تشکیلات متفرقه دلیل بی‌نظمی در امور قرآنی کشور
کد خبر: 3644245
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
یادداشت وارده/

تشکیلات متفرقه دلیل بی‌نظمی در امور قرآنی کشور

گروه مسابقات: حائز رتبه برتر رشته حفظ قرآن در مسابقات بین‌المللی در مورد روند برپایی مسابقات، وجود تشکیلات گسترده را عاملی بی‌نظمی در سیستم قرآنی کشور دانست.

تشکیلات متفرقه دلیل بی‌نظمی در امور قرآنی کشور
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهزاد هژبری، قاری اردبیلی و حائز عنوان بین‌المللی در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 92 یادداشت خود را پیرو فعالیت‌های قرآنی کشور به ویژه مسابقات قرآن در اختیار ایکنا قرار داد. متن این یادداشت از نظر می‌گذرد؛

به نام خدا

بر خود وظیفه دانستم نظرات خود را در مورد فعالیت‌های قرآنی کشور به ویژه مسابقات قرآن کریم کشورمان عرض کنم. اول از همه توجه شما را به این جلب می‌کنم این نظرات بنده بدون غرض شخصی و تنها به خاطر دلسوزی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های قرآنی کشور است. به نظر بنده، سیستم قرآنی کشور، هرج و مرج و بی‌نظمی خیلی کلانی دارد و این به خاطر ایجاد تشکیلات گسترده و متفرقه در سطح کلان است.

متاسفانه ما نمی‌توانیم تحول و تغییر را قبول کنیم و سازوکار مناسب و سازنده برای سیستم تعریف کنیم و همیشه منتظریم که فصل‌الخطاب از ناحیه مقام معظم رهبری به دست ما برسد و بدون ورود رهبری ما(سازمان‌ها)حرف همدیگر را قبول نداریم.

این را به خاطر سال‌ها تجربه و حضور در میادین قرآنی عرض می‌کنم. چون بنده کارمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تجربه فعالیت در سازمان‌های دیگر اعم از اوقاف، تبلیغات اسلامی، کانون مساجد، سپاه، فرهنگی ـ ورزشی شهرداری و ... دارم که همه تشکیلات زیر، مستقیما در چارچوب مقررات قانونی خود و یا علاقه‌مندانه در فعالیت‌های قرآنی کشور حضور دارند و سازمان‌های دیگر نیز گاه‌گاهی از این سفره لایزال قرآن متنعم می‌شوند.

اما در زمانی که جامعه قرآنی تشکیلات تعریف شده ندارد و سازمان‌ها به طرق مختلف و سلیقه‌ای در مسایل قرآنی عمل می‌کنند باید جز نارضایتی توقع چندانی نداشت. در واقع قبول کنیم کشور ما در بحث مسایل قرآنی چندین صاحب با اختلاف سلیقه مشهود دارد و این بزرگترین صدمه را به جامعه قرآنی زده و خواهد زد و ریشه چالش‌های ناسالم و فراوان در مورد مسابقات قرآن که اخیرا علنی شده همین موضوع(سیستم ناهماهنگ) است.

در مورد برگزاری مسابقات به نظرم می‌آید که در زمانی که با کمبود بودجه مواجه هستیم بهتره مسابقات انجام نشود. البته دوستان قرآنی بدانند این قضیه را به خاطر این نمی‌گویم که خودم مسابقه دادم و نتیجه خود را گرفتم .حتی اگر تا الان اول هم نمی‌شدم باز همین حرف‌ها را می‌زدم، زیرا قبل از اینکه بنده نفر اول مسابقات بین‌المللی شوم در مسابقات مختلف کشوری کسب رتبه داشتم و علاقه چندانی به حضور در مسابقات نداشتم. بیشتر بودجه سازمان اوقاف صرف مسابقات می‌شود و در بحث آموزش و حمایت از نخبگان برنامه مدون ندارد.

البته قبول داریم هر سازمانی ساختار و وظایف تشکیلاتی مشخص دارد، اما در این برهه از زمان که مواجه با تهاجم‌های شدید فرهنگی هستیم، نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی در جهت ترویج و نشر آموزش قرآن و حمایت از فعالیت‌های تاثیرگذار و بکر قرآنی اولویت اول است. البته در صورتی که ما بخواهیم در مورد آیین‌نامه و روند مسابقات صحبت کنیم باید توجه کنیم که اشکالات در هر چالش و حرکت رو به جلو به وجود می‌آید.

بنده به نوبه خودم از ابتکارات و تلاش‌های خلاقانه و به‌روز حضرت حجت الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف تشکر می‌کنم و توجه کنیم که مسیر تحول و پیشرفت را با اعتراضات و ایجاد چالش‌ها نبندیم. تاکید می‌کنم عموما مهمترین مورد بحث بودجه و هزینه‌هایی است که صرف مسابقاتی می‌شود که بود و نبودش چندان فرقی به حال قاریان و حافظان نمی‌کند. البته نمی‌توان از یک نگاه به قضیه نگاه کرد. مسابقات لازم است و قابل قبول و خود خدا هم در در قرآن تشکیل مسابقات را تایید کرده است.

«سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ و یا فالستبقوالخیرات»، وقت آن فرا رسیده که حرکت عظیم انقلابی درست صورت گیرد.

والسلام علی من التبع الهدی

captcha