آئین‌نامه مسابقات، خلاقیت قاری را محدود می‌کند
کد خبر: 3644115
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

آئین‌نامه مسابقات، خلاقیت قاری را محدود می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: فینالیست چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در رشته قرائت، با بیان اینکه آئین‌نامه مسابقات، خلاقیت قاری را از بین می‌برد، گفت: البته در بحث لحن، داور اختیارات زیادی دارد و در چینش مقامات هم دست قاری بسیار باز است که می‌‎توان تلاوت‌های مختلف را گوش داد و با انتخاب ملودی‌های مناسب یک تلاوت منحصر به‌ فرد ساخت و خلاقیت داشت، اما در بقیه موارد شرایط سخت و به‌گونه‌ای دیگر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی هدایتی‌فر، فینالیست چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در رشته قرائت، در نشست نقد و بررسی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با محوریت بررسی وضعیت متسابقان خراسان رضوی که ۲۶ شهریورماه به میزبانی ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در مسابقات، نظرات داوران با یکدیگر تفاوت دارد و به نوعی هرکدام سلیقه‌ای عمل می‌کنند که همین اختلاف نظرها، نمره هریک از متسابقان را به اندازه قابل توجهی تغییر می‌دهد.
این قاری قرآن کریم برگزاری جلسه توجیهی برای متسابقان جهت آشنایی با آیین‌نامه رقابت‌ها را امری ضروری دانست و عنوان کرد: جلسه توجیهی هر ساله در قالب اردو برگزار می‌شود که می‌توان بجای اینکه مثلا 10 روز قبل از آغاز رقابت‌ها در یک شهر دیگر چنین اردویی را برگزار و کسی هم نتواند شرکت کند، یک روز قبل از آغاز رقابت‌ها و در محل اسکان، جلسه‌ای با حضور داوران جهت توجیه و بیان نکات کلیدی در مورد آیین‎نامه برگزار شود.
هدایتی‌فر با بیان اینکه برخی از اساتید در جلسات قرآن برای آموزش کلام‌الله مجید از جان و دل مایه می‌گذارند، عنوان کرد: برخی از اساتید در روزهای هفته جلسات قرآن را بسیار ضابطه‌مند برگزار می‌کنند ولی در مقابل مسئولیت خاص قرآنی ندارد که باید از ظرفیت‌های این افراد به صورت مطلوب استفاده شود.
ظهور هر ساله مدل‌های جدید قضاوت در مسابقات
هدایتی‌فر با بیان اینکه هر ساله در مسابقات، رویه‌های جدیدی ظهور می‌کند، افزود: در مسابقات امسال موضوع جدیدی مبنی بر اینکه تلاوت فنی در قفلات کوتاه است عنوان شد، که موضوع جدیدی برای هر یک از متسابقان بود، که باید این نکته را قبل از شروع رقابت‌ها به شرکت‌کنندگان متذکر می‌شدند.
آیین‌نامه مسابقات، خلاقیت قاری را محدود می‌کند
این قاری قرآن کریم با بیان اینکه آئین‌نامه مسابقات خلاقیت قاری را از بین می‌برد، تشریح کرد: البته در بحث لحن، داور اختیارات زیادی دارد و در چینش مقامات هم دست قاری بسیار باز است که می‌‎توان تلاوت‌های مختلف را گوش داد و با انتخاب ملودی‌های مناسب یک تلاوت منحصر به‌ فرد ساخت و خلاقیت داشت، اما در بقیه موارد شرایط سخت و به‌گونه‌ای دیگر است.
آئین‌نامه مسابقات،خلاقیت قاری را از بین می‌برد
هدایتی‌فر با اشاره به اینکه مسابقات خروجی مطلوبی ندارد و خروجی 40 دوره برگزاری مسابقات قرآن باید 40 قاری بین‌المللی باشد، ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت تا زمانی‌ که به قاری برچسب بین‌المللی نخورد، دیگران نیز برای او ارزشی قائل نخواهند بود.
قرائت قرآن؛ سخت‌ترین هنر است
وی، قرائت قرآن را سخت‌ترین هنر دانست و عنوان کرد: یک قاری باید در یک لحظه بعد از دیدن قرعه، بر روی آهنگ‌سازی، وقف و ابتدا و ... تلاوت خود برنامه‌ریزی و در لحظه همه چیز را آنالیز کند که این خود کاری بسیار سخت و در نتیجه سرتاسر مسابقات قرآن اتفاق و استرس است.
وی با اشاره یه اینکه کسی با اصل مسابقات موافق نیست، اما راه دیگری برای مطرح شدن قاریان وجود ندارد، تصریح کرد: قاری همه عمرش را برای تلاوت می‌گذارد و از اموری که می‌توانسته انجام دهد، عقب می‌ماند، تازه بعد از کلی صرف انرژی و وقت برای کسب رتبه در مسابقات، حتی خانواده هم از او می‌پرسند که نتیجه آخر این همه تلاش‌ها چه شد؟
هدایتی‌فر با بیان اینکه بسیاری از قاریان نامی به علت نداشتن مقام بین‌المللی فراموش می‌شوند، ابراز کرد: حتی در کرسی‌های تلاوت حرم رضوی نیز ملاک انتخاب قاری، داشتن مقام بین‌المللی است و کمتر از دیگر قاریان برای تلاوت دعوت می‌شود.
همه چیز به اصل مسابقات برمی‌گردد
وی افزود: حتی در مراسمات برای تلاوت ابتدایی از قاریان بین‌المللی دعوت به عمل می‌آید، پس همه چیز به اصل مسابقات و گرفتن رتبه برمی‌گردد، همچنین آینده تلاوت قاریان در همه ابعاد باز هم به مسابقات باز می‌گردد، زیرا مردم و هرکس که به مسابقات از بیرون نگاه می‌‎کند، خیلی به این موضوع توجه ندارد که نمره نفر اول با دوم، تنها پنج صدم اختلاف دارد.
آئین‌نامه مسابقات،خلاقیت قاری را از بین می‌برد
این قاری قرآن کریم با بیان اینکه داستان مسابقات ما این است که تا زمانی که برای تلاوت، آیین‌نامه باشد، نمی‌توان نام آن را تلاوت گذاشت، بلکه بیشتر شبیه یک کلیشه است.
هدایتی‌فر همچنین در ادامه به مسابقات قرآن مالزی اشاره و با بیان اینکه در دو دوره متوالی مسابقات مالزی، نمایندگان ایران، مقام اول را کسب کردند، تصریح کرد: باید شرایط خوبی در سال جاری برای مختار دهقان، نماینده ایران در مسابقات مالزی فراهم شود تا بتوانیم همچنان این جایگاه را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: نماینده ایران در مسابقات مالزی هر مقامی که به دست آورد برای همه قابل احترام خواهد بود و مسئولان باید تدابیری بیندیشند و برای موفقیت نماینده کشورمان در این رقابت‌ها، با حضور اساتید ممتاز دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برگزار کنند.
این قاری قرآن کریم با بیان اینکه در مسابقات مالزی، علاوه‌ بر بحث فنی، تلاوت مجلسی نیز سنجیده می‌شود، تأکید کرد: تلاوت‌ در مسابقات مالزی باید حماسی و جان‎دار باشد در نتیجه باید در این کلاس‌ها از اساتید مختلف دعوت شود تا نماینده کشورمان با انواع سلیقه‌ها آشنایی کامل پیدا کند.
آئین‌نامه مسابقات،خلاقیت قاری را از بین می‌برد
هدایتی‌فر با اشاره به اینکه در چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، اولین تجربه حضور را در مرحله کشوری داشتم، عنوان کرد: جمع شدن قاریان در کنار یکدیگر و استفاده از تجربیات یکدیگر به رشد آن‌ها کمک می‌کند، زیرا هرکدام نکات حائز اهمیتی بسیاری برای گفتن دارند.
وی عملکرد خبرگزاری ایکنا را دغدغه‌‎مند و مناسب دانست و تشریح کرد: صدا و سیمای استان، عملکرد ضعیفی در حوزه پخش برنامه‌های قرآنی دارد و شبکه خراسان رضوی از پتانسیل قاریان مشهد استفاده نمی‌کند، اما تلاوت‌های قاریان ممتاز ما در سایر شبکه‌ها پخش می‌شود که این امر معضل بزرگی برای این شبکه است.
captcha