رسالت اصلی مداح تبیین اهداف قیام عاشورا است
کد خبر: 3644193
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
سیدمحسن حسینی:

رسالت اصلی مداح تبیین اهداف قیام عاشورا است

گروه جامعه: مداح و شاعر اهل بیت(ع) رسالت اصلی مداحان و شعرای آئینی در جامعه را تبیین اهداف قیام عاشورا برای آحاد مردم دانست و افزود: مداحان ما باید رفتارشان براساس دعایی که امام سجاد(ع) دارند، باشد که در آن می‌فرمایند: «خدایا کاری کن که دنیا و آخرت ما تباه نشود».

سید‌محسن حسینی، پیشکسوت مداحی و شاعر اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به جایگاه تاثیرگذار مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) در کشور و رسالت اصلی این جامعه، گفت: مداحان، مقام بالایی نزد خداوند دارند و نباید به دلیل همین مقام بالا و ارزشمند در پیشگاه خدا و معصومین(ص) از مردم فاصله بگیرند و دچار غرور شوند.
وی افزود: رسالت اصلی مداحان و شعرای آئینی در جامعه تبیین اهداف قیام عاشورا برای آحاد مردم به خصوص نسل جوانی است که امروز مورد هجمه دشمنان قرار دارد. مداحان و ستایشگران اهل بیت به عنوان راویان احادیث، مبلغان تشیع و جامعه‌ای خاص و تاثیرگذار در کشور شناخته می‌شوند که باید رفتار و عملشان گره خورده با محوریت ولایت فقیه و اهداف قیام امام حسین(ع) باشد.
حسینی تصریح کرد: از معصوم(ع) نقل است که خدا، لعنت کند آن فردی را که می‌گوید، ولی خودش عمل نمی‌کند؛ متاسفانه در اطراف ما این رفتارها در برخی مداحان سرشناس هم کم ‌و بیش دیده می‌شود، لذا باید بدانیم که قبل از مستمعی که برای آن مطالب و احادیث را بیان می‌کنیم، خودمان عامل به آنها باشیم.
این مداح اهل بیت افزود: عامل نبودن به حرف خود، باعث شده خیلی از افراد که تازه در این عرصه وارد می‌شوند مثل ما عمل نکنند. مستمعین هم ریزبین هستند و در پاسخ به این رفتارها معمولا با خود می‌گویند، که  این آقایی که این حرف‌ها را بیان کرد، خودش عمل نکرد و همین مسئله آسیب‌زا می‌شود. از معصوم(ع) روایت است که حداقل یک ساعت قبل و بعد از خواندن هر مطلبی مواظب باشید و نسبت به آن تامل کنید.
این شاعر اهل بیت ادامه داد: امروز دشمن برای ضربه به انقلاب، تلاش می‌کند از تمام قدرت خود استفاده کند تا انقلاب اسلامی، نظام و اهداف قیام امام حسین(ع) در جامعه اسلامی ما کمرنگ جلوه دهند، لذا توصیه می‌کنیم که در ماه محرم الحرام همه خادمان و ستایشگران و مادحین اهل بیت(ع) با مطالعه وارد محافل و هیئت‌های مذهبی شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ویژگی‌های یک مداح و جامعه نمونه و آرمانی مداحان، گفت: یک مداح و جامعه نمونه در عرصه ستایشگری باید براساس همان فرمایش مولاعلی(ع) باشد که می‌فرمایند: «برای دنیا آنگونه زندگی کنید که گویا مرگی نیست و برای آخرت آن‌گونه زندگی کنید که که گویا فردا را نخواهید دید» که جمع این دو با هم ‌ ظرافت زیادی می‌خواهد.
‌حسینی بیان کرد: همچنین مداحان ما باید رفتارشان براساس دعایی که امام سجاد(ع) دارند، باشد؛ در این دعا امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «خدایا کاری کن که نه دنیا و نه آخرت ما تباه نشود». در این‌باره پیغمبر(ص) نیز می‌فرمایند: «دنیا مزرعه آخرت است»؛ لذا پرونده ما در آخرت براساس عملکرد و میزان رفتار و عمل دنیایی ما بررسی می‌شود.
وی در ادامه گفت: اگر در این دنیا فعالیت و عمل ما در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی باید به گونه‌ای باشد که دنیایمان آباد شود و در این صورت آخرت ما نیز آباد خواهد شد. تمام این ابعاد نیز به مرز رعایت حلال و حرام خدا خلاصه می‌شود.
وی تاکید کرد: اگر برای حفظ دنیا دچار حرام شویم، قطعا باخته‌ایم، اما اگر برای حفظ دنیا با حفظ حلال و حرام و مسائل شرعی و عاطفی، اخلاقی و رفتاری عمل کنیم همه می‌توانیم از یکدیگر یاد بگیریم؛ پیغمبر(ص) فرمودند: «دانش را یاد بگیرید، ولو تا چین بروید»؛ لذا جامعه مداحانی خوب است که دین و دنیا را با حفظ مسائل شرعی به ویژه حلال و حرام متوازن و متواضع با هم به انتها برساند.

captcha