رموز ادبى قرآن، نیاز به تفسیر و شرح دارد
کد خبر: 3644255
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

رموز ادبى قرآن، نیاز به تفسیر و شرح دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن كتابى است در حد اعجاز همراه با فصاحت و بلاغت كه مانند كلام بسیارى از ادیبان و حكیمان پر از كنایات، استعارات و اشارات است، این رموز ادبى و لطایف حِكَمى، نیاز به تفسیر و شرح و بسط دارد.

حجت‌الاسلام محمود هادی، مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن كتابى است در حد اعجاز همراه با فصاحت و بلاغت كه مانند كلام بسیارى از ادیبان و حكیمان پر از كنایات، استعارات و اشارات است، این رموز ادبى و لطایف حِكَمى، نیاز به تفسیر و شرح و بسط دارد.
وی، افزود: آیات قرآن از طرف كسى نازل شده است كه بر تمامى اسرار طبیعت و جهان آگاه بوده و دانش او پایان ناپذیر است.
وی، با استناد به آیه 44 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و این قرآن را به سوی تو فرود آوردیم، تا برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است توضیح دهی و امید است که آنان بیندیشند.
حجت‌الاسلام هادی ادامه داد: آیات قرآن متناسب با نیازهاى مردم و جامعه، و همگام با وقایع و حوادث گوناگون نازل مى‌شده. و پیامبر(ص) آیات را بر مردم مى‌خواند، آنان كه با زبان عربى آشنا بودند، وظیفه خود را مى فهمیدند چرا كه قرآن براى استفاده همگان نازل شده، تا راهنما و هادى آنان در امور زندگى باشد، چنان كه قرآن كریم خود را نور، هدایت، روشنگر هر چیز، بیان و... معرفى مى‌نماید و از همه مردم درخواست مى‌نماید تا براى تكامل و سعادت خود از آن استفاده كنند، چه بسا افردى كه به محض شنیدن آیه، هیجان، عشق و تحول درونى در آنان پدید مى آمد و دگرگون مى شدند و این خود دلیل بر قابل فهم بودن آیات وحى براى مردم است.
مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان، تفسیر قرآن را امری ضروری دانست و یادآور شد: تفسیر قرآن امری ضروری است. این نیاز از سیره پیامبر (ص) و صحابه روشن می‌شود و از طرفی عدم توجه به تفسیر قرآن و خودداری از تفسیر و منع از آن، زیان های غیر قابل جبرانی را به حوزه تفسیر و علوم قرآن وارد کرده است.
حجت‌الاسلام هادی بیان کرد: لغات و كلمات قرآن كریم نیز مطابق كاربرد قبایل و منطقه‌هاى مختلف عرب آن عصر بوده است. براى آشنایى با این لغات مراجعه به كتاب‌هایى كه لغت شناسان نوشته‌اند، ضرورى مى‌نماید. تا معانى اصیل و ریشه‌اى كه با فرهنگ حجاز، یمن و دیگر مناطق عرب آن عصر مطابقت دارد مورد بررسى قرار گیرد، زیرا معانى بسیارى از لغات، در این عصر تغییر یافته است; مانند واژه كفات كه اكنون به معناى پرنده تیزپرواز است ولى در عصر پیامبر(ص) به معناى زمینى بود كه در برگیرنده چیزى مانند مردگان باشد.
وی بااشاره به آیه 151سوره بقره افزود: در این آیه می‌خوانیم: در ميان شما فرستاده‏اى از خودتان روانه كرديم كه آيات ما را بر شما مى‏خواند و شما را پاک می سازد.
حجت‌الاسلام هادی از لزوم شکافته شدن مفاهیم قرآن گفت و تاکید کرد: قرآن این كتاب الهى داراى رموز و مفاهیمى است كه هر چه بیشتر باید شكافته شود تا گنجینه هاى اسرار آن بر تشنگان حقیقت آشكار شود.

captcha