تصور کمرنگ بودن فعالیت در علوم انسانی ناشی از بی‌اطلاعی است
کد خبر: 3644293
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
خسروپناه در گلایه از منتقدان مطرح کرد:

تصور کمرنگ بودن فعالیت در علوم انسانی ناشی از بی‌اطلاعی است

گروه دانشگاه: دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی،‌ نقد و مناظره با گلایه از کسانی که می‌گویند در حوزه علوم انسانی فعالیت‌ها کمرنگ است و یا کلی‌گویی وجود دارد، تاکید کرد: به نظرم چنین تصوری، ناشی از بی‌اطلاعی است. در حوزه علوم انسانی تحقیقات و پژوهش‌های متعددی، چه در حوزه فلسفه علوم انسانی و چه مباحث دیگر انجام شده که این پژوهش‌ها قابل استفاده و کاربردی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی،‌ نقد و مناظره و نظریه‌پرداز علم دینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها با موضوع علوم انسانی و اینکه متولی برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها کدام نهاد است، اظهار کرد: متولی برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی ادامه داد: ولیکن در هر دانشگاه بزرگی یک کمیته دستگاهی پیرامون این موضوع تشکیل شده و عملا به صورت کاربردی کرسی‌ها توسط کمیته‌های دستگاهی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه کمیته‌های دستگاهی به منظور شناسایی اساتید صاحب نظریه فعالیت دارند، افزود: قوانین و راهبردها، در هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مصوب می‌شود و اجرا در دانشگاه‌هاست، تاکنون طبق آماری که در اختیار داریم، سال گذشته نزدیک به یک‌هزار کرسی ترویجی و چیزی در حدود 36 کرسی نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی برگزار شده است که تعدادی از آنها امتیاز آورده و به عنوان نظریه و نوآوری پذیرفته شده‌اند.

پژوهش‌های علوم انسانی کمرنگ نیست
این نظریه‌پرداز علم دینی همچنین با گلایه از کسانی که می‌گویند در حوزه علوم انسانی فعالیت‌ها کمرنگ است و یا کلی‌گویی وجود دارد، تاکید کرد: به نظرم چنین تصوری، ناشی از بی‌اطلاعی است. در حوزه علوم انسانی تحقیقات و پژوهش‌های متعددی، چه در حوزه فلسفه علوم انسانی و چه مباحث دیگر در این علم انجام شده که این پژوهش‌ها قابل استفاده و کاربردی است.

وی افزود: همچنان که تحقیقات متعددی نسبت به عوامل طلاق در جامعه ایران با رویکرد مبانی اسلامی انجام شده و یا در باب حاشیه‌نشینی، با همین رویکرد مطالعاتی صورت گرفته. پیرامون موضوعات روز دیگر مانند اعتیاد تحقیقاتی انجام شده و یا در بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که نزدیک به 200 پایان‌نامه و رساله ارشد و دکتری با زیرمجموعه‌های ریز در حوزه‌هایی مانند فلسفه علوم انسانی، چیستی اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته شده است، فقط از بنده حدود 2 هزار صفحه مطلب در باب «اسلامی‌سازی علوم انسانی» و اینکه این مبانی چقدر در نظریه‌های مختلف می‌تواند اثرگذار باشد، منتشر شده است.

اظهارنظرها درباره عدم کارایی علوم انسانی از بی‌اطلاعی است
حجت‌الاسلام خسروپناه همچنین گفت: تحقیقاتی پیرامون نظریه عقلانیت «موس»، نظریه طبقه‌بندی نیازهای «مازلو» انجام شده و درباره هر کدام بحث و بررسی کرده‌ام، همچنین بحث و بررسی پیرامون نظریه‌های «گیدنز» و «پارسونز» را منتشر کرده‌ام، این تحقیقات همگی در حوزه علوم انسانی است.

وی افزود: یک سری بنا دارند بگویند در علوم انسانی هیچ کاری انجام نشده و نمی‌شود انجام داد، به نظر من این‌ها همه ناشی از بی‌اطلاعی است.
captcha