ع) کافتر بیرق عزا برافراشته شد که در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مراسم شیرخوارگان حسینی، همایش بزرگ رهروان زینبی، قرائت ادعیه و مناجات و سخنرانی مذهبی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در ایام سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) نیز آستان مقدس امامزادگان عبدالرحمن(ع)، زینب خاتون(س)، جعفر(ع) روستای بازبچه، ابراهیم (ع) خنجشت، جعفر (ع) جعفرآباد، سید شمس‌الدین محمد(ع) دژکرد و امامزاده اسماعیل (ع) نیز مراسم سوگواره بصیرت عاشورایی در قالب اجرای مراسم نوحه خوانی و سخنرانی مذهبی برگزار می شود.

captcha